Fago & Theo

Alla inlägg under augusti 2008

Av Cinzia - 30 augusti 2008 01:56

Jag vaknade i morse av att Goliat låg och glodde på mig...

OCh för att fortsätta dela med mig av dagen...


Skriver alltid vid fel tidpunkt. Aldeles strax innan jag ska dyka i säng.

Idag va sista dagen med Sweety här. Veckan har gått fort.

Vi gick en långis med bad.

Detta är ån som går igenom hela naturreservatet etc. Den lilla Sand banken bnrukar jag kunna vada ut till. Men på tok för mycket vatten idag.


Jag va även kreativ idag. Jag gillar skor. FInns skor för alla tillfällen. Men de fick inte plats. Så jag fick tänka till och hittade plats i städskrubben.

Och då blev det helt plötsligt lagom med plats i den irdinarie garderoben

Tada....

Nu får även mina nya hundskor plats.

Jisses va trött jag är.

Nu fick ni allafall lite bilder att glutta på. När jag är mindre trött och bättre tid på dygnet berättar jag mer KRAM!

Av Cinzia - 29 augusti 2008 23:50

Jag är inne i en trött period. Sömnig konstant. Mamma tycker inte de är så konstigt för jag flänger och far jämt. Men om jag nu gör detta jämt. Borde jag inte vänja mig tillslut?


Jo till sak. Vad jag menar med detta är att jag är och varit för sömning och motivationslös  till att berätta allt vi gjort. Så här kommer en relativt kort sumering och bilder.


Joda den första dagen va det städat. Fago va det dåliga klistermärket.

Där Sweety va. Där va Fago!

Så klassiskt hund beteende. En nosar, den andre kommer direkt. "- va har du hittat?"


Klistermärke effekten avtog väldigt snabbt och då ha en yberspretig Sweety där borta,runt,fram,bakom,iväg spring spring spring...  Medans FAgo lunkade på där bak eller möjligtn travade förbi mig för att sniffa på ngt under "korkeken". Alltså två HELT olika indevider!


Men men. Som de som känner mig vet. Är jag en fånigt över ambitiös kammig med Fago. Inga tofflor, eller tovar. Inget klet inget gegg, kort klippta klor etc. Så Stackars Sweety åkte på sig ett tappa pälsen bad. Och Tofflorna såldes till damsugaren samma med klorna. :D Hon älskade det inte som Fago gör. Men hon tyckte nog inte det va direkt hemskt heller.

TADA! Cinzia the saxhanden*kani tne stava saxar på engelska*

Hoppas inte Pernilla blir allt för tokig på mig :S


Två nöjda hundar!

Veckan har varit, grusgropen att rusa i, hos min mamma och vakta huset, promenader i skogen, kontakt övningar med Sweety lydnad med Fago. Motions power walk och slappa dagar. Bad med fön. Mys gos och bus. Träffade en boxer och lekte massa.


Jag har lärt mig att Sweety är en lätt hund. Tyvärr väldigt låg i rang. Känslig. Och väldigt väldigt lätt lärd. Lätt stressad men hittade knappen och nu inne är hon lika filbunke som Fago.


En dag fick dom varsin långpromenad igenom centrum. 2 timmar per st hund :D. Jag va död lagom tills man kom hemo ch den först promenerade hunden hade laddat om XD. Jag och Fago slappade lite mys i centrum. Sweety är så jäkla söt för allt e jhu en ny upptäcksfärd så man hinner inte riktigt med att tak ort med sin mobil kamera. Förstår system kameran Pernilla har nu. Man hinner jhu inte med annars. Turbo spinn....

Kantareller blev de med. Och en liten Karl johans svamp. Hehe och om jag ändå plockat detta nix nix. Det va pappa. SÅ kom han och tänka mig på mig. Jissa om de ska bli gott. Sweety fick träffa pappa. Hon tyckte inte han va lika läskig som Fago tycker han är. Stor gapig ITalienare.

BEN! FRuntimmret är jhu en skogshuggare, en bäver, en flismaskin. De bara försvinner som när man stopapr in en stor kvist ut kommer bara smått...

MEN jag hittade övermannen. Två ben. Det lilla till Fago. Som är mesig och svår flirtad. Mjukt skad et vara för honom. Och Det stora för Sweety. Men hör och häpna. Det två faktist 2 dagar att klara tugga upp de. Hon tugga och tugga och tugga och flåssa och flåsa... OCH... Orkade inte mer*skrattar*HAha de va kul att se. så de stora benet höll faktist i två dagar. Medans Fago typ smaka tåp ena hörnet. Han e för bortskämd.


sweety är kul. Hon äter allt och det fort. Medans Fago är en sådan där vinprovare, gurglar runt och spottar ut.


I morgon kommer husse och Hämtar Sweety. Komer bli tomt, Vi trivs med en berner björn till här.


Kram! 


Av Cinzia - 26 augusti 2008 20:11

Idag vaknade jag upp med två Berner. Miss Sweety bor här denna veckan. Och de tycker Fago är helt underbart.

Dessa två fick åta med i min gröna räser bil till verkstaden då min bil skulla granskas för lagning av en tant som krockat på mig.


Sedan bar det av till grusgropen. Upp och ner upp och ner....

Hem! Och Sweety åkte på sig en urfällningsbad. Jisses.... hela köket blev fullt med hår. Då jag inte tänkte längre än näsan räckte fönade henne där.


Enl ång promenad senare + en liten nu ligger hon stilla. FAgo förstår sig inte riktigt på henne. För hon är i gång hela tiden..  han ligger och tittar på henne.

Men de e nog kanske bara nu i början innan hon känner sig trygg.



Har egentligen massa att skriva. Men orkar faktist inte.Så de blir inget mer än så här idag.

KRam!

Av Cinzia - 23 augusti 2008 13:45

Ja det är mig jag själv utnämner till detta.



Bitter är jag! Inte bara det här. Utan allt. Åkte jhu in och ut på vårdcentralen, Alingsås akuto ch hamnade jhu som tidigare nämnt på Sahlgrenska i 13 timmar. Lämnade med en morfin spruta i magen och ngn annan på skinkan. 90% Gallan! Min rygg gör ont. Allt lixom turas om att göra ont. Och ngn med ständig nykommande smärta kan nog intyga att man blir rätt trött på "skiten". Bitter så att säga.


Jag badade Fago här mo dagen. Såg ut som 7 svåra år. Tror nog jag aldrig har sätt ngt liknande på honom. Så jag struntade i i Frontlinen och badade min björn. Oj så fin och ren och blänkande han blev. Detta va två dagar sedan. Och tänkte nu idag att nu kan jag trycka på den sista Frontlinen.


Ut på en promenad. Har börjat tänka! Jag har ingen tid att passa. Så varför brottom. Så vi vankade runt där. Fago går lös igenom hela centrum. Förbi hundar och folk. Han har väll ett problem i min värld. OCh det är den där nosen. MY GASH! Men sak samma. Vi går igenom kyrkogården i Lerum. Längs ner på detta ställe går ån. Ån som går igenom hela natur reservatet etc. Fago som alltid annars lyssnar blir så tokigt glad. Galoperar i sin egna lilla värld igenom strå och vass. Och kastar sig ut i vattnet! Tror ni jag va lika glad över detta? I stället för att skratta och tycka det är gulligt. VIlket jag vanligtvis brukar gör. Går min Bitterhet ut över detta ständiga tankar med detta med Jonas, ont i magen för magsåret, gallan som protesterar för min patetiska frukost. Ekonomin som inte existerar etc. m.m, osv... Och gapar helt tokigt. NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ! och en aning högt för mig själv FAN! också! Alltså han va nybadad och fin. Ny blöt frontline o nacken. Och bitter kärring! Stackars Fago som va såååååå lycklig förstod ingenting. Och kom jhu självklart upp då matte svurit över helig mark. Nu när jag sitter här, skäms jag som en tok. Inte för att jag svor på kyrkogården ( respekt har jag, men ah bryr mig inte om jag nu måste gå igenom varför jag skäms), utan att min lyckliga bäbis som varit så srogsen efter Jonas fick ett riktigt lycko "moment" och jag för över min bitterhet på detta.

Nu ligger Fago och sover. Blöt! Torkar gör man jhu som en tok. Men knappast direkt hjälper det. Och den där fönen går varm här och jag känner mig helt orkeslös och orkar faktist inte föna nu, idag!


Och hemma. Jo bitterheten går ut här med. Istället för att igen plocka fram mina s.k verktyg och skrvua ihop min Ikea bryå i hallen. Kanske klistra lite också.( den vinglar som en fylle kajjas värsta fylle natt ), alltså räcker man tittar så viker den sig. SÅ känerj ag i allafall att bara slänga skiten. Den e rätt fin. Mitt köksbord ser trist ut, mitt lilla mini storarums bord ser patetiskt ut. och min 2 sits soffa. Ah jag kan vara bitter hur länge som hellst.


Jag är en tänkare,filosoferar en del. Romantisk och känslig. Full måne i går. Mina tankar och fantasier vandrar i väg. Just nu är jag bitter att mina planer om att köpa sele och skackel sket sig. Arg över att Sshk har en egen värld och tycks anpassa sina regler efter sina "ledningens" behov. Irriterad över att Lok selen är krav och inte björkis sele.

Att deras överlag dåliga ursäkter och förklaringar är ogrundande och skit kassa. Står inget i deras drag provs regler att LOK sele är ett krav. Om argumentet är: " alla ska ha lika".

Alla hundar har olika kropps former. Varje berner har sina mått. Precis som vi. Även om vi svenskar är "svenskar" har vi alla olika kropsformer.

SÅ! Om varje berner ska ha samma förutsättning att kunna prestera lika. Är det väll inte lika om en berner som har Lok selen sitter kanon. Och den andre berner har en Lok sele som sitter bajs. ( brist på ordföråd ).

Hur kan dessa två hundar prestera lika om en har en sele som ligger fel, klämmer, eller skaver, alltså helt enkelt inte Lok selen trots olika storlekar passar jhust din hunds form.

Förbannad över detta! Om annat argument är" det ska vara så likt då tid som möjligt". FÖrlåt mig men inte Fan är sennenshundsklubben skrinda lik skrindan som dom hade i bergen förr. INte helelr vårat arbetsprov. Hur naturligt är det för en hund att gå vänster och höger mellan korner?

vore det inte mer naturligt att sätta rätt skrinda på hunden då och sedan ha en riktig bana. Lite som Mh? Med riktiga vägar och hinder. Ja jag veti nte! Jag kanske har ett helt fel tänk!

Kanske min bitterhet som träderfram.

Nej jag harintep rovat lok selen på Fago nu. Men även om den passar som jutet. Spelar de ingen roll i min åsikt.


Björkis drag sele har utvecklas föra tt hundar skall kunna prestera maximalt. Få en perfekt passform och fördelar trycket mer än en lok sele. Om vi ska tillåtas att ha framtiden i arbetsprovet så som fiberskaklar, fel sortsskrinda, och röda små korner va är då argumentet för en annan sele en Lok? Skulle bjärkis selen va farlig? Om de går över bron och vagnen välter. Lok selen kanske ger lite vika medansbjörkis inte?

M eni  slutändan om hela kalaset välter så sluta rjhu de i allafall med en hund som hamnari kaos.

SOm sakt e nog min bitterhet som talar?


JAg ska nog inte slänga några möbler. Och kommer nog inte ens bry mig om att min klädkammare ser ut som en jordbävning. Eller jag likaså!

Ska njuta av min hallonsoda och att jag faktis fick det där skinnet på näsan och en gång för alla slängde ut "gat strykar hunden" en gång för alla....


Puss och kram föra lla som ens orka läsa så här långt i min blogg... bitter och gnällig som den är...




Av Cinzia - 16 augusti 2008 14:41

Härligt att se din hundk omma tilbaka. Efter en lång promenad igenom centrum gick vi via ån hem. Ci stannade först på ett litet ställe så han fick svalka sig sedan gick vi vidare til en liten mini badplats. Där va vi över en halv timme och han simmade, plaskade och busade. Sedan va vi jhu tvugna att gå hem med. Men jisses va härligt att se. Hans kondition är på väg tillbaka. De skulle busas med pinnar, och skuggor va jätte kul. Nu ligger han efter en stunds föning i sovrummet och snarkar. Jisses va fort fuktecksem kommer. KRAM PÅ ER!

Av Cinzia - 16 augusti 2008 02:46

 


En Mellan stor hunds hjärna väger ca 130 g. Hjärnan är uppdelad i olika sektioner.

Stora hjärnan står till stor del för- inlärning, minnen och upplevelser.

Hjärnbarken för de flesta intellektuella funktionerna så som – fantasi, tanke förmåga, inlärning genom symboler m.m

 

Känslorna styr vi inte över. Vi styr inte viljans inflytande. Men med omsorgsfullt arbete som är väl genom planerat, kan vi lära in en känsla över en situation.

 

Problem beteende är i det hela stressrelaterat. Vad stress betyder, jo är att en process i kroppen på mycket kort tid ökar muskel styrkan. Man gör sig redo för kamp eller för flykt.

 

Under stress utsöndras hormoner.

Binjurarna utsöndrar i det hela; adrenalin, noradrenalin och kortisol.

Adrenalin och noradrenalin utsöndras snabbt. Medens kortisol är en längre process.

 

Stresshormonerna utsöndras i blodet. Vilket får hjärtat att slå hårdare och fortare.

Fettfrigörs från fett depåer, och gör så att blodet blir fetare.

 

Under starkstress- flykt eller kamp. Kopplas alla intelligenta funktioner bort.

Tanke verksamheten, inlärnings förmåga, nyanserade känslor blockeras.  Alltså väldigt svårt att få kontakt med sin hund i detta skede.

En väldigt rädd och nervös hund- går med goda grunder ständigt runt med för kraftig produktion av stresshormoner.

 

Ledarskap.

Är allt annat än våldsamt. Man är en trygg, lugn och trogen ledare. Leda och skydda!

Ex: Morr vid matskål kan tolkas i många ögon, respekt löst, dominans. Men det är i stället brist på ditt förtroende. Man måste tänka om!

En dålig ledare är den som, rycker, slår och skriker


Inlärning.

1: Klassisk inlärning. D.v.s..; igenom associationer av retningar. T.ex inlärning av ord.

2: Operant inlärning.  D.v.s ; Sådant som leder till framgång lärs in. T.ex tigga, öppna dörrar m.m

3: Avlärning: Lära bort reaktioner, lära att ej vara rädd, vänja vid buller etc.

För att förstå detta behöver man plocka isär det hela.

1. Plocka isär beteende. – handling, erfarenhet, dela - retning = reaktion.

Det man varseblir; som synd, hörs, luktar och känns = retningar.

 

Handling. Det ringer på dörren – hunden skäller = retning = reaktion.

E ni med?

Din hund skällde inte första gången det ringde på dörren? Utan den lärde sig.

 

Avlärning är omvänd inlärning.

Man låter två reaktioner konkurrera. Man lär alltså bort en reaktion med hjälp av en annan.

 

Ex: En valp är åskrädd. Gnyr, gömmer sig, skakar. Men ingen annan reagerar. Efter några tillfällen konkurrerar lugnet över rädslan då ingen annan visar rädsla vid åska. Vinner det konkurrerande och mest givande för valpen. Lugn.

 

Ex: Skotträdd. Lär in en annan reaktion vid skott. Ex. Led med ngt då den skjutande aspiranten börjar långt bort och sakta tar sig närmare och närmare. Leken konkurrerar ut rädslan.

 

Förklaring: En pojke va med på ett test. Han va rädd för möss. En vit mus i en låda placerades en bit bort. Pojken fick en godis. Och pojken glömde av musen. Musen kom närmare sakta och pojken fick godis. I slutet av testet kom det sig att pojken gillade den vita musen som från första början va farlig. Godiset konkurrerade bort rädslan. Det positiva vann.

 

Alltså kan vi lära in en önskad reaktion i stället för den felaktiga reaktionen med hjälp av omsorgsfullt arbete och välplanerad plan.

Man behöver vara en trygg, lugn och trogen ledare!

 

Godis är en lugnande belöning.

 

Men ett beteende kan komma från olika håll.

  • Smärta
  • Chock
 

Ett humör som svänger från dag till dag kan man med framgång göra ett schema över aktivitet, vilken dag och hundens beteende. Och sedan se över kalendern och notera vilka dagar ni gjorde vad och hur din hund reagerade och uppförde sig utöver detta. DÅ kan man kanske med en enkel mall finna många svar.

 

Ett kraftigt ökande problem beteende är ofta en ökad smärta.

 

Man kan ha uppsikt på om din hund har ett väldigt otypisk problem beteende för rasen.

 

Det statistiska vanliga hos problem hundar är medicinska fel.

  • Störningar i rörelse apparaten, dvs.: muskler, skelett, speciellt rygg.

Man bör alltid göra uteslutnings metod om ni inte vet bakomliggande fakta om hunden utsatts för chock eller liknande. Och en Chiropraktor är en bra början.

 

En chiropraktor gjorde en undersökning och fann att 63 % av problem hundarna hade medicinska fel.

27% nacke

67% Bröstrygg

72% ländrygg  inkl svans. ( många hundar hade fel på flera ställen, därför överstiger samlade procent 100%) Hanar och tikar va fördelade ganska lika.

 

78% utagerande hundar dvs. agg och/eller överaktiv hade ryggproblem.

 

Orsaker till ryggproblem.

  • Hälta av ngn anledning under uppväxt. Längre hälta, överstiger flera dagar.
  • Olyckshändelse Attack av annan hund. Nedbrottning, omkullputt, obalans i bildfärd så som, kraftig inbromsning eller snäv sväng.
  • Ryck och drag i koppel.
  • Av hundar som hade avvikelser i nackkotan 91%! Har dragit i kopplet, eller fått hårda ryck. (Whip-las). Som stryp halsband: Halsbandet fördelar trycket, (när de drar eller man rycker), runt hela halsen. De muskler som KAN ta emot trycket sitter på sidorna av halsen. Nacke och strupe är helt oskyddat. Så tänker man efter. Är stryk inge vidare bra. Utan tålamod och träning lönar sig på många sätt.

     

    Andra defekter att notera!

     

    Utan rangordning. Hit hör:

    Hål eller trasig tand, föremål som fastnat mellan tänderna eller i gommen.  Synfel, noskvalster, gräsfrön med hullingar i nosgångarna, främmande föremål djupt ner i örat, muskelspänningar, muskelsträckningar, uppstötning av magsyra ger halsbränna, bogfel, armbågsfel, höftledsfel, knäledsfel, frakturer i sesamben, så som tår. Olika magproblem.

     

    Infektioner.

    En obetydlig skada i trampdyna i våra ögon men är en påfrestning för hundens immunsystem. Nedkylning, stress, näringsbrist. Inälvsparasiter, borrelia, ehrlichia.

     

    Inflammationshärdar och symptom.

    Medför svullnader, rodnad och ömhet.  Och ibland ihållande smärta.  Några problemhundsstatistik vanliga och typiska beteeendesymptom man kan se:

    Öron : skakar på huvudet, kliar mot örat.

    Ögon: Röda rinnande ögon.

    Halsmandlar: Aptit problem, äter gräs, slickar på textilier, hostar, frambens hälta.

    Urinvägar: ( mest tikar) Kissar ofta, slickar sig ofta.

    Analsäckar. Klåda mot bakre delen av kroppen. Åker kana. Problem vid avföring.

    Muskler: Hälta, stel efter vila.

    Prostata: Svårt vid avföring. Avföringen kan vara plattpå en sida ( Äldre hanar)

     

    Hunden blir allmän påverkad i sitt beteende mer eller mindre.  Valpar och ung hundar blir oftast rädda.

     

    Bristsjukdomar:

    Brist och överdosering, på vitaminer och näringsämnen kan medföra kroppsiliga och mentala störningar.

    Tydliga tecken på brist hör blandannat: allergier, dålgit pigmenterad nos, ätande av avföring, livlös päls, dålig kondition. Kan bero på dålig kost, mycket stress, magproblem, upprepande behandlingar av antibiotika samt tarmparasiter.

     

    Rädd hund?

     

    Splittrade, nervösa – ökad stress produktion.  Ofta som ägare tänker man , mycket träning i obehaglig miljö tills hunden inser det inte är så farligt.  Dock! Kan hunden din bli ännu mer stressad om den utsätts för sådant som den skräms för ofta.

    Ständigt stressade miljöer och oklara krav, och inkonsekvent uppfostran. Kan bryta ner en sådan hund.

     

    Hundar kan lätt bli hjälpslösa:

    Det behövs bara några svåra upplevelser i situationer de inte kan undfly. Tecken på hjälplöshet.

    • Nedsatt initiativförmåga. Brist på spontan aktivitet.
    • Svårigheter att lära sig att det är lönande att kämpa.
    • Minskad aggression. ( hjälpslösa djur inleder färre aggressiva och konkurrenskraftiga reaktioner och deras ledarstatus kan försämras).
    • Aptit minskning, vikt reducering.
    • Brister i sexuellt och socialt beteende.
    • Sämre immunförsvar.
     

    Vad skapar hjälplöshet?

     

    Inlärd hjälplöshet  finns i olika grader. De beror på hundens tidigare erfarenheter och den nuvarande situationen. Följande saker är negativa och bidrar till inlärd hjälplöshet.

    *En eller flera chocker, framför allt i tidig ålder.

    *Instängdhet i en bur, rastgård eller liknande (gäller inte kortare stunder)

    *Fastkedjad, eller uppbunden , Tex. löplina ( gäller ej kortare stunder)

    * Misshandel

    *Hård och auktionär uppfostran och träning.

    *Många förbud, få tillåtelser.

    *Mobbing.

    * Långvarig smärttillstånd.

     

    För att undvika att försätta din hund i risker för att utveckla hjälplöshet. Undvik för många negativa händelser. Hunden mår bättre av att vara lite vild och bortskämd, än initiativlös och passiv.

      

    Rädd för människor!

    Vanliga orsaker är skrämsel eller chock i tidig ålder. Människor rädda hundar inte alls är speciellt rädda hundar. Det hela har uppstått på grund utav felaktigt kroppsspråk hos oss människor. Hundar är signal känsliga – INTE RÄDDA! De reagerar på att människor använder hot signaler genom att stirra dom i ögonen, gå rakt i mot dem, böja sig över dom och blotta tänderna.

    Träningen går ut på att i princip ska lära sig att tycka om en person i taget. Och med tiden acceptera fler och fler. HA INTE BRÅTTOM!

     

    Lär dig hundens språk. Du träder in i deras värld den dagen du har en. Inte hunden i din värld.

    Lär dig hundens kropps signaler. Arbeta långsamt. Ha tålamod. Och utsätt inte hunden för stressande faktorer för mycket. Gör alltid lyckade situationer. Ha inte orimliga krav. Tvinga aldrig på ngt. Finn vilken reaktion som kan konturera ut den felaktiga reaktionen.

    Öva självförtroende övningar. Va positiv.

     

    Puss och kram… Detta är va jag har läst och funderat över idag….

    Av Cinzia - 11 augusti 2008 01:14

    Oj så sent de blev nu. Varje dag säger jag att jag ska lägga mig i tid. Men icke som nicke... Nu e kl VÄLDIGT mycket över i tid.

     

    I Lördags va det Lilla Edet som gällde. Fick släpa mig upp och åka och hämta Pernilla. Som knappt hunnit blunda innan  hennes kl ringde. Som två galningar åkte vi sedan till Lilla Edet. OCh mötte upp ett gäng Berner. Jisses jag och namn, men nu ska vi se. Diza, Smulan, Nelson och WIllma? Kan detta stämma tro! Ahh och Fago. Pinsamt värre. SLänger sig pladask och busar loss totalt när vi kommer dit. Iallafall en som njöt av att slippa in i ringen*skrattar* Ngn lydnad är de inte tal om. Den dagen den sorgen vi ger oss in i tvåan. Får nu inte glömma att jag tränar själv. Så mina 10´or på platsläggnignen är otroligt. Då den första gången vi tränade platsläggning nmed andra hundar va första gången jag tävlade.


    Det gick jätte bra för alla bernisar. Även Moa Diza´s minimini matte fick till dagen var handler. Helt underbart att se.

    Pernilla tog massa bilder, och jag bara va. Regnet kom i omgångar och nu förstår jag mig på de där tälten. Lena hade tält med sig och detta va som guds sänt från ovan :D. Mysigt hade jg i allafall, och tyckte direkt att mmm wee så här ska en utställning kännas. DOmaren tyckte jag FRUKTANSVÄRT MYCKET OM. Ordentlig, redig, SNÄLL och duktig. EFter allvar fick de bli bus. Två snygga damer och Fago. Till Fago´s fördel och inte minst Jag fick lära mig att knipa när Fago va som en sugklocka i rumporna på tikarna.

    Tack Pernilla för korten. Och Tack alla Ni som jag och Fago mötte. HEl härlig dag trotts getingar och regn. KRAM!


    Av Cinzia - 8 augusti 2008 18:14

    Idag fick jag mig ändå ta mig i kragen. Så Fago och jag begav oss till Pernilla and the gang.


    Först lekte Fago och Sweety en stund men då dom väntat en bra stund på oss. Då jag inte kan hålla tider. Hann Sweety bli trött, så därav kom Akira och tog över!

    Fago fattade ingenting, för när han väl hittade en pöl att leka i försvan jhu Sweety. Och jag är allt annat än rolig just nu.... Dock va inte Pernilla seg( som jag ) så de tog inte länge innan Fago fick syn på ngt roligt...

    AKIRA! Wee .... Lite bus belv det allt. Ngn aktivtet mer än gnäll hos mig blev de dock inte. Men de andra tre. Pernilla, FAgo och AKira fick lite bus.

    Dom hittade ngt liknande en större pöl med vass uppi skogen. Dock fick jag inte med de på bild. Men Akira va het som elden idag. Jisses, hon sprang i allafall som hon branni  baken. Turbo järnet....

     En liten snutt film får man jhu bjuda på....


    P.S Tack pernilla för du såg att man kan lägga in film snuttar... D.S


    Over and out!




    Presentation


    Fago & Theo

    Bloggens Gästbok

    Fråga mig

    0 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
           
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29 30
    31
    <<< Augusti 2008 >>>

    Senaste inläggen

    Sök i bloggen

    Kategorier

    Länkar

    Arkiv

    Besöksstatistik


    Ovido - Quiz & Flashcards