Fago & Theo

Alla inlägg under mars 2009

Av Cinzia - 25 mars 2009 18:54

Ja de har varit ett gäng program.

Jeppe Strid mins ni han. Lustig filur, och så Barbro heter hon va? Och nu Fredrik Stern(om de är så han heter).

Vi har jhu även Cesar Mannen som talar med hundar.


Men nu ska vi prata svenskt.

Med sveriges mängd av hundfolk. Vi är jhu en del ändå! Vart i från kommer televisionen på att vi ska sätta sådana "hund instruktörer" på tv´n.


HundC... Ja de första X antal programmen gick de ut på att lägga ner varje hund. FRån klo klippning till aggresions hundar. Han analyserade ingenting. Hans väg va "dominans" och "ledarskap". Sådant jag fick lära mig på lydnads "skolan" med min förra berner för 13 år sedan. De där med tryck in apporten stäng munnen, lär hunden stanna genom att snärta till dom på huvudet osv.  Utvecklingen har gått framåt. Även vi mäniskor borde la se oss omkring.

Efter varje hundprogramm hamnar vi i ett hysteriskt tillstånd. JAHA ÄR DE SÅ MAN GÖR!

Utan att veta varför ens hund gör som den gör. Utan att kunna djurens språk etc sätter vi igång med att lägga ner dom, rycka i dom osv...


Nu de sista har jag tänkt mycket på vad en person skrev i min blogg som kommentar. "Titta inte på de"  Här om dagen kom ju HundC efter mannen som talar.... E ju först och främst pinsamt att dom sätter svensken efter. De riktigt idiot förklarar oss ännu mer. Sedan ville jag titta på HundC.. men samtidigt inte. Om jag tittar tror jhu television folket att jag gillar de jag ser. Men jag gillar inte de jag ser, inte på de sättet dom vill. JAg sitter här hemma och gnälle roch klagar. Ahh de jag gillar mest ;)...

Men jag tittade inte så mycket. Jag gillar att han lär ut att leka med hundkopplet.. Mycket logiskt tänkt. Tagga gärna upp en terv som redan är super taggad. Jag såg huvudrolls innehavaren på My dog i Rottis ringen för hanar. Han stod framför domar båset upptuppad med en blå kavaj, åt gele godis FRAMFÖR domaren. Han gick före domaren när de skulle se över hundarna osv. Dömde fredrik. Öhh nej! Han va bara ett stort altar ego mitt i vägen. Tur ajg skäms, så ngn skäms åt honom lixom.

Särskillt efter hans lyckade programm med rottisar. 

Jag undrar vad skulle kunnig hundfolk eller våran man som talar med .... säga med ett möte med Fredrik. Tror mannen som talar... skulle flina lika gott som jag.


Va jag älskar med är hans bil. Haha de är nog den första icke ägare av rått hund som har en sportbil. Måste jhu för fan vara ett skämt. 


Idag när jag stod vid mitt skafferi tuggade på allt som heter onyttigheter, tittade jag ut över min lilla lekplats. Då går de en granne med en berner/collie/golden blandning med barnvagn utaför. Han går runt och runt sandlådan. Och skriker FOT kör på hunden med barnvagnen och drar i kopplet. Skriker SITT. 

Jag kan bara skratta. E de inte patetiskt. Och en aning livsfarligt. Inte FAN borde sådana här programm visas. Har dom inget ansvar vad dom kan utsätta hundarnaför. Och inte minst komplikationerna som kan komma om de utför fel på hunden. OCh va hunden kan göra mot föraren.


Sist fick tv nog en liten micro del av tittar siffra på mig. tror jag bläddrade mellan de och ngt på discovery. Jag hörde mank unde chatta med honom om de va udner programmet elelr efter. Jag va bra sugen.

Men jag vet att vad jag än frågar finns de alltid ett "svar"


alla stora bolag kan svara på frågor utan egentligen ge ett vättigt svar.Fast de är ju sant, gör han de så är han jhu medveten om sin inkompitens. Bra eller dålgit vet jag itne. Gör han inte det ah då är det nästan farligt.


Jag vet inte. jag vill titta men ändå inte. Vet jhu redan vägarna att gå.

SITT- dra i koppel. Beröm inte. DRA SOM FAN rör han sig bli arg!

BUSA-med koppel ryck till.Visa att de e du som bestämmer!(grov personlighetsstörnings lektion)

RYCK- i kopplet. när unden inte lyssnar. SÄg HALLÅ när du rycker andra gången.

STOPPA in handen när hunden är i ett hysteriskt tillstånd (säg att hunden bet)  håll upp halsbandet så hunden nästan stryps så den slutar.SÄg att du inte gillar läget. Men de är ett måste.

LÄGG ner hunden vi de flesta tillfälle. DOMINANS är en viktig grundregel.

avliva om inte åvanstående gett resultat.


KRAM!

Av Cinzia - 23 mars 2009 14:43

Ja inte illa inte....


Super stressad redan 2 dagar innan vi skulle i väg. Stressad och nervös. Mina nerver styr min hund.När jag blir nervös, blir jag stressad. Jag blri stressad av att jag blir nervös. Varför blir jag sådan här? Ärligt jag vet inte. Någon fixide.


men idag skulle jag iallafall åka själv. Jag har märkt att de går bättre då. Jag blir inte lika uppjagad. Jag kan ta de i min egna takt.


Sagt och gjort. Upp 1 timma innan vi skulle åka. Gjorde ala viktiga sakerna, åt, kissa, la i ordning allt, borsta tänderna, rasta Fago osv.. och självklart kissa en gång till innan vi åkte.

Jag körde som en vättvilling dit så jag va 25 min för tidig. Skönt va nästan de för de va den andre också. En ngt mullig Tollare. Detta va ett ordinarie prov så vi båda skulle vara där kl 10.00 Som tur va så va han också tidig =D.

Vi bestämde att han skulle köra först.

Under tiden fick jag sitta och vänta. Vilket visade sig vara kanon bra. Medans jag satt och stressa av mig, nerverna började balansera sig, fick han busat, gnällt, druckit, kissat och gnällt lite till. Allt de han annars gör i spåret. Just för mina nerver. När väl domaren kom ca 25 min senare och Cinzia en rumpa mindre ( fryst fast i stocken jag satt på) så hade både jag och Fago lugnat ner oss.


Spåret började svårt. Men Fago tog tag i spåret direkt som en sugklocka. Han hade ju gjort sig av med alla sina hyss. Jag va bara kall och inget mer. TRoligen helt slut efter ha stressat i 24 timmar. Uppsparket började på en grusväg. OCh ut i snår in i skogen. Jag tittade inte så mycket fram eftersom de va en hiskeli terräng. Vi gick över 2 bäckar mitt på en åker/fält. Över stenmurar, och igenom enn barr dunge, ut över ett snortort fält, in i skogen igen med snår, över några beklädda och icke beklädda förhöjningar.

Både jag och domaren flåsade på som bara den. Mitt snor rann och jag kunde inte med att göra jägar snytningar. Fast hade jag gjort de i farten XD hade väll han fått de på sig stackarn.

20 min senare, och ett skott senare står Fago glatt och tuggar på domarens klöv. Jag förstod först 10 sekunder senare att vi faktis va framme.


Vid stenbumlings muren hade Fago tagit ut en större sväng, spungit väg i bara farten, och vid ett annat tillfälle gjort en halv ring. Hade hani nte gjort detta hade vi kinipit HP( heders priset) men idag blev de i stället ett Svch.

Jag har ett spår kvar att gå. Efter de blir de inget mer svenskt spår. Vårens snål åkare fästingarna är på intåg.


Jag är stolt äntligen fick jag visat att Fago verkligen kan. Visst fick sig mitt ego en törn när de blev så svart på vitt att de hänger på mina nerver. och inget annat lixom. Men de kan jag ta =D 

Av Cinzia - 16 mars 2009 16:37

Ja det va på tiden. Äntligen har vi våran uppsättning med sele,skakel och vagn. Blev nite den vagnen jag ville ha. Men blev för rastlös att vänta mer.

Måste säga att denna vagnen skramlar som tusan.


Men men.... Jonas har hjälpt mig de tre första gångerna med Fago. SÅ idag tänkte jag, att man orkar inte gå med feber och hosta etc någon lång promenad. Lydnad blir de på kursen i morgon. Så hur gör jag Fago trött och nöjd idag?

Japp de blev vagn dragning för frösta gången med bara mig. Måste säga att koppla in honom i vagnen va inte specielt svårt. Det svåraste va att orka hålla stöd i ned för backarna. FIck lixom kramp i armen. Vi tog en 20-25 min promenad runt lerum. Och de gick lugnt och fint.


Tog med mobilen så blev inte så bra. 

Av Cinzia - 12 mars 2009 23:36

Sitter här med två bommuls tussar i näsan. En kopp med brus alvedon, röd och trasig runt näsan.


Gick man och blev sjuk.

Himla osis lixom.


Snö ute och allt.


Vi drog en andra gång i går kväll. Alltså trede gången. Han slappnade av så att säga nästan direkt. Men Selen är inget som är spännande alls. Så ska försöka få han att tycka den e lite rolig ändå.. För under dragningen tycker han faktis de är kul. Lite små saker som blev läskigt, men han släpper det fort.


Med sin lilla numer plåt och döskalle flagga väsnas vi omkring... Härligt att se han jobba med nya muskler.


Vi träffade på en fransk bulldog här om dagen. Och de är en ras jag torskat på totalt. Helt underbara. Tror garanterat Fago hade tyckt de varit mysigt med en sådan här hemma... 


Fago har fått leka en del med Nala och Ebba som Maria i Gloda har med sin familj. Det enda han tänker på dock, är att sätta på stackars Nala. Otroligt. Som för övrigt bli hetl fri röntgad nyligen GRATTIS!!!!!


Idag fick Fago äran att träffa på den minst 7 år äldre Labradoren. SOm har 1+ gånger bättre kondition än honom och ser ut som en 4 åring i kroppen. Underbart att se.


Jaja nu ska jag lägga mig med en påse för allt snor papper, mina bommulstussar i näsan i sängen. Inte orkat plugga så har ingefär 50 sidor att läsa till i morgon. Dumt planerat av mig.


P.S Ni som har en banner och vill finnas med bland länkarna blir jag tokigt glad om ni vill maila över bild till mig. D.S


mail: mypain_yourpain@hotmail.com


KRAM

Av Cinzia - 11 mars 2009 00:17

VI harn u dragitl ite vagn två kvällar i rad. Jag, jonas och självklart Fago. Fago är jätte duktig.


Den som va först till vagnen va Jonas. För han ville bygga ihop den, den som sedan va på vagnen direkt va Goliat. Super kul sak tycker han.


Fago va allt framme med. Tog sig ett span på sitt vrål åk som han ska bogsera runt på.


GOliat är nog först tillkvarn när de gäller snål skjuts sedan. :D

Av Cinzia - 9 mars 2009 11:18

Ja visst är de konstigt. Tänk om man förstod va som försegick där inne. Nu har jag slått skallen i väggen igen. Noll motivering att gå upp på morgonen. Letar ursäkter i huvudet för att slippa. Förstår mig inte på min kropp alls... 


I tisdags förra veckan 3 mars börjadel ydnads kursen. Super kul. Men lite jobbigt när halva kurs tillfället gick åt at förklara för två vad i huvudtaet lydnad va. Att man är ny på något och vill börja träna. SUPER! Men vore kanon om man kanske läste innan va de e lydnad betyder... Alltså vad dom är där för att göra.

men men.


Jag fick en start med "rutan" . Herre ghud två veckor att träna på ska väll inte vara några problem att ta de första steget i inlärningsfasen. 

HAHA! jo men visst. Efter 2 gånger säger Git fattar dom. Nu har jag gjort detta 3 dagar. Och han fortfarande fattar inte* Otroliga hund**XD



Förresten! Någon som har tips för att öka koncentrationen hos sin hund?


Nu ärallt inköpt skrinda, skakel osv... Goliat va först på att inviga vagnen. Då jonas absolut va tvungen att montera upp den i storarummet. 

Fy fan va den stinker. Riktigt Nasty!


Fint väder uteo ch jag sitter här. VIll nite vara ute. Vad ska jag göra? Skogen är ombygd till parkering, lägenheter och asfaltering. Kul.. Nej!


träna.. ah jo ska försöka tvinga min lata röv till detta. Även lägga ett mini kort spår.


Usch... min hjärna är inte ett bra exemplar. Bytes hjärna ut. Reklamation ellr ångerrätten har troligtvis gått ut....

*rackarns*


Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards