Fago & Theo

Direktlänk till inlägg 28 mars 2010

men va f*n är det jag ser

Av Cinzia - 28 mars 2010 19:59

Sitter och läser igenom Sennenforums sida. Sker jhu inte mycket där så man är med i alla trådar som finns. Man hinner lixom med det på någotsätt. *skrattar**


Då fick jag läst om att en person sätt en kennel som hade en före och efter bild inne på sin klippstuga   


Ja alltså fan skäms man inte? Det är väll ändå skillnad på en städad och fräsch berner eller en trimmad berner. Hur fan kan man ens med? Eller det är fel kanske mer. DET ÄR BRA ATT DOM KAN MED, och inte hyschar om det. Eller? är man bara dum som inte fattar att man gör bort sig? Eller?... är det så att alla som vill ha fina rosetter på väggen trimmar ner sina BERNER SENNEN till små nicke dockor.. ELLER är det faktiskt så att dom inte fattar själva att dom gör bort sig? Eller ännu bättre dom tycker JAG är korkad som har en sådan åsikt.



Jag fick rätt nyligen någon som sa till mig att alla har inte tiden att lägga på sina hundar ( pälsvård ) som kanske jag( eftersom jag går hemma). Det köper jag jag köper verkligen att jag har tid att ligga ner på Fago med en kam och dona om honom osv... Jag gör detta i bland mer sällan nu dock. Men Jag borstar igenom honom en gång om dagen med en människo hårborste. Jag är inte på någon för att dom inte gör det. Jag gör det för jag tycker om det. Jag klipper Fago´s öron och tassar för de ser fräscht ut, på sommaren blir de rakad haka för fukt exem också. Sedan skiter jag blanka fan i om mina kompisars hundar har toffsar på öronen och tofflor på fötterna. Jag tror då inte hundarna är mindre lyckliga för det. I regel putsas som till innan utställning med. Men som sagt glöm nu inte av att jag snackar om TOFFSAR PÅ ÖRON och TOFFLOR.. lite som när vi kammar till oss innan vi åker någon stans.


Men för tusan--- Klippstuga med före och efter bilder. E det inte pinsamt? Berner sennen är en användar ras som blivit en glas porslins docka. Den ska putsas donas, klippas  trimmas och snart fan xäkert vaxas. Fönar kall luft mothårs på benen för hundens "stomme"  och ben ska se större ut. Vet inte om folk vet om att de kan bli hårsäks inflammation av sådant och det är mycket smärtsamt... Som på My dog en hund som placerade sig väl. hunden såg ut som den hade slickat i ett el uttag med en räv nos. En berner borsta den ta tofflorna för undvika svamp och tossorna på öronen för de kan bli för varmt, de kan bli smärtsamt med tossor och de ser omvårdnat ut. Men snälla klipp inte ner dom som om de fanns en OVAL form som placeras på låret över rumpan , magen bogen och bröst korgen...


Lite som ALLA ser likadana ut... Någon sa till mig. Alla hundar kan klippas att se ut som en champion. Men för fuck saik. Jo Utställning rä en sport, visa hunden snyggt osv. Men luras? Jg menar JA en bra domare känner över hunden, men sedan är de synen illusionen som bestämmer vem som är vackrast.. och har man då lyckats trimma sin hund i sina mallar så klart fan den ser rejäl ut. DOCK!!!!!! tycker jag en domare ska kunna sin sak.


Låt mig referera till ras standarden i skk:

Helhetsintrycket skall vara en långhårig, trefärgad hund över medelstorlek. Det är en kraftig och rörlig nyttohund med starka extremiteter, harmonisk och välbalanserad.


Pälsen skall vara lång och glänsande, rak eller lätt vågig.

Detta är KOPIERAT från rasstandarden på skk...

tittar vi på rasstandarden på våran RAS KLUBB Svenska Sennenhundklubben står det:


TORLEK OCH UTSEENDE Berner Sennenhund skall vara en långhårig, trefärgad hund över medelstorlek.


Ja men va tusan kom de kortklippta hundarna in. Fy helvete fan alltså jag som skulle sluta svära. Nu får la för tusan berner världen ta och kamma sig. Skäms inte folket som avlar på hundar som har ärftliga sjukdomar så tamefan ska de klippas in i ringen för att få sin rosett. Rosett kåthet i all ära va men det finns gränser.


Fago´s päls är perfekt utan SAX utan kall för som blåser hundens päls rakt ut. Han e helt enkelt PERFEKT!

Om hunden inte håller måtttet i ringen men vinner för du som håller i saxen kan din sak. Är de inte att fuska till sig sin rosett då? Jag tycker en domare som är utbildad och kan sin sak skickar ut trimmade berner på en 2´a. en trimmads berners päls är ju för fan KORT! Och vad jag kan läsa står det lång glänsande....


inkompitens eller bara rent pinsamt dumma... Håller din hund måttet i ringen så gör den, inte ska du trimma dig till en plats.


Berner folket är i över lag pinsamma ändå lixom runt om ringen snackar jag om nu. Jag menar vacker ras en sago hund som folk säger. Men folket, aroganta, tråkiga stela och skitsnackare. Pinsamt.... och nu klipepr vi dom.. snart drar man väll skämt som man gör med pudlar.. om våra berner..


Hade gärna länkat till denna sida men visar den respekten att om den personen läser min blogg antingen står för vad dom gör och gillar de och bara lyfter på knappt ögon brynet eller så fan skäms...  E de detta vi ska förmedla till oss amatör ägare till berner sennen att våra berner duger bara i ringen trimmad? Att vi får lektioner hur vi ska trimma hunden på bästa möjliga vis i stället för hur vi kan förmedla hundens historia och låta den arbeta. Är det va man ska ställa i ringen en trimmad berner som strider mot rasstandarden, borde ingen av dessa då lägga in en överklagan och mena på att rasstandarden ska ändras???


Ja jag tycker då det ska ändras... Verkar betydligt enklare än få personers om inte ser att fatta...


KRAM!

 
 
Anette

Anette

30 mars 2010 10:29

ja du kan undra vad som har hänt med Bernerrasen, klippa nej för tusan, enbart tassar och öron, för min del, de valde nog fel ras, de skulle kanske ha köpts sig en pudel i stället:

http://www.monowi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cinzia - 23 november 2014 16:51

sitter och tittar på gamla filmer från i sommar.. Jag ler varje gång jag ser detta.. VIlken underbar upplevelse att få springa och stå där med en av sina bästa vänner i ringen.. Glädjen när jag ser detta går knappt att beskriva. Trots värmen spr...

Av Cinzia - 16 april 2014 12:53

En sväng på klubben med Pojkarna. Basar upp dom med varsin skål vatten och inträder rallybanan somm in vän Lena byggt upp. Jag har haft en paus. Tröttnat på rallyn men täntke se om jag kunde väcka lusten igen.   Fago får starta. Slappt tar jag...

Av Cinzia - 8 december 2013 14:05

Rätt mycket och jag har inte bloggat. Så varning för LÅNGT blogg inlägg... Mycket av tiden har gått till till träning inför Cert provet i patrullhund.   Spår upptag. Sitta 5 minuter och vänta.   Spår i medvind på fält. Theo har nosen t...

Av Cinzia - 26 september 2013 09:56

https://www.facebook.com/Bozita.se/app_172163342907991?sk=app_172163342907991&app_data=1554   klicka eller kopiera länken ovan.. man klickar sedan på det svarta hjärtat för att rösta.. snälla :D ...

Av Cinzia - 24 september 2013 00:27

vi fick en dag av Malin Bäcklund hundbefäl en rolig bana både på utsidan och insidan i ett hus. Lite filmar från olika av dessa momenten.. Theo lyfts över...   Theo och jag ska krypa ihop?... theo åker ett litet fordon?   ...

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards