Fago & Theo

Direktlänk till inlägg 30 september 2008

Men va har hänt?

Av Cinzia - 30 september 2008 22:18


Som en del vet blev Fago skrämd i bäbis ålder av 7 fulla glada gubbar och dess kamera. Min dåvarande pojkvän som va hund assistans visste inte hur han skulle göra. Så han lyfte upp lilla Fago och gick. Fago´s minne blev.

Karlar är farligt!!!


Detta har vi jobbar med hela resan och har kommit VÄLDIGT LÅNGT!

Många (du vet vem du är ) har menat på att Fago´s rädsla ligger i hans " födda mentalitet".

Men en händelse i en hunds liv särskillt i stadiet då dom är som "ömtåligast" sätter djupa spår.


TIll sak.

Jag är INGEN expert. Utan är en införståd hundägare i min hund.

Jag har fått hjälp, lärt mig informerat mig etc. Hur jag ska gå till väga etc.

Jag är väldigt nöjd med våra framgångar. För det är en framgång att få en hund som "dör" av rädsla av människor til Fago idag.


Men detta har gjort att man ser mer och mer andra ägare och dess hundar.

Ungefär som du köper en röd opel och helt plötsligt känns det som alla har en röd opel. Dom syns överallt.


Jag har många gånger vid utställnings ringen blivit både uppröd och ledsen.

Då ägaren till sin egna hund. Inte ser, märker , bryr sig. Till dom som "vet" och tycker detta är rätt. Men hela deras hund skriker" TA BORT KÄRRINGEN/GUBBEN,  FÖR HON GÖR MIG MER LEDSEN"


Jag har inte med andras sätt att se, välja elelr välja bort detta på med att göra. Men en åsikt får jag ha. Och jag lever så här. Jag antogm ig detta "livet" och det är upp till mig att fylla de "livet". För de är mitt ansvar! Och när jag tittar på Fago är det självklarhet. Många tänker nog också så. Men Frågan är ibland. Ger du din hund de den behöver, eller ger du det DU behöver? Ibland får man höra att man hanterar, vissa reaktioner hos våra hundar som med barn! Men om vi vänder på det. Ibland undrar man va folk gör med sina barn!


Många särskilt små hundar blir hjälplösa. Upplyftna etc.. Vad gör vi inte med barn? Samma sak. Förstorar upp saker etc. När barnet i fråga som ramlade och inte har de så säger. OJ! reser sig upp och fortsätter leka! Medans de andra barnet står kvar och skriker som en tok.


En rädd hund låt säga en hund som ogillar andra män. Antingen låter man hunden bli hjälplös. Man klappar belönar rädslan och tycker synd. Eller så ser vi dom som rycker och talar om för hunden med rejäla ord. SKÄRP DIG! Vi "straffar" hundens rädsla.


Mmmm....


Idag i allafall. Såg jag ut i mitt fönster. Jag ser ut på plan utanför ordentligt. Där ser jag en kvinna med en av sina hundar. Denna hund har jag sätt sedan den kom som liten. Och han är nu 1½-2 år gammal. Man ahr sätt små tendenser ( vi gick promenader , åkte på utställningar massa massa), att han tyckt vissa saker va läskigt. Men inget alls över de vanliga. Men då uppföstran är lite förmänskliad och old school i hund världen hos dom vet jag nu inte vad som hänt.

Jag såg att kvinnan tog planerat vägen igenom lekplatsen. Bad barnen komma och hälsa. Och hunden blev helt vansinigt livrädd. Svansen mellan benen och han försökte fly med all panik han hade. Med ett rejält rytt och ryck i örat tvingade hon han på plats. Och Visst stod han still till slut. I stel ställning skakande bakben och svansen mellan benen.


Detta för mig är en okunnig person som kommer förvärra hela situationen. Men som sakt inte min hund. Lite förvånad dock eftersom hon följ Fago´s resa till inte för så längesedan. Att hon går tillväga så här.

Så va har hänt?


Ja jag vet inte. Jag är en känslig person. Och reagerar starkt med en känsla med slag i bröstet och ledsamhet.

Varför ineha ett ansvar om ett "liv" om man inte förföljer sitt ansvar.


Lär dig din hund! Snälla! Gör inte bara som du tror är rätt. Ta reda på! Våga fråga. Va realistisk. Och ge inte upp!


Puss och kram!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cinzia - 23 november 2014 16:51

sitter och tittar på gamla filmer från i sommar.. Jag ler varje gång jag ser detta.. VIlken underbar upplevelse att få springa och stå där med en av sina bästa vänner i ringen.. Glädjen när jag ser detta går knappt att beskriva. Trots värmen spr...

Av Cinzia - 16 april 2014 12:53

En sväng på klubben med Pojkarna. Basar upp dom med varsin skål vatten och inträder rallybanan somm in vän Lena byggt upp. Jag har haft en paus. Tröttnat på rallyn men täntke se om jag kunde väcka lusten igen.   Fago får starta. Slappt tar jag...

Av Cinzia - 8 december 2013 14:05

Rätt mycket och jag har inte bloggat. Så varning för LÅNGT blogg inlägg... Mycket av tiden har gått till till träning inför Cert provet i patrullhund.   Spår upptag. Sitta 5 minuter och vänta.   Spår i medvind på fält. Theo har nosen t...

Av Cinzia - 26 september 2013 09:56

https://www.facebook.com/Bozita.se/app_172163342907991?sk=app_172163342907991&app_data=1554   klicka eller kopiera länken ovan.. man klickar sedan på det svarta hjärtat för att rösta.. snälla :D ...

Av Cinzia - 24 september 2013 00:27

vi fick en dag av Malin Bäcklund hundbefäl en rolig bana både på utsidan och insidan i ett hus. Lite filmar från olika av dessa momenten.. Theo lyfts över...   Theo och jag ska krypa ihop?... theo åker ett litet fordon?   ...

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards