Fago & Theo

Direktlänk till inlägg 12 november 2008

Är det bara här eller...

Av Cinzia - 12 november 2008 12:18

¨

är de så inom alla raser?

Har suttit flera kväller och nätter och undrat det med andra på msn.

Är det bara sennen världen som är "tråkig"?

Vi har ett sennen forum men aktivteten där uträknat i energi skulle inte ens få en glödlampa att visa en gnista på liv. Himla trist.

Ser man in på jakt klubbar etc är det aktiviteter, det uppdateras, de är gästboks inlägg det sker under och dunder. Eller är det "bara" vi i väst som har en tråkig skara? Är det för mängden antal uppfödare på liten yta? Revalitet och avundsjuka? Vi har en av världens mest vackraste ras. Färgerna, beteendet, uppförandet. Och allt vi kan "använda" den till. En riktig allround hund. Vakt, gos, arbete you name it. Och endå lyckas vi ha en så dötrist stimulans. Jag är INTE den som åker på sennen träffar.

Men vänta lite innan ni dömer ut mig.... Jag har inte råd att åka till Lindome. Och mitt första intryck av en grinig uppfödares tillmötesgång de första 2 gångerna fick mig att verkligen inte vilja gå. Har väll fått en annan synvinkel på den uppfödaren idag. Tog bara 2½ år. Jag undrar, skulle de komma fler sennen ägare om det nite va så att det ständigt va i Lindome. Inte konstigt kanske?!?!! Då den stora skaran av folk ( alltid samma så klart) Faktis bor inom en kort sträcka till parkeringen. Eller är de bara så att jag gnäller för jag har så långt. De små tripparna som görs ibland känns lite meningslösa. Då men knappt uppfattar dom. Varför inte flytta själva baslägret för mötet lite mer i mitten. Eller rent av ha en ny plats varje gång? Det finns garanterat mer sennen ägare än dom som varit i Lindome den sista tiden.

Jag äger jhu en berner. Och innan Fago ägde jag en annan Berner. Så jag kan inte säga hur det är i andra rasers klubbar. Jag kan bara se aktiviteten på nätet och de man pratar med.  Jag vet inte om ni mins dom som vann montern på My dog förra året med oss? Jo killen med vit t-shirt och en STOR gosse. DOm låg mitt i pärongen där folk gick och folk klappade och gosade, etc. NÄr   man pratade med dom som stod där pratade man med ngn man nästan redan känt halva sitt liv. Man hade lust att måla FAgo vit och fråga hur man blev medlem.

Jag e nog kanske bara bitter för jag är sjuk. Eller är jag bara en sådan som gnäller. Men ini mellan raderna står det faktis rät mycket positivt.

Varför kan sennen klubben ha en sök grupp. Efterlysa rapport grupp. Anordna info om räddningshundar, åka runt till de olika komunerna.

Vi har två aktiva aktivitetsombud. Men vad jag förstod va de knappt ngn som kom på trieball?om de stavas så. Jag är totalt pank och segt sjuk. Min brutala ursäkt. Men kanske en intresse blankett nästa gång?

JAg tänker mycket på de folk som inte gör sig hörda. Om vi räknar alla västra götalands uppfödare. Och antal valpar som säljs. Herre ghud vi borde va knökade på sennen träffarna. Det borde glöda på sennen sidan och sshk. MEn man ser alltid samma namn. Jo som uppfödare har man annat att göra än sitta här. Kanske tanken slog. Men nu menar jag inte bara uppfödare. Alla vi valpköpare. Man blir som ett barn så fort man upptäcker att VA EN NY BERNER ÄGARE som skriver ngt elelr noteras någonstans. Fast på statestiken är det en hel del fler. NÄ man kan inte sytra mängden som ska synas. De kanske har valt att inte vara aktiv.

Min förra uppfödare Monica från Zandrina´s. Jag totalt älskar den människan. Min mamma ringde var och varannan dag. Allt från när Tamtam åt upp 1 kg bananer varje dag till hur hon skulle göra för att sluta gräva gropar i trädgården. Hon svarade varje gång. Hon hjälpte varje gång. Och självklart när jag vill ha en "egen" berner va hon den första jag ringde efter 12 år. Och hon visste vilka jag och mamma va direkt. Stälde vi ut Tamtam. Nä jag ställde henne två gånger och då stälde jag henne som en  Golden retriver. För de va dom som va före mig*skrattar* och andra gången stod det en kvinna framför mig och mitt i allt vända sig om släpte ställandet på sin egna hund och hjälpte mig.

Jag vete fan men jag har aldrig haft ngn som verken vänt sig om eller strkct ut en hand när jag stått som ett stolpskott i ringen.

Idag när ajg tittar mig omkring på olika berner. Har jag bestämt mig att antingen väljer ja guppfödare eller så väljer jag ett annat land.

Herre ghud det finns uppfödare som inte vågar ställa sin hund på officiella för ANDRA UPPFÖDARE står och skriker -Ser du inte hur din hund ser. ut.

-SKa du ställa den?

Jag menar va i helvete är de då? Jag sitter mycket och iaktar på utställningar. NEJ jag är ingen allsmäktig.

Man ser folk eller uppfödare som fjäskar med andra, någon stackare står och gråter. En annan e förbanand för henens hundi nte vann och den som vann har trimmat sin hund med runda mallar. Och står och skriker.

En domare förbjuder godis och en annan rynkar näsan åt Fago- va fan gör den där.

Men herre jävlar.-inte konstigt valp köpare skräms. TÄnk om bilden av de hela va omvänt. De va lockande med utställning. Inbjudande. Fast stackars mer väntetid vid ringen.

Oj va jag gnälelr iväg.

Va om våran tråkiga värld. Fast ändå håller den ihop. FÖr vem vågar yttra sig i sennen forumet. AJg vet när jag va orolig och fick ett jävligt dåligt bemötande när jag frågade massa om min hund. slutade med ett telefon samtal- Om de är så mycket fel på din hund köper jag gladligen tillbaka honom. Glömmer aldrig dom orden. GRät som en idiot här hemma. JAg va orolig och frågade då jag kände mig vilsen på alltomhundar. Klart smo tusan man inte vågar yttra sig. Allt misstolkas ooch vrids och vänds.

Eller så antar jag att valpköpare inte har internet. Så kan de vara också vara. Usch va jag klagar. Nu blev jag sten trött. Och kommer in i ett" jag bryr mig inte läge"

Ett rätt skönt läge. Jag gillar at klaga. Ligger i min natur. Men har inte svårt att vara positiv heller. När tillfälle ges*fnissar*



Tuff som alltid varit lite reserverad mot Fago fick mig att gapskratta igår.

Mina djur är fantastiska. Fago står och puttar på sin aktivitetsboll. Tuff slänger sig mitt i vägen och slingrar sig och gnäller. Hon ska alltså löpa inom myclet kort. Stor tjej nu. Och hon strök sig herre jissus. Fago va inte sen på att snappa upp vad hon ville. DJUR! ingen moral*skrattar* Så hennes kärlek blev Fago av alla. Så himla roligt att se. Fag blir smått trött på henne. Hon strycker sig, så fort vi kommer in kommer hon som ett skott och gnäller lite och slänger sig på golvet. Haha Goliat duger alltså inte.



Just nu lider jag min hund också. Jag är en mycket dålig ägare. Jag gör ingenting. Tvinger ut mig på en längre promenad om dagen. Längre inefattar inte direkt långt. Jag har noll motivation elelr ork. Mitt samvete är såååååååååååååååååååååååååååå tungt just nu. Och inne. Fago är rätt lugn inne vill jag lova. Han bara ligger. Han tillhör nu den katogorin som jag för ett tag sedan tyckte va hemskt. Justn u soverh an bort sitt liv. Jag skäms och våndas. Men jag kan fan inte få till ngn energi, vilja eller ngt att gå ut träna, busa eller ta den där långa promenaden. Jag borde st¨å i  et hörn med tratten på skallen och skämmas.  Fast de gör jag mer eler mindre hela tiden. Usch :( Skäms :(


Veligt inlägg. Men så tänker jag.

KRAM






 
 
Christina

Christina

13 november 2008 12:10

Hejsan. Tyvärr finns detta inom alla hundraser. Har varit inne både i berner, Nuffe och Rottis världen. Och även sett genom vänners hundraser. Jag sitter lite i samma sits som dig skulle jättegärna vilja åka på träffar och dylikt men jag har inget körkort och min sambo och jag har lagt våra scheman så att hundarna inte ska behöva va på dagis eller dagmatte. Det innebär juh att vi sällan är lediga samtidigt :( På utställningar ser man mkt som man önskar att man aldrig sett. Tyvärr. Christina

http://www.freewebs.com/leoochkid

 
Adrienne

Adrienne

14 november 2008 09:55

Ja vad ska man säga.... Själv är jag inte längre med i sennen klubben för alla människor där. Det känns toppen och glöden kommit tillbaka igen. Tråkigt om du inte är lika nöjd med mig som uppfödare som den förra men det skiter jag i för jag är MEGA STOLT ÖVER DIG.
Kram Lordchamp

http://www.lordchamp.se

 
Marianne

Marianne

15 november 2008 22:23

Många vill inte delta i debatter eller vågar inte ställa frågor. Och Berner forumet är nog inte speciellt känt heller.
Ha det gott
kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cinzia - 23 november 2014 16:51

sitter och tittar på gamla filmer från i sommar.. Jag ler varje gång jag ser detta.. VIlken underbar upplevelse att få springa och stå där med en av sina bästa vänner i ringen.. Glädjen när jag ser detta går knappt att beskriva. Trots värmen spr...

Av Cinzia - 16 april 2014 12:53

En sväng på klubben med Pojkarna. Basar upp dom med varsin skål vatten och inträder rallybanan somm in vän Lena byggt upp. Jag har haft en paus. Tröttnat på rallyn men täntke se om jag kunde väcka lusten igen.   Fago får starta. Slappt tar jag...

Av Cinzia - 8 december 2013 14:05

Rätt mycket och jag har inte bloggat. Så varning för LÅNGT blogg inlägg... Mycket av tiden har gått till till träning inför Cert provet i patrullhund.   Spår upptag. Sitta 5 minuter och vänta.   Spår i medvind på fält. Theo har nosen t...

Av Cinzia - 26 september 2013 09:56

https://www.facebook.com/Bozita.se/app_172163342907991?sk=app_172163342907991&app_data=1554   klicka eller kopiera länken ovan.. man klickar sedan på det svarta hjärtat för att rösta.. snälla :D ...

Av Cinzia - 24 september 2013 00:27

vi fick en dag av Malin Bäcklund hundbefäl en rolig bana både på utsidan och insidan i ett hus. Lite filmar från olika av dessa momenten.. Theo lyfts över...   Theo och jag ska krypa ihop?... theo åker ett litet fordon?   ...

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards