Fago & Theo

Alla inlägg den 28 augusti 2010

Av Cinzia - 28 augusti 2010 01:30

Idag skulle jag upp med tuppen kl 06,00 för att följa med Jonas och Ingmar på moped marknad i Alingsås. Telefonen ringde och det va Ingmar.

- Jag står på parkeringen om 4 min!


Harkel,host, VA! Jo öppnade precis ögonen. Hade väll inte hört någon klocka. Eller ställde jag ens klockan??? Jag somnade tappert om vartfall så Jonar och Ingmar fick klara sig fint själva på marknaden. Tror inte dom blev allt för besvikna att att åka själva i hans blå lilla sport kula. Jag hade även lovat mor att hjälpa henne med att packa ihop lite saker i Varberg på Södra Nääs camping. Hennes sässong är slut om en vecka. Hon skulle hyra ett släp och hämta upp mig. Men de vore ju onödigt tyckte jag för vi kan ju fråga om vi får låna Jonas Vito. BRa försalg och de fick vi. Sagt och gjort iväg kom vi. Puttrade i väg. Jonas hade tidigare i veckan kört över en skruv, men tryckt i reserv hjul på burk och sedan kört den resten av veckan och menade det inte va några problem. Men lite nojjiga va vi allt. VI skojjar och pratar och inser vi måste gå på den obligatoriska toaletten trots vi bara hört lite över en timma. Vi rullar in på Statoil/The Chef/Donken för att låta tappens toa. Går ut kissar, och bestämmer på vägen tillbaka till bilen att efter vi fyllt på luft åker vi till Laxbutiken och äter något först. Innan vi börjar svettas och så. Vi hade parkerat vid luft/vatten service platsen för att för säkerhet skull bara ta en titt på däcken med luft och så. Vi börjar med förar sidan först. Lite små lite luft men ingenting. Går sedan över med den "korta" slangen som fastnar över allt till passagerar sidan. Haha ja då hör vi riktigt hur de pyser ut luft och samtidigt blir däcket mindre och mindre. Jaha... hans reservhjul på burk fungerade inte. Vi rantar in i butiken igen köper en ny burk med reservhjul läser noga på instruktionerna.


1. ta ur föremål som orsakat punktering = fixat

2. Skaka burken väl = fixat

3. Skruva fast slangen från burken ordentligt i ventilen = fixat

4. Fyll däcket. Kör sedan direkt mycket sakta i 5-10 km. Släpp ut överbliven luft och fyll på ny luft. = Japp de ska vi ordna.


Trycker i burken. Stressar in sakerna och mamma kastar sig in på sin sida. Jag startar och rullar i väg. VA FAN SKA VI RULLA DÅ?


Över till lastbils parkeringen!.. KANON!.. tittar så vi inte ha korsande trafik och börjar rulla - ser då på mamma hur hon sitter och stirrar in i sin backspegel med öppen mun....

- Du Cinzia!!!!! Det lixom kommer lite skum......


Tittar via hennes spegel och ser ur de riktigt sprutar skum ur de där hålet över hela vägen och på bilen. Men vi tänkte jaja 5 km. Vi hann ½ svägning på lastbils parkeringen och så va vi nere på fälgen. Tappert fick vi rulla med skummet utsprutande över hela vägen tillbaka till luft/vatter service platsen. Inte nog med bara punktering utan även med vitt skum reserhjul på burk. Jaha! Reservhjulet som hade funnits va de hjul som satt på andra sidan!

Vi går igen in på tappen och frågar om de har en hyrbil? nej. om de vet någon däck verkstad? nej. Om de vet någon verkstad? Nja, BMW butiken ligger på andra sidan vägen!


i ren desperation börjar vi gå mot denna byggnad, men inser rätt fort att de gör inget lönt. Vi fick ringa efter ett däck!


jo jonas fick packa sitt åka hem, gå ut med Fago och komma som en räser i min stört sköna dunder bil. Tog ca en timma. Den där kullinariska lax butiken blev till Mc donalds dubbel extra chees, och kan meddela att den smaka HELVETEs äckligt. Ja tuggade långsamt gjorde vi men inte tillräcligt. Så vi gick ut och satte oss på turist platsen och turista lite. Njöt av den friska luften vid motorvägen som mamma sa. Hon menade att TÄNK om vi va i polen vilken grå unken luft de hade varit. nu kan vi njuta!!! Frost skadad fick jag dragit med henne in på tappen igen, köpt mig en kopp te och en kanelbulle. Jag menar Te för 18 eller te + kanelbulle för 20. Dhaaa... så klart man "måste" ta kanelbullen. Slutligen kom Jonas. Bytte däcken och vi kunde bege oss vidare mot kampingen. Där va inge konstigheter mammas förtält skulle ändå slängas. De hela tog  strax över en timma. Sedan fick mamma en sådan där jätte bra idé att vi skulle se om den där jätte mysiga vägkrogen va öppen. Hon förklarade den som sent från ovan. jaja... dock låg den ner mot Falkenberg till. Men den va ju så bra så det va det ju värt menade hon.

Jaja vi tuffade ut svängde mot Tvååker i stället mot Göteborg. kör och kör och kör och kör och ser Skrea strand skylten. Ja ca 3 mil längre bort. Ja då hade mamma troligtvis tagit fel på vägen så de va bara att vända. Av avfarten över en bro och tillbaka. Ja men då visade det sig att denna otroligt mysiga väg krog låg mellan den avfarten vi körde av och avfarten vi tidigare kört in på. Så med andra ord körde vi 6 mil fel och hade vi bara svängt ut som vanligt hade krogen legat 5 km från avfarten. Men varför göra de lätt för sig???


Parkerar, mor röker och jag traskar in. Jag har VÄLDIGT svårt för väg krogar, tänker bara gammal mat, sketet osv. Den kullinariska upplevelsen i Jönköpings krog med den otroligt ducktiga kocken/städerskan/kassörskan/ etc...m.m osv. med flera jobbade. Men men mamma hade lov ordat denna så högt.


Läser menyn, jag äter ju inte gris kött helst. Hittade en rad där det står. Nöt bit med pommes och arom smör. Ja den där nöt BITEN lät mystisk. Men lovade att de stället ett chans och tog den. Betalde och gick och satte oss. Några minuter senare piper våran lilla bricka... På avstånd när mamma hämtade den såg de ut som en GIGANTISKT stor rejäl saftig biff och när den kom fram blev jag inte besviken... jag blev  PAFF!!!

Det som låg på min tallrick för 95 kr va en enormt stor ihoppressad hamburgerköttsbit. De va nog bland de äckligaste jag ahde sätt och ätit.. får inte glömma de smaskiga arom smöret.. 3 bitar persilje truddeluttbitar låg det i. tror dom lixom glömt krydda det. USCH!!!!


Jaja.. dagen har trots allt elende varit väldigt rolig. vi har haft många goa skratt - och ngt som skulle bli en enkel tur och retur med lite go räk alternativt lax tallrick blev till en dag på statoil i varberg med en gammal senig sliten hamburget NÖT bit...


Är hemma och sätt film med Tuff, goliat, Fago och Jonas. Fago har fortfarande en ENORM aptit, pigg och glad. Hoppas de håller i sig.  I morgon är en ny dag och en ny dag med vanilj, ny dag nya tag nya äventyr. KRAM!

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards