Fago & Theo

Direktlänk till inlägg 9 februari 2010

förbaskat också

Av Cinzia - 9 februari 2010 01:18

Det är flera i västra distriktet för några år sedan som fick mig att skämmas för min hund. jo det är sant. Allt i från att han är för trång fram, för trång bak, för smal etc...


men idag är ajg mer än stolt över min berner pojke Fago. Varför? Jo för det första har min herre överlevt 5 tillfällen med borelia. Berner sennen har annars en väldigt stor chans med dödligutgång, eller kvarstående men alt. Kronisk. fago har klarat sig undan 5 gånger utan något av detta. Han är en stark hund. På lydnads plan lämnar han sällan någon oberörd. Vi har fått kommentarer som - Jag älskar denna hund till elit lydnads domare som ser stora potensial i oss. visst är det inte bara jag på hela planeten som får höra sådant. Men man blir förbaskat mig glad. För 5 gånger med borelia på hans snart 4 åriga liv. Ja ni kan kanske räkna ut att det inte ligger så många tillfällen att träna på.


Fago  har vad folk kallar tunn benstomme. Jo må hända men han har höjden,  han har pälsen, han har styrkan, lättlärd, ståtlig. trevlig mjuk men ändå rak hund.


Ibörjan kändes de som va fan gör vi i ringen... Men tanken slog mig nyligen. om berner paras hela tiden med störst, bredast benstomme etc.. Ja va fan blir de då? Golv moppar. Klart man kan få en rejäl bjärre som är kort och kompakt. Utmaningen att få en rejäl gosse med höjden? Kanske är en utmaning.

Saken hör till den, att alla tikar och hanar med tunnare benstomme ska inte försvinna för det måste finnas en jämnvikt. en sådan som Fago behövs för att få blanda annat in höjden, kanske en tunnare tik som träder in mer balans i linjerna. nu e jag ingen uppfödare så egentligen vad vet jag.

Men vad vet du som springer runt och tycks veta allt om alla och inga? Inge vidare mer än mig tror jag nog.


Berner sennen är en sjuk ras. Sorgligt. En ras så vacker som den är är så ful inuti den kan bli. Hur fan går de till? En ras så vacker som den är hur mycket skit snack finns de inte då? hur kommer detta sig? En så vacker ras men så trasig ras? Akta snö tänk på korsbanden, försiktig med asfalt tänk på atros, knölar e cancer osv..


Vad tänker folk med när en hund vinner rubb och stubb men känner man på na .. e hon/han full med knölar överallt.. Är det den hund vi vill se som Världens vackraste bener sennen? Vacker att se på men rör inte.. Kanske man ska köpa sådan där gå stol till barn och sätta runt våran arbetande ras så den inte går sönder....


jag har skrivit om liknande tidigare, men stör mig ändå inte. Nej jag är inte med på uppfödar möten. Anledning jag är för lat, men samtidigt jag skulle troligtvis bara bli irriterad.  Folk pratar om att vi självklart ska satsa på en friskare berner.. men när de väl kommer till kritan är det den vackra Rosettens om verkar avgöra det mesta.


Va inne och tittade på en utländsk berner sennen uppfödare som tävlar SKYDD med sina.. ja jag säger då de.. Inte fan skulle de va någon som höll för de här... Fast oh andra sidan med utställnings schäfern som konkurrant så skulle de nog fungera.

Ska Berner sennen verkligen bli en sådan ras som ska behöva delas upp helt.. Utställnings hund och bruks hund?... Uppfödare sitter och hålkler med. Ja vi ska satsa på en friskare ras , men släpper igenom sjukdomar? sitter och säger jag ser hellre en frisk berner än en berner som bara vinner utställningar men är otroligt sjuk.. men ehmmm om alla tänkte så vart fan är dom då?


Det finns några stjärnfall... Dom ska vi hålla hårt i.... 


Sitter och känns som ansiktet mitt glöder sönder, feber med kyla ingen bra ide. Fast i morgon blir de kurs med Git Jering. Moment inför klass 3. ää vi är inte klara med klass 2 ännu. Men tusan står still och när jag tänker på ettan nu känns den klassen lätt, så om jag tränar in klass 3 moment kanske 2´an känns lättare.


Jaja min lilla Fago ligger och sover. Jo liten för han har inte benstommen som de enorma vovvarna har, liten för han är tunn ( för det löper över allt och mat finns inte på listan i hans värld ) liten för han e liten .. men han har höjden ;)....

Han ligger och drömmer... borde göra det samma..


Tänker på allt jag vill göra. Men snön måste bort... Men när snön är borta kommer fästingarna... och då är det roliga slut för oss... Vägrar en borelia till vägrar... stressigt som fan i hjärta och skäl hos mig... vägrar..


nu är han full av liv. Energisk, laddad, busig, arbets glad, full med ork... Älskar det.... snällalåt de hålla och låt alla fästingar dö ut.


Kram på Er alla mina trogna läsare. Även ni som smyg läser...


Jag älskar denna värld endå.. SÅ mycket skitsnack, så mycket rädsla.. tissel och tassel..


jag är ingen i denna värld men ändå är folk rädda vad för namn som nämns i min blogg, vad jag skriver och antyder till... Visst är det underbart.... Kram på ER!

 
 
Åsa-Linda

Åsa-Linda

9 februari 2010 11:43

Jättebra skrivet Cinzia!

Tack och lov så har jag en uppfödare som tycker att mentaliteten och arbetsviljan/glädjen går före alla rosetter man kan få men utan att för den skullen helt glömma utseendet.

Det måste ju kunna gå att få allt är hennes mening men jag vet att om hon måste välja så har hon hellre arbetsmeriter än utställningsmeriter på sina hundar oavsett ras.

Jag tycker Fago är en stilig herre!

Kramiz Å-L

http://www.luddelina.se

 
Marianne

Marianne

12 februari 2010 23:04

Ett långt inlägg och inte bara ros om vår ras. Men man kan få allt om man vill. Som uppfödare måste man jobba för att se till att få fram friska starka och rastypiska individer. Har man åsikter på att det finns de använder ej lämpliga hundar i sin avel så får man banne mig stå på sig. För det är lätt att råka i blåsväder. Men så länge man jobbar för att förbättra vår ras, så drar man åt rätt håll. Skit samma vad andra wannabes sedan tycker och skriker om. Det går inte att sätta avelsförbud på alla sjukdomar och defekter utan uppfödarna måste använda sitt sunda förnuft då de väljer avelsdjur. Att stirra sig blind på regler och sedan säga at det är tillåtet eller ej tillåtet är att försöka glida fram på en räkmacka. En hund som ej är lämplig för avel blir inte bättre för att regelverket tillåter uppfödaren att använda den.
Bra stamtikar, ärlighet och sunt förnuft är grunden för att kunna få ett bra resultat.
kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Kicki & tjejorna

Kicki & tjejorna

24 februari 2010 07:44

BRA skrivet!! Du skulle ju kunna göra bra ifrån dig på ett uppfödarmöte ... ;) Håller me att de flesta uppfödare snackar om "friskare" berner....men att de i slut ändan ändå "går ur spår", för att få snyggare berner!! Alla berner e ju INTE avlade för utställning, tack o lov. Dom flesta berner blir ju älskade familje medlemmar. Och det är väl det man vill. friska långlivade berner me underbara temprament. Om dom sen blir snygga o framgångsrika i ringen, borde bara räknas som en härlig bonus. Molly köpte vi som familjemedlem...hon skulle få förgylla vår vardag. att hon sen gått bra på utställningar e en enorm bonus. Hon ger oss allt å lite till... TACK för att de finns sånna berner kvar...hoppas o önskar att de kommer många många fler. Alla berner är vackrast!! det är endast individen som ser den utifrån, som kan säga annat...
ha de gott...kram Kicki

http://www.rickebyhundhotell.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cinzia - 23 november 2014 16:51

sitter och tittar på gamla filmer från i sommar.. Jag ler varje gång jag ser detta.. VIlken underbar upplevelse att få springa och stå där med en av sina bästa vänner i ringen.. Glädjen när jag ser detta går knappt att beskriva. Trots värmen spr...

Av Cinzia - 16 april 2014 12:53

En sväng på klubben med Pojkarna. Basar upp dom med varsin skål vatten och inträder rallybanan somm in vän Lena byggt upp. Jag har haft en paus. Tröttnat på rallyn men täntke se om jag kunde väcka lusten igen.   Fago får starta. Slappt tar jag...

Av Cinzia - 8 december 2013 14:05

Rätt mycket och jag har inte bloggat. Så varning för LÅNGT blogg inlägg... Mycket av tiden har gått till till träning inför Cert provet i patrullhund.   Spår upptag. Sitta 5 minuter och vänta.   Spår i medvind på fält. Theo har nosen t...

Av Cinzia - 26 september 2013 09:56

https://www.facebook.com/Bozita.se/app_172163342907991?sk=app_172163342907991&app_data=1554   klicka eller kopiera länken ovan.. man klickar sedan på det svarta hjärtat för att rösta.. snälla :D ...

Av Cinzia - 24 september 2013 00:27

vi fick en dag av Malin Bäcklund hundbefäl en rolig bana både på utsidan och insidan i ett hus. Lite filmar från olika av dessa momenten.. Theo lyfts över...   Theo och jag ska krypa ihop?... theo åker ett litet fordon?   ...

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards