Fago & Theo

Alla inlägg den 1 april 2010

Av Cinzia - 1 april 2010 13:47

Igår i regnet fick jag äntligen tummen ur och la ett spår. Det sista spåret vi gick var i Norge förra året om jag mins rätt. Fästingar och snö har hållt oss i från Skogen. Nu är snöns borta och jag måste ut innan ALLA fästingar vaknar och träna lite.


Jag vet ej hur långt spåret va men de kändes "lagom". Tanken va ett rakt långt spår. Så vi hade ett spår att jobba på i lugn och ro. För jag vet hur han fungerar.  Han börjar fint och någonstans antingen efter 50 meter eller mitt i spåret lägger han av. Han bara stänger av sig. Blir frustrerad och börjar leka med linan, går och sätter sig i fot position kan till och med börja gny. Han helt enkelt ger upp. Detta är någotj ag behöver jobba med. Har haft kontakt tidigare med spår domare och de har bara kliat på huvudet. Så jag får helt enkelt exprimentera själv.

Tanken va att så länge han "letar" efter spåret om han tappat bort sig, så är ajg nöjd. För större chans har han att komma över det. Detta gör han till en början men efter ha snurat runt ett tag kanske 3-5 min ger han upp. Idag tänkte jag vänta ut honom. Stod bara lät han ringa och ringa. så ser jag direkt när han börjat ge upp jag lägger in ett spår ord och stöttar honom med ordet hela tiden. Han började dra i linan och jag sa lugnt "nej" han slutade. Men han fortsatte bara vara frusterad. Nu ställde jag mig i samma riktning som spåret fortsatte att lägga ordet spåra. Han vittrade lite lite men gav sedan upp. Jag fortsatte stå still men då la han helt av och jag fic ta några steg i rätt riktning säga ordet som är förbjudet "leta" och han började leta upp spåret igen. Jag höll mig lugn, inte irriterad och med stöttning efter många om och men fick jag honom att ta tag i spåret. EFter de "uppehållet" av arbete gick de av och på hela sträckan. En gång till höll han på att lägga av men de gick relativt fort att få honom att "leta" upp spåret igen. Jag vet ej hur lång tid det tog eller hur lång spåret va. Men massa vilt bajs över allt och han tog inte en enda sniff på det.

Det som förvånade mig va att i sårlegan gick han bara förbi. Eftersom sårlegan kom en bit efter hans lilla "uppehåll" tyckte jag nog att de va rätt viktigt att han fick sig en "omstart" och visade honom helt enkelt sårlegan och berömde Massa. Efter de blev han lite tryggare.

När han fick sina "uppehåll" började han tugga snö, först så tyckte jag nä bättre med vatten. Men upptäckte att jag nästan avbröt honom när jag skickade fram vatten flaskan. Andra gången han åt snö, sa jag inget men öppnade flaskan och höll den öppe med vatten. D¨tog han vattnet när han va nöjd fortsatte han att "leta" upp spåret.



Spåret innehöll mossa av olika slag, granris, blåbärs ris, bäck, upp höjning på sten häll.

Dete va regnigt när jag la det och va väldigt fuktig idag. Så egentligen väldigt bra förhållanden.  Idag la jag ett s.k norskt spår. Det där spåret där djuret som blöder inte har några klövar. Jag försökte koncentrera mig på Fago hur han gör när han känner sig vilse och när han e säker. De partier han får svår med är när de kommer sten höjjningar det är då han blir som svårast att fortsätta arbeta. Har ni tips så skicka gärna dom till mig.


Precis innan han börjar bli frustrerad över att han inte orkar eller inte kan hitta spåret igen skakar han på sig.  Jag ser att när han letar spåret tar de kanske 2-5 meter som han sedan reser upp huvudet och vittrar lite och vänder tillbaka. Jag noterar att han i de frustrerade tillfället går tillbaka på spåret 1-2 meter för att sedan fortsätta leta lite lite.

Jag tror hans frustration beror på ork, uthållighet och motivation. Han blir lika dan i lydnaden men där kan jag tryga honom med att berömma något mindre för att få igång honom. Spåret är svårt eftersom jag inte ser blodet och kan berömma fel. Dock så idag när han letade upp spåret och tog nosen mer i marken berömde jag honom - berömet kom för jg ville få honom att koppla på arbetet igen och inte bara yra runt som en vilsen tupp.


Jag måste klart och tydligt lägga mer spår. Spåret va inte rakt idag trots mina tankar om det. Men när jag lägger spår tittar jag ner och tittar först upp när jag ser att de kommer en stor sten i vägen, massa träsk eller liknande och blir tvingad att göra en vinkel. Dock på något sätt vilt springer ju inte exakt så man lägger spåret så om jag lägger lite vinkel hit eller dit  så är det bara bra att hani nte följer ett mönster.  Bara jag ser till att det är tillräckligt med mellanrum mellan vinklarna.


Idag såg jag till att inte hålla mig på stigar utan de blev under grankvisar, över fälna träd, över moss över ett mini träsk över en bäck upp på häll osv. Bara jag hittar ett sätt att motivera honom när han låser sig. Så vi kan arbeta oss igenom spåret. Viktigt att jag lär mig läsa Fago. Så tanken va att jag ska på nästa spår gå 50 meter innan band och påret efter där ha 100 meter mellan banden. för nu förlitar jag mig på markeringarna och lägger en viss okontrolerad latsida till när vi spårar. Förhoppningsvis ska jag hinna med lite spår innan alla fästingar vaknar. Jag märkte på Fago att detta är nyttigt. Han är super nöjd och trött nu. Han blev tokigt gla dnär han såg klöven, och eftersom det va en riktigt äcklig klöv fick han tugga och bära med den på tillbaka vägen och sedan fick naturen ta sin kraft över den.


Spår är väldigt bra för koncentrationen. det är verkligen en färskvara och efter inte använt nosen på ett bra tag i denna situation är jag väldigt nöjd med dagen. Ju mer hinder vi möter desto mer att arbeta med. Ser fram i mot nästa spår.


Skogen jag hittade är perfekt. Dock vet jag ej vem ägaren är så vill inte utnyttja möjligheten för mycket. Någon som vet hur man tar reda på ägare till skogen?


Många kramar och Glad påsk från Oss

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards