Fago & Theo

Alla inlägg den 27 maj 2011

Av Cinzia - 27 maj 2011 10:25

I går startade valp kursen för Theo och mig... Jag vet inte riktigt va jag skall säga.


Det va mycket blandade hundar i gruppen likaså ägare. Upplägget lät  bra men fick tyvärr en väldigt osäker fösta känsla. Reklamen för stället va väldigt orelivant ( stavas ?), och "teorin" va ingen höjdare heller - där lästes det från punkt A till punkt B. . . . Vi alla satt på pallar i en ring och man kände ingen som helst medföljande i det hon läste upp...  Praktiken bestod denna dag av kontakt vid promenad samt inkallning. Kontakt vid promenad va fullständigt förståligt - men när jag tittade mig omkring va det inte mycket hjälp de fick som behövde det. En familj gick runt med en överlycklig indevid som drog dom runt på plan men noll kontakt eller egentligen noll av något alls.  . . jag tyckte synd om dem - för någon hjälp direkt fick de inte. .

Inkallnings övningen bestod av att en och en skulle springa och gömma oss bakom en container - sådan man förvara saker i och sedan ropa på hunden .- Valfritt ord till detta fick vi ta - och det är ju bra men det kändes väldigt oseriöst. . . En efter en sprang vi och gömde oss bakom denna sak och ropade - kan erkänna att övningen i sig va rätt meningslös just då - men gav en del säkert när man kommer hem. Ja övningarna va såpass korta och menlösa att vi blev klara 30 min för tidigt- varpå det fylldes ut med en kvart om prat av meningslösa ord byten. DEt dök upp en fråga ang möten med människor hunden känner-  men svaret va tafatt och taget lite från tomma intet..

Personen som håller i kursen är super härlig och jätte trevlig , men detta kändes som bortkastade pengar. . . Jag vet kursen jag gick med Fago -  fick vi en gedigen genom gång av teori samt övningarna va lugna sansade och förståliga. Vi fick lära oss ordet "nej", gå fint i koppel, aktiverings övningar, massa massa-  jag har ett tjockt häfte med info vi fick. Nej tyvärr känns detta som dyra pengar till ingen nytta. Jag står i valet och kvalet att säga till att jag inte känner mig nöjd , men samtidigt - är det för tidigt att dömma ut det? Eller ...... ska jag vänta till kursens slut - men ha kastat såpass mycket pengar i sjön! Ja jag vet inte... inte än i alla fall...


Theo för övrigt va störst i storlek men inte äldst. Han va nog den värsta i högen av energi - svårt att sitta still då allt skulle undersökas och funderas över. Rulla runt på rygg och busa med matte och andra saker ...  Han gjorde sina "övningar" flitigt och va inte något nämnvärt trött när vi gick där i från... Va han lärde sig - ja att inte leka med alla han öter - dyra pengar för den övningen... Vi får se vad komma skall!!!


Idag är det nya äventyr!

Kram

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards