Fago & Theo

Alla inlägg den 3 mars 2010

Av Cinzia - 3 mars 2010 15:24

 


Sperma prov. Funderar lite över detta hur detta fungerar lite. för de första måste man ju få tag i en löp tik. Om de inte skulle råka vara så att hunden är överkåt. Jag anser Fago vara en av dessa, men samtidigt så räcker inte de till sägs de. Alltså måste jag få tag i en löp tik. Genast va krångligt allting blev. Men sedan undrade en bekant till mig. Om de är en som vill använda Fago till sin tik, och de vill ha ett sperma prov borde inte den personen betala det då..    De har väll inte jag någon aning om. Borde kanske lära mig lite om allt och ingenting med detta. Men äsch lär mig under livets gång. alla mina kompisar tikar har löpt klart och verkar inte vilja ladda om försen om länge länge. Sedan ska ju ägaren till den löpande tiken också ha lust och vilja och ork att ta med sin tik till min veterinär.  Jesus, vi människor är då inte lika avancerade   Eller är de så att vi är simpla att karlarna inte behöver så mkt för att komma igång?  Jaja spermaprov ska tas så fort en villig ägare och en löpande tik finnes......


Frågade en bekant rätt nyligen just om spermier. Herrarna går mer eller mindre omkring med små mini saker i sin pung. Dom är inte människor, och inte djur, men som rör sig som ett yngel, och yngel är ju lixom ett djur. Är inte de läskigt? Självklart de givna svaret va ju NEJ. Men dom har ju föts med de, tänk om de fått en påse med spermier vid 20 års åldern. Kanske varit läskigt då med? Eller så skulle vi människan hitta något manligt och häftigt med de. Vi lyckas ju med detta i övriga fall. Vissa skär av förhuden, andra hoppar från en peare med ett stumt rep runt benet, andra piercar genom pungen vissa har plattor osv osv osv.... Undra va som gör en svenska karln en man? Är det när de börjar ta ansvar? Fast de borde egentligen lixom inte vara inträdes provet för manlighet borde de inte vara en viss självklarhet? Är de när dom gjort lumpen? Veta sin plats och vara sexuelt frustrerade? Vad gör en kvinna en kvinna. Ja man brukar säga när mensen kommer, för jag menar generelt brukar damer vara mer "mogna" än karlarna och vad vad jag vet inte har någon direkt milstolpe då de uppnår kvinnlighet.


Berner sennen tikar mognar generelt bättre än pojkarna med tycker jag. Berner sennen är ju generelt en barnslig ras. Helt underbart. Tamtam blev ca 12 år. Sista dagen i hennes liv i väntrummet på veterinär kliniken va hon lika barnslig som den dagen hon kunde hoppa och skutta utan att ramla. Fago är också väldigt barnslig, rolig och en hel del gnutta humor. Fast va då partisk. De flesta hundarna kanske är barnsliga?


Jag tycker det hade varit riktigt kul om Fago fick bäbisar, av flera skäl. Ett stort skäl är ändå att om en valp ser ut som en Holger, vill jag ju så gärna behålla den*fniss** Fast som sagt jag har ingen aning om hur sådant där fungerar. Men låt mig drömma i allafall   .


Idag sitter jag med Feber skulle egentligen till Alingsås Lasarett för att spana in två växande födelsemärken, men icke med min feber sa dom. I morgon ska jag till Gråbo och träffa barnmorskan- förnyelse av p-piller. Tydligen är de kombinerade och man måste kolla blod tryck och puls.


  Lång historia lite kortare men ändå lång.

2008 besöker jag en läkare som heter XXXX för jag tappar hår, är håglös,får puls rus och enorma blodtrycks fall, trött, orkeslös, aptit förändringar osv. Innan jag hann säga mer än så säger denna läkare till mig att detta beror på all skräp mat jag äter. Men efter jag förklarat kort att jag har då inte råd med skräp mat utan min far köper mycket frukt som jag älskar. Då ändrade den läkaren attetyd och menade att då är det blod sockerfall jag får och undertiden läser hon min journal. När hon läst klart ändrar läkaren attetyd för hon såg jag va sjukskriven och menade helt plötsligt på att jag inbillar mig. Satt och blev förolämpad i 20 min reser mig och går. Jag tänkte jag skiter i detta jag väntar tills jag är antingen flint eller åker in ambulans. 2010 Jag träffar en annan läkare som vi kan kalla YYYY hon är under läkare för XXXX. Jag pratar lite om detta igen samt att jag får ont över hjärtat/bröst korgen. Direkt nappade hon på de med bröst korgen och ignonerade det andra. Remis till hjärtkliniken skickades och så va det bara för mig att invänta. De andra glömdes bort. 2 veckor efter ringde jag in igen för att lixom ta den biten som glömdes bort. Jag träffar YYYY igen och tar upp det. Då lägger läkaren sin hand på mitt knä och säger - jag tycker du ska kontakta Psykiatriska öppenvårds mottagningen.  Samt din övervikt har du en dietist? För du väger otroligt mycket. Igen förklarar ajg för YYYY att jag går minst 1 mil varannan till var tredje dag, där i mellan vanliga promenader och träning med min hund. Men jag mår dåligt varje gång, jag borde orka mer än vad jag gör. Läkaren tittade på mig som om jag ljög henne rakt i ansiktet för här sitter ju jag. Tjock och hög puls  hennes totala bevis på att jag över äter och absolut inte rör på mig. Jag blev grymt irriterat och gick därifrån tänkte jag skiter i detta nu.


Här om veckan gick jag milen, efter ca 4 km börjar jag se suddigt, jag vinglar och orkar knappt lyta på fötterna. Mår illa och känner bara föra tt sätta mig ner och gråta för JAG vill men min kropp fixar de inte. Insåg dock rätt fort att ingen kommer hämta mig 4 km in i skogen så de va ju bara för mig att ta mig hem. Får enveten för att vända fortsätter jag de sista 6 km. Under tidne med gråten i halsen ringder jag upp Vårdcentralen och säger att jag vill träffa en ny läkare för jag mår si och så. Då frågar kvinnan mig va väger du? mitt svar fick henne att tappa andan och än en gång samma förnedrande respons.   Fan va arg jag blev. Responsen va att YYYY skulle ringa upp mig och vi skulle prata om det.

Fredagen ringer YYYY upp mig på vägen till Shalgrenska.  Jag berätta hur jag mådde av hennes respons och hon bad om ursäkt några gånger. Vi pratade om mina prov svar som hela tiden har svar att dom ligger så marginellt så det är inget att bry sig om, och jag svarar tillbaka med att - Jo de må hända men jag har också mått jävligt dåligt hela tiden. Men YYYY vägrade utan menade på att hon inte viste vad hon skulle gå på eftersom ingenting fanns. Efter 45 min konversation med denna YYYY fick jag nog. Hon ursäktade och pratade i ål form allt för att hon skulle ha rätt svarade jag tillslut. -" Men vi gör så här jag kontaktar öppen vården för min tröthet, mitt minne osv. Då säger hon : det låter som en jätte bra lösning tycker jag.

sedan sa jag :-" och de där med att jag får kraftiga blodtrycks fall jag ser till att ha en banan med mig överallt.... . Då hörde man igenom luren hur YYYY läkaren lyste pp som en sol och utbrister - Det är så bra att vi är överrens ha en banan med dig över allt. Jo sa jag- Jag ramlade ihop i duschen igår men jag har påsar som går att försluta så då kan jag ta med en banana dit med, med en grymt ironisk röst. YYYY blev super lyriskt och avslutade samtalet.


Anledningen till jag gav mig där va för jag va på väg till Obesitas mottagningen på Shalgrenska. Där fick jag träffat min läkare vi kan kalla honom PPPP. Där började vi prata och jag berättade hur de tillmötes gick mig på Vårdcentralen och han tappade hakan. Då går han in i min journal och ser att jag nämnt det här med mina enorma lbodtrycks fall och frågar om Vård centralen utrett detta. Det självklara svaret blev i en kör. NEEEEEeejjj.. i mitt huvud men ahh svarade - NEJ! Läkaren ansåg jag skulle ha en banan med mig, även in i duschen för jag hade ju så käcka vattentäta påsar, med ironi i rösten. Han satt som ett fråge tecken och frågade om YYYY va utbildad. Japp de påstår hon sig vara. Sedan pratade vi lite till och PPPP frågade om jag fått en utredning på min sköldkörtel. i kör tänkte min ena hjärn halva och jag. NEeeeeeeeeeeeeeeeeej nej nej neeeeeeeeeeej... Men svarade självklart NEJ! YYYY anser marginalerna är så små. PPPP blev små arg nu och undrade va fan detta va för en läkare. Kanske inte riktigt dessa ord men inte långt i från. Om patienten berättar symptom som stämmer in såpass mycket gör man utredning + om marginalerna är så små som mini små finnas dom där och om patienten upplever dessa symptom såpasss rejält måste man behandla. Våra kroppar reagerar olika. Han va upprörd som bara den. Resultatet slutade med att den 9 Mars ska jag ta ett förskt sköldkörtel prov samt Glukos prov. Om dessa prover visar att något inte står rätt till kommer jag kontakta Patient nämnden och anmäla XXXX och YYYY. Allt för många släpper taget om sådana här situationer jag vägrar. Jag har inte under hela min livs tid blivit rätt behandlad på Vårdcentralen här i Lerum eller i Gråbo. Förnedrad och totallt fel behandlad. Som liten blev jag hem skickad av läkaren som sa att jag inte andades på grund av att jag ville ha uppmärksamhet. Slutade med Akut chock asmta och ambulans till akuten senare den veckan. Jag hade så ont i buken att jag itne kunde göra något låg bara och grät + inte kunnat gå på toa på 4 dagar. Jag blir hemskickad med att ta en alvedon  på måndagen tisdagen ringde jag om hjälp igen då fick jag kombinationen alvedon+ibumetin. Onsdagen sa min läkare att hon inte visste va de va och skickade en Remiss till ALingsås Vårdcentral. Dom skickade hem mig med 1 g Citodon 4 gånger om dagen. Citodon för din mage trög.. schysst kombiantion inte sant? + rekomendationen att jag ringer Sjukgymnasten på måndag för jag har spännings huvudvärk. På fredagen åkte jag till ALingsås igen. Grät om att dom måste hjälpa mig, denna läkare sa-om min kollega sa spänningshuvudvärk så har du de. Jag vägrade gå och grät och bad dom hjälp mig. Men icke. PÅ lördag hamnade jag Akut på Shalgrenska fick en smärtlindrande spruta rätt i i skinkan + morfin + en morfin ficka på magen. Gallstens annfall.

Jag kan fan inte annat än garva.. Undra om sjukgymnasten kunde hjälpa med de?    Jaja långt blogg inlägg om exakt inget sammankopplat ämne alls...


KRAM!

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards