Fago & Theo

Alla inlägg under september 2008

Av Cinzia - 30 september 2008 22:18


Som en del vet blev Fago skrämd i bäbis ålder av 7 fulla glada gubbar och dess kamera. Min dåvarande pojkvän som va hund assistans visste inte hur han skulle göra. Så han lyfte upp lilla Fago och gick. Fago´s minne blev.

Karlar är farligt!!!


Detta har vi jobbar med hela resan och har kommit VÄLDIGT LÅNGT!

Många (du vet vem du är ) har menat på att Fago´s rädsla ligger i hans " födda mentalitet".

Men en händelse i en hunds liv särskillt i stadiet då dom är som "ömtåligast" sätter djupa spår.


TIll sak.

Jag är INGEN expert. Utan är en införståd hundägare i min hund.

Jag har fått hjälp, lärt mig informerat mig etc. Hur jag ska gå till väga etc.

Jag är väldigt nöjd med våra framgångar. För det är en framgång att få en hund som "dör" av rädsla av människor til Fago idag.


Men detta har gjort att man ser mer och mer andra ägare och dess hundar.

Ungefär som du köper en röd opel och helt plötsligt känns det som alla har en röd opel. Dom syns överallt.


Jag har många gånger vid utställnings ringen blivit både uppröd och ledsen.

Då ägaren till sin egna hund. Inte ser, märker , bryr sig. Till dom som "vet" och tycker detta är rätt. Men hela deras hund skriker" TA BORT KÄRRINGEN/GUBBEN,  FÖR HON GÖR MIG MER LEDSEN"


Jag har inte med andras sätt att se, välja elelr välja bort detta på med att göra. Men en åsikt får jag ha. Och jag lever så här. Jag antogm ig detta "livet" och det är upp till mig att fylla de "livet". För de är mitt ansvar! Och när jag tittar på Fago är det självklarhet. Många tänker nog också så. Men Frågan är ibland. Ger du din hund de den behöver, eller ger du det DU behöver? Ibland får man höra att man hanterar, vissa reaktioner hos våra hundar som med barn! Men om vi vänder på det. Ibland undrar man va folk gör med sina barn!


Många särskilt små hundar blir hjälplösa. Upplyftna etc.. Vad gör vi inte med barn? Samma sak. Förstorar upp saker etc. När barnet i fråga som ramlade och inte har de så säger. OJ! reser sig upp och fortsätter leka! Medans de andra barnet står kvar och skriker som en tok.


En rädd hund låt säga en hund som ogillar andra män. Antingen låter man hunden bli hjälplös. Man klappar belönar rädslan och tycker synd. Eller så ser vi dom som rycker och talar om för hunden med rejäla ord. SKÄRP DIG! Vi "straffar" hundens rädsla.


Mmmm....


Idag i allafall. Såg jag ut i mitt fönster. Jag ser ut på plan utanför ordentligt. Där ser jag en kvinna med en av sina hundar. Denna hund har jag sätt sedan den kom som liten. Och han är nu 1½-2 år gammal. Man ahr sätt små tendenser ( vi gick promenader , åkte på utställningar massa massa), att han tyckt vissa saker va läskigt. Men inget alls över de vanliga. Men då uppföstran är lite förmänskliad och old school i hund världen hos dom vet jag nu inte vad som hänt.

Jag såg att kvinnan tog planerat vägen igenom lekplatsen. Bad barnen komma och hälsa. Och hunden blev helt vansinigt livrädd. Svansen mellan benen och han försökte fly med all panik han hade. Med ett rejält rytt och ryck i örat tvingade hon han på plats. Och Visst stod han still till slut. I stel ställning skakande bakben och svansen mellan benen.


Detta för mig är en okunnig person som kommer förvärra hela situationen. Men som sakt inte min hund. Lite förvånad dock eftersom hon följ Fago´s resa till inte för så längesedan. Att hon går tillväga så här.

Så va har hänt?


Ja jag vet inte. Jag är en känslig person. Och reagerar starkt med en känsla med slag i bröstet och ledsamhet.

Varför ineha ett ansvar om ett "liv" om man inte förföljer sitt ansvar.


Lär dig din hund! Snälla! Gör inte bara som du tror är rätt. Ta reda på! Våga fråga. Va realistisk. Och ge inte upp!


Puss och kram!

Av Cinzia - 26 september 2008 23:37

Idag har jag avlagt min andra start i klass 2 kombinerat med spår!

Om du nu undrar va detta är för ngn slags nyhet så låt mig förklara!


Kommer till plats. Min hund ser i kors. Dreglet produceras enorma mängder. Han är taggad. Sten hårt taggad. ....på. Ja du säg de!


Finns två rätt tydliga självklarheter över kvällens syn.


Av mängden som startade va det fler än hälften och mer vars hundar nosade i backen. Av de 15 starter som va strök sig en och den andra ( Jag) bröt alla momenten. De övriga ekipagen med få undantag. Hade generelt nosning med sig igenom.


Min hund som hade alla genetalier på max. Kände 1 löp tik. ( vi han ägare har lärt oss se sådana saker numera) och 2. Vilt!

Plattsläggningen gick trevligt. En aning rakare hund idag. Så den 10´an kändes kul. Men låt mig nu berätta om lydnad+spår i ett.


jo du går in på plan. Startar med hunden klistrad mot gräset. Hunden kopplar bort allt och allting. Intal OK ställning efter ca 1 min försök till att få med sig sin hund till FRiaföljets början. Tar 2 steg och undrar va tar hunden vägen. KANON han spårar. Avbryter spår momenten för att uppta lydnaden. VÄnder upp och udnrar. Va e min hund. Han spårar! Super.

Moment efter moment bestod av att inte genomföra dom. Utan att lyckas få min hund 10 cm från mark.


Exakt ingenting gick. Min hund va i en helt annan värld. Det luktar men vad!

Flertal ekipage om inte nästan alla i rutan drog sig till samma hörn. Etc. Min hund gjorde det samma.


Till min förvåning kom min hund som ett skott i inkallningen. Men som sakt det gick väll på automatik. För stanna kunde han absolut inte och ta tok lycklig när han kom fram. För att sedan hmm återgå till Spårning.

Apporten gick på automatik med. Den har vi inte tränat med eftersom vi försöker lägga energi på en sak i taget. ( vilket visade sig itne alls fungera i lydnadsklass 2 + spår ) Men han gjorde de. Ja jag säger då de.


Detta va på alla tiders den värsta "prestationen" vi åstakommit på plan någonsin. Tror inte ens ett träningstifälle har varit värre.


Men som jag sa efter han plogade plan på Gbg västra på snö. Nu blir de träning på div stinkande platser. Ko hagar, maneger. Osv. Ta tjuren vid hornen så att säga.


Väl hemma va Fago helt slut i allafall.. Herre ghud han har jhu haft Elit sök i flera timmar.


Kvällen va inte bara lyckad för mig ( inom spårning ), utan GRATTIS Kristin. fan vak ul att se en person bli så glad. Underbart!

Och Carina. Härligt att träffas.


Ska ta mig ut till träningen. Kan nog vara väldigt nyttigt för mig.


Hopaps vi ses snart allihopa.

Vi ska träna emd på lydnad än spårning. Spår verkar jhu vi klara kanonfint utan träning.


( bomull i den näsan nästa gång XD )


P.S TIll Er som vill trösta etc. Jätte gulligt. Och jag uppskattar det SÅ MYCKET. Men jag grämmer mig inte ett dugg. Jag belv tok glad för Kristin. Och va kul att se Carina med Tindra på plan. Jag va inte nervös. Och denna gången fick vi 10 på platsen. SOm ajg säger. Jag ler bara på plan. Hellre dom här poängen och jag ser felet direkt än knappa mellan för att ha slarvat.


Vi kommer igen. Men nu är det paus ett par dagar ( för att leta upp stinkande stället att träna på :D )


Av Cinzia - 24 september 2008 18:00

 




Idag har varit en roligare dag.

Med denna vackra bus åkte jag och min granne Kim mot Båros. Om regga denna lilla person bil till skåpbil.

När den svettiga besiktningsmannen kom med överlappande hör över den tydlige flinten och en dö fluga hängandes på armbågen fick vi oss ett gott skratt.

Ja bussen är "difus"

Den ahr säten men om bussen ska vara personbil ska de vara 6 st bälten. Och de har den inte. Ok! Ska de vara husbil ska de finnas kyl, och ställe man kan laga mat på. Och de har den inte.

Och ska den vara skåpbil/lastbil ska last utrymmet vara tomt och gallret ska täcka golv till tak med 5 cm fritt runt om. Och de är den inte.

Den har en hemma gjord säng och ngt skabbigt skåp. OCh gallret har 15 cm mellanrum från golv till tak.

Så vad gör vi. Jo den svettiga mannen dirigerade oss till Fiket. Där det stod tre stolar och en kaffeaparat med sunkit kaffe. Pulver för sig och vatten för sig. i koppen alltså. Mmmm gott!

När han kom så fanns de flera spännande alternativ. Vi valde självklart de bästa.

Att underkänna besiktningen som om bilen va en lastbil. Ett steg till rätt riktning,. + Cinzia fick springa  bort från honom och hans stank och döda fluga.


Hemma är det jhu vår med dunder värme*Vilket jag inte gillar alls* Så jag och Fago flåsade runt oss på en 2 timmar lunka runt i skogen och området promenad. Nu är vi helt förslappade och nöjda.


Kram från mig!

Av Cinzia - 23 september 2008 15:00



Jag älskar hösten. Man kan med gott samvete ligga inne när de spö regnar. Man kan njuta av alla de praktfulla färgerna som naturen ger oss. Man kan gå promenader utan att svettas ihjäl.  Löven faller som fjärillar. Vackert vackert!

Där vi tränade idag, va under flera björkar. De dalade ner löv i blåsten. Och måste säga att de va en av de mysigaste stunder på länge.


Idag har vi tränat mitt på dagen i stället. Vi brukar gå ut senare på kvällen , nästan natten. Men fick ngt slags infall idag.

"Rutan" och raka läggandet samt Raka sättanden va på schemat. De råkade komma in lite "apport dragning" med. Så kan de gå!


Fick lite tips om Rutan från Kristin. Jag har fått mängder av råd.

Jag har provat

* Skalbagge metoden.

*Target.

'Boll.


Denna vi har ni är nog ngt påhitt. Men det är himla roligt när man ser att Fago blir tokigt glad av att få reda på att han gör rätt. Hela han skuttar till.

Rutan blev helt plötsligt rolig! Och han ville springa dit mitt i ngt annat tränande. Så detta känns som vi kanske hittat rätt sätt! Men om det är effektivt får vi reda på senare!


Raka läggande har vi fått idag. Och 5 av 6 raka sättande. Apporten fick vara med på ett hörn idag. Lite som en manöver från rutan. Dragkamp med apport blev det! Kanon bra, har jag kommit på. Fago får ett mycket mer stabilare grepp om apporten då. Samt det är roligt att komma till mig. För jag kan jhu faktis leka!


I går kväll trampade vi ut med en näve kalkon skinka. Jag kände inte för att äta den, men de gjorde han.

Fjärren fick vi tränat på. Med väldigt nära avstånd. Tänker inte ila för fort! Lp är roligt. Men de är poängen jag ska vara nöjd med. Lp1 med 165 p som avslut. Är jag allt annat än nöjd med!


Nu blir det inte mer tränat idag. Utan blir promenader och lugn!


Jag har ont i varje del av min kropp. Och som 25 åring med div smärta varje dag har fått mig att gräva när mig lite! Inte roligt att se sina vänner och f.d klasskamrater ha ett berikande liv eller utbildning och karriär medans jag traglar på samma plats i lilla Lerum...


Kram på Er!



Av Cinzia - 22 september 2008 13:35

Joda med CITYLARM bil åkte jag iväg till Lerums bhk. Med en stycke hund i bakdelen. Filt och kablar. Framme mötte jag Daniel, Kristin och Ann.sofie 3 Berner folk till. Härligt att se att de va 4 st berner på plats. Mer än Bordie Collie´s inte illa. I skeritariatet frågade jag snällt om jag fick byta till klass 1 i sista sekund men hon bara log och sa -Nej då detta komemr gå så bra!


Joda! Vägra backa ur. Trotts vi är LÅNGT i från klar!

Platsläggningen. Va över förväntan. Snettl äggande- jo Cinzia är lat. Så de får jag allt ta och kamma mig med. Men trott eller ej. Efter ha stått dessa 100 minuter ( 3 min ) bakom den röda stugan och insett att alla vi 5 val ika nervösa. Återgick vi och va tusan. Min björn låg kvar. Sedan att han låg horisontelt och de andra diagonalt. HÖR INTE HIT!*fniss* Men min bäbis låg kvar. 9´o fick jag. Domaren förklarade för att de va snett. Men herre ghud. Min hund låg kvar. Låt mig påminna att jag tränar ALLTID själv. Och tvingar mig till bhk endast för låna hoppet. Jo jag vet, slappt. Har bara 10 min dit.

Så alla platsläggningar från ettan till nu har vi bara gjort på tävling. Så jag och min "snea" hund gick och väntade. Åt kakor , både han och jag tuggade Singoala. Ni vet 1 kg på kexfabriken. *skrattar* Både ajg och Kristin lyckades dra nr5. Och vi kom in samtidigt. Och va klara nästintill samtidigt.


Ja ni har jhu inte sätt mig på plan. Men med domar komentarer så som:

- Ni är de roligaste ekipage jag dömt!

- Ditt prat förstörde nog koncentrationen en aning!

-  Va glada ni ser ut på plan!

- Underbar kontakt nig har!


Jo jag är som en vimsig potta på plan. INga tävlings nerver alls. Så jag går runt med ett fniss och flin. För min hund är så söt som hänger på mitt spektael. SPringer runt som en hysterisk tant på Ullared på plan och Fago efter.


Ja poängen står på sidan. Och jag är förvånad ändå!

Komentaren av domaren som såg ltie bittert sträng ut fick mig gå på moln.

- Mycket fin och otroligt bra linförhet. Hoppas jag få se detta igen.!

MY GASH! jag har nått mitt mål. Och de i klass 2. Fast jisses nu får jag jhu prestations ångest till nästa 2´a.


Daniel med Jazz/jass??, fick jhu tameshutton den mest perfekta avslut på sitt LP1 som man bara kan få. Bästa poängen av alla startande. Pokal och pris för bästa ekipage. Vi berner folk vi kan med. Nu får vi hoppas vi berner folk tar våra hundar upp i lydnaden och fnäser folk på näsan.

De som menar.

- Ja detta va jhu va man kan förvänta sig av en berner ( negativ menat)

Eller -  Inte riktigt en prestig hund.

Etc.


nä nu blri det fortsatt träning på den s.k rutan. XD som vi inte fattar.

Cinzia ska träna raka läggande. Och fortsätta sakta på fjärren.


Våra snea sättande är hopplösa. Jag måste hitta ett sätt jag trivs med att lära in detta.


Kram på ER!

GRATTIS DANIEL. Och Kristin VI tar dom! OCh Ann-sofie. Va fina ni är på plan. Hoppas vi ses igen!

Av Cinzia - 19 september 2008 13:03

Sitter och lyssnaro ch känner när min galla "burrar". Kommer inte på ngt bättre ord. Känns som de låter när en katt kurrar/spinner!

Undrar va den sysslar med. Känns inte men obehagligt!


Här sker inget direkt. Jag har ont över allt i vanlig ordning. Fago e slapp och de är nog de andra katterna med.


Vart i väg på Ullared en sväng. Och idag en till!


VI tränar moment på tvåan som går katastrofalt. Fick ett vansinne överskattat läge då jag anmälde mig till klass två. Undrar om de har jumbo priser till mig och Fago. SÅ här illa som de kommer gå nu. Har de aldrig gått. Jaja jag får ta mitt straff. Tänker inte backa ur. DÅ lär jag mig att de är ok!

Stå mitt kast heter de!


Nu kom DHL med ett paket. Katt ställning! Äntligen kasta ut den gamla in med den nya!


Kram

over and out



Av Cinzia - 9 september 2008 14:36

Tudelu..


Tiden på dygnet nu är dock en aning bättre än på natten. Men lika trött för det. Sitter och äter Grekisk sallad och tänkte skriva en osammanhängande kludd här inne. ( I vanlig ordning )


Tänkte på ordet " godisautomat " som fått en ond stämpel i div. lydnadssammanhang.

Begreppet "godisautomat" är att man matar din hund med godis. Och det är mindre logiskt eller givande.

Men om vi nu tänker på en just godisaoutomat. Där matas du faktis inte direkt rakt upp och ner. För att få ut ditt godis eller ditt tuggumi krävs en handling. Och belöningen av den handlingen är godiset.

Du måste betala för dig,


Om vi för över den tanken till våran hundvärld. Handlingen ( pengen/kostnaden ) är vad hunden få ge för att få ut sitt godis.

Låt säga!

-"sitt". Bra. Godis!

sitt = handling/peng = bra/godis.

Så ur den vinkeln är godisaoutomat en bra benämning. Sedan kan/får man jhu avancera upp kostnaden. Mer arbete för godiset.


Men sedan finns de jhu de som bara matar sin hund. Etc. Jag har fått se flertal som gått kurs och fått lära sig vart dom ska hålla godiset för att få hunden dit den vill. Alltså. Ngt helt annat. Hunden behöver nite direkt jobba för belöningen. Räcker den följer efter och hoppas på den ramlar ner i munnen snart. Och har ärligtalat ingen aning om vad den gör under tiden.


En linförhet där kursledaren lär ut att. Ha en köttbulle i din högra hand där du har kopplet. Då följer din hund med dig. Är de en logisk utlärning?

I Stället för att lära hunden ögonkontant för att få Godisen?

Vad sker när du går ut på plan? Och du ingen köttbulle har i näven.

FÖljer din hund? Lägger den av när den upptäcker du ingen har. Nosar den ngn annanstand. Buffar den på din hand?

FRågan är jhu är du nöjd med de eller vill du mer?


För mig är en "godisoutomat" i rätt händer en bra benämning. Jag är en.

Frittfölj. Vid prestig av min gräns kommer godisen.


För att min aoutomat ska släppa godis kräver jag nu:


Rätt sittande position. 100% kontakt. Rätt läge i fotgåendet. Beroende på raksträcka,sväng ska han vara i rätt läge. Alltid bibehålla placering. PLOPP en godis.


Men godisen kommer antingen från höger elelr vänster hand beroende på vad jag tränar och vad jag vill uppnå.


Men hur började det?

Golvet. EN näve med godis. OCh utväntande. Släppa godisp å golvet hunden ska inte ens ge vika för att den ramlar ner fortsätta titta på mig.


Jaja.. Ni förstår poängen. Ang mitt tänk om " godisoutomat"


idag har jag varit än :D Vi tränade med min glasklara target. Förbannade söta hund. Man kan äta upp honom :D



Av Cinzia - 8 september 2008 20:57

Jo det händer faktist en hel del här bort i  hos oss. Men är för trött för att skriva.  Vi tränar på i lydnaden vissa saker händer ingenting. Andra saker går som kanon kula.


Vi har tränat "target"

Han e för skön. FIck ta ett ljusfat. från Ikea. i glas genomskynligt. För då fick han inte upp det att ge mig. Men så va vi ute så han plockade alla grenat och kvistar och gräs runt. Sedan dutta han på glaset och efter de fattade han direkt.

MEN! i stället för att titta upp på mig är de jhu svin kul att leka med glasplattan som en katt och skiter blanka fan i min köttbulle utan ser bara den som ett + som kommer fårn ingenstans medans man leker.


VI motions tränar och vi slappar.


Idag va jag chauför åt en vän och ovetandes blev jag sittande 2½ timma. Så en bulle och en kaka samt 2 frallor senare = ( 4 kg upp) läste jag vetenskapens värd.

Och jag har ju skrivit om all svamp som ätits. Men har faktist förundrat mig för ena dagen finns ingenting där, och dagen efter POFF är det som en stor gigantisk gul "hög" med kantareller.  Nästintill.. Och Idag av Ödhets fantastiska gåva fick jag hittat den här länken som visade denna filmen.

Spännande!

KRAM!



Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards