Fago & Theo

Alla inlägg under juli 2009

Av Cinzia - 29 juli 2009 15:20

Rensat på hyllani klädkammaren.

Alltid skönt med en liten hjälpande hund. Fick slängt en hel massa....


här om dagen funderade jag längs min promenad. De här med att äga hund.

Nu är de så att den sista veckan på samma sträcka har jag mött 3 hundar vars ägare har gjrot ungefär samma sak.. Min första tanke va.. Vem tusan är de som håller kurser och lär ut detta- eftersom alla tre gjorde lika dant..

Sedan tänkte jag.. Märker inte ägarna att de inte ger resultat?... varför fortsätter dom? Sedan funderade jag lite till..och tänkte.. ska jag tala om för dom att de dom gör e helt fel? Näää...


Vad gör dom då? Jo medans jag och Fago är på raksträckan med dessa börjar de med att ägaren sätter sig på huk framför sin hund. Tar tag i kinderna på hunden ( för va de verkar vill dom att hunden ska titta på matte- hälst rakt i ögonen ) sedan sitter deo ch pratar med hunden. " se va duktig den andra är, sluta skälla, sluta morra du kan du också.." bla bla bla.. Visst har man hört pappskallarna som går och pratar med sina hundar när de håller på att göra "små" utfall. "- Nej sixten inte göra så,, varför lyssnar du inte. Nu e du inte snäll" och eller när de kallar in och hunden väl kommer drar tag i dom och håller någon slags diskution.. men detta..


sedan här om veckan va jag och tittade på Cross åkning en Slags fox terrier eller liknande och dess husse tränade något vad vet jag inte. Ägaren tyckte i allafall att jag och Fago va perfekt att använda i deras träning utan att fråga mig. På en sträcka av 5 meter han husse lägga ner sin hund på sidan/alt ryg med en s.k Klo hand över halsen... för att sedan när hunden väl rest sig upp rycka som fan för hunden drar.. Jag märkte att han använda oss till att träna på så jag och Fago går i väg bakom en buss och sedan ställer oss vid en av förarna vi känner. Då stannar husse och parkerar sig me dhunden på  huk och lägger ner hunden medans de står uppvänt på oss.. men jisses va sysslar du med tyckte jag och gick bakom bilen..


VEM FAN LÄR UT SÅDANT!? ja de enda programm jag sätt som lägger ner hunden för minsta lilla är ju hundcochen- klon är den Ceasar Milan. För övrigt tycker jag att han är bra- mindre glad för halsbands rycken men allt de andra. Men va fan va detta lixom?


Vad sysslar folk med sina djur. tror dom att de bara kan bli en "mannen som talar med hundar" med sin. förstår dom itne att de ligger en hel del bakom kunskapen.. inte hundcochen de har han jhu sagt själv... Man måste rannsaka sig själv, kunna läsa sin hund, kunna ens ras. De e hemskt att se.

de vinns olika klasser på amatörer helt klart. Jag är en Amatör... men jag vet jhu förbannat mins gräns.. Men dessa som tror sig fixa de ä'r farliga  amatörer.. Många gånger kan sidana handlingar från ägarna förvärra situationen.. Vissa lägen sker inenting alls..


ja jag vet inte.. men jag hade gärna velat fråga va tusan de sysslar med i allafall han på cross banan.. de andra frågan är.. har alla gått en kurs, lär de av varandra, är de tv programm.. Vill de ha tips och råd-- vill de ha info om att de dom gör är helt fel?  Är jag kass som inget säger? Eller borde jag vara tyst..


Ingen aning..


fortsätter äta mina smårstekta kantareller...


Av Cinzia - 25 juli 2009 11:37


Nu är denna införskaffad och hänger runt ett tvist band runt Fagos hals.

Aktiverade den i går. och nu får vi se om den fungerar som den påstår.

det som ajg varit mest orolig över ( förutom att jag kastade pengarna i sjön ), är att han själv skulle lbi påverkad av den. Ja hundar har jhu grymt mycket bättre hörsel än va vi människor har. Och om de skickar ut div ljud, vibbrationer som vi inte noterar... utan fästingar.. Kan inte han höra det då? Och blir påverkad av de? ständigt höra ett ljud lixom.


Än så länge har jag faktis inte noterat någon skillnad hos honom. Uppföljning kommer.....

Av Cinzia - 17 juli 2009 13:24

Japp så e det!


Jag och Fago belägra Varberg i 2 dygn....

Nu i helgen blir de Varberg endast för mig dock ;)....


Fago trivdes som fisken i vattnet. Han förvånade mig. Han reagerade ingenting på den nya miljön utan fann sig till rätta direkt vid sin pool.


Han fick även besöka havet....



De va kul. Hela hund + huvud va under ytan. Fånga alger, och annat gräs som flöt om kring. Hoppa matte i vågorna hoppade Fago i vågorna.. Super mysigt och verkligen jätte gott och varmt i vattnet.... Efter helgen blir de nog att jag hämtar upp lilla Fago så åker vi ner igen.. Bara de att min rygg inte uppskattar den "sköna" madrassen som mor och syster min pratat lov  ord om...


Jag råkar vara ca 10 cm längre än sängen. De är en 80 madrass och jag som vänder och vrider på mig, rullar ju omkring i denna uppblåsta konstruktion. Den blåser upp sig själv med en liten motor.. Som sitter just under huvud delen.. vilket är liiiiiiiiiiiiiiiiiiiite dumt då man nästan inte behöver en kudde , fast mojjängen är hård lixom. Svårt att förklara...


Fago charmar alla sin väg, allt från inne i disk utrymmet, till utanför.. Jag trodde han skulle bli lite stressad till en början men icke.. De är en hund Camping... riktigt fin  och bra för hundar faktis.


Såg en berner misstänker jag ena natten vi promenerade. Fago hade nämnligen smakat på den väl kryddade grill marinaden + lite salt vatten första dagen i havet( han fattade först efter en stund att man skulle stänga munnen)....

I allafall, barn frågade om de fick klappa och absolut 3 barn klappar som barn klappar tänkte hmm nu blir han nog stressad i denna miljö, hoppa på en uppblåst sat, gungar, åker kana, sandlåda, flk springer till toa till duschen till resturangen folk och barn cyklar hundar över allt. Men Fago sniffade lite på dom satte sig till rätta och tyckte de va helt ok att bli klappad och utglodd av div folk... JÄKEL till hund jag har alltså. han e perfekt... Efter badet blev de i allafall hund dusch. Ja men visst .. skit bra annordning, lite hal dock... men upp för en ramp och i kaklad badkars version i midje höjd.. SKulle man haft hemma...

Promenad på stranden och allt annat fick Fago att lbi tokigt trött..



Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz sover som sn stock. Han va lös hela tiden och lämnade inte vår husvagns plats.. han höll sig där. tittade på passerande hundar osv.. inte ett ljud.. titta på dom som hmm jaha... de här livet har jag alltid levt...


Självklart va jag också tvungen att somna inte bara han som får hjärn gympa... dock vid uppvaknandet såg jag ut så här:

Jag låg i behå med armarna över huvudet lite snätt. Så låt mig säga. min solbränna över till är va man kan kalla grymt sexigt  PINSAMT.... bild på de bjuder jag inte på*skrattar***


Nu är min tvätt snart klar, Fago´s helg barnvakt är fixad och sedan blir de Varberg och titta på bland annat sådana här bilar:


KRAM!


Av Cinzia - 14 juli 2009 20:20

Med Maria och Nala.. tack va super mysigt.. gör vi gärna om igen!

Av Cinzia - 14 juli 2009 15:16

Spår la vi idag.

och de hittade han som en sugklocka i marken... roligt

Av Cinzia - 13 juli 2009 15:23

Idag när jag vaknade bestämde jag mig för att åka till vår klubb. Inte ofta jag e där.. Men vid behov av hinder så åker vi allt ;)...


Sagt och gjort... hindret lånade vi och de gick la så där. Man undrar vad man gjort längs vägen för att ngt som va kanon ska bli fel... Men men lite skuttande och hoppande, lite boll kastningar och annat fick vi ihop en rätt Ok träning ändå...

Nu har jag lite att tänka på... KRAM!

Av Cinzia - 11 juli 2009 01:49

tänkte på det igår. Under lång promenaden i ös regnet. jisses va kass jag är på blogga....  ändå har jag så mycket tankar.. men sista tiden ahr varit tom, tyst... inte så att mitt liv spritter av glädje och äventyr så jag inte har tid.. utan de e annat...


Vad har jag gjort under tiden.. Jag har bland annat klippt mors häck hemma..


Den blev inte lika rak som annars.. Men men.. Fago är alltid med så klart på ett litet hörn..


Jag har tränat lite lydnad.. Tappat lusten lite för de.. igen... går inge bra för oss....


Jag har även bestämt mig för att bli tjejeig ( över en dag ) och hade kjol på mig...

Bild bevis så klart.. detta är inget som sker med jämna mellan rum så klart.


Jag och tuff har fått lite mer kontakt med varandra också... eller mer hon släpper inte ögonen ifrån mig


Vad har skett mer... jooo jag fick tummen ur först här om dagen att resna abborren jag och min kompis Caroline fick upp...



Ananrs sker inte mycket. Jag skjuter upp allting.. orkar inte ta tag i saker eller bry mig om ngt.. Undra om man kan få byta hjärna på ngt sätt..

trött på min.. men önskar nog inte min värsta fiende denna hjärna så e la bäst jag behållar den..


Tvååker va i går.. så i förrgår natt fönade jag min lilla herre och donade. Såååå fin blev han.. ställde kl på 07,00 kollade Smhi SPÖ REGN.. 10,3 mil till Tvååker för mig. Jag har ingen utställnings vovve. de regnar  hmmm... med VÄLDIGT mycket kluvenhet lät jag klockan ticka medans jag uppdaterade Smhi... ifall solen kom på kartan så skulle jag åka..

Men klockan ticka och SMHI sa regn. Vi blev hemma..


 men Fago är tokigt fin och tokigt söt i sitt fluff. älskar de nya schampot + han har visserligen alltid haft fin päls.. men detta schampot är underbart. Han dofar trotts flera veckor och med bad i sjö + regn med jämna mellan rum.. + pälsen blir fluffigare fluffigast bra länge... Värt pengarna helt klart...


Nu är utställnings delen slut för vår del.. Vad som sker nu är väll lydnaden... draget vet jag inte.. känner mig värdelös och kass på allting just nu..

vill också vinna fina rosetter i ringen och roliga pokaler från lydnads plan, eller ha en hund som springer runt med en vagn och gör så jag får en rosett där de står AP på.. men allt utan utställningen kräver jobb.- och jag e motivationslös så de står härliga till...


men de blev så påtagligt idag nä'r jag pratade med en granne. hon berättade hur hon mådde just nu-och då sa jag. Men så mår jag jämt.. hmm så mår hon när hon e deppig.. så tänkjte ajg till.. Men va *an.... jag går runt och anser livet är bara jobbigt. allt e jobbigt.. inget roligt eller motivations givande. BAra måsten annars skulle jag kunna stirra i väggen hela dagen. Herre ghud de är verkligen ngt som e fel.. Jag har lixom annamat mitt sätt accepterat hur ajg tänker och känner. Men tusan måste man må så här? ... borde la sjhutton finnas ngn hjälp eller en AHA-upplevelse att få... jag bara ahtar bort min tid typ.. sedan sitter jag där 56 år gammal och har bara hatat bort tiden.. ångrar mig att jag inte levde...


Tur ajg inte går i avel- inte ett bra lynne påmig extrör mässigt är de jhu katastrof- synd man blivit hundskadad ;)..


kram



Av Cinzia - 1 juli 2009 13:58

Är inte en skön kombination...

Men vi hittade en kort lösning..


isbit








Goliat förstod inte alls Fago´s nya hobby



Till slut tog den slut.. Svalt och gott...

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards