Fago & Theo

Direktlänk till inlägg 22 juli 2011

Lära känna...

Av Cinzia - 22 juli 2011 15:07

Ja för varje dag lär jag känna Theo som individ. Han har en enorm personlighet och jag luskat fortfarande ut vad som krävs i olika situationer. Denna egentliga enda situation vi hamnar är i när  filuren Theo  har överskotts energi och vi kanske tränar lite "ring träning" då skall de hoppas och bitas etc.. Ja nu har jag äntligen luskat ut hur jag lugnar ner honom =D

Så bli inte helt fundersamma när jag helt plötsligt i ringen sätter mig ner på huk och klappar Theo.. Ja han behöver lugn och närhet så taggar han ner...  Man får allt göra sådant i valp ringen.. Det tycker jag.. =D... Valp ringen är ju den tiden de bygger upp en trygghet, glädje etc.. Så där skall ju glädjen finnas kvar..


Övrigt tränar vi mest att gå i koppel och inte dra, sitt och vi har börjat med ligg lite granna. Även mkt små kontakt övningar. Samt att jag får flytta hans ben hur jag vill, och känna över hans tänder ;) Ja ni vet allmänt sådant varje dag..


Fago lever och mår.. Kg bara flyger på honom.. Jösses jag är inte van. Fago är tjock.... för mig något helt nytt..  Men han e söt som socker lilla Herr Fago..

Han har dock lyckats få ett hot spot på ena frambenet .. ja knepigt ställe av alla ställen.. Men de är på väg att läkas bort nu.. Han tränar jag en del Rally med nu. Det är det han tycker är roligast =D


Både Fago & Theo följer med på onsdagarna till brukshundklubben. På onsdagarna är det sommar kurser på klubben - perfekt att träna dom ihop och var för sig medans den andre väntar. Nu sist i onsdags va dom med och ajg hade äntligen köpt mig en sådan där krok man skruvar ner i marken. Tanken va att träna dom att kunna ligga kvar när jag har den ena eller andre hos mig, samt lite annat. Det sket sig rätt fort denna onsdagen tyvärr =( .. Då hade ingen rally intruktör dykt upp och jag blev tillkallad.. Ni som känner mig kan ju gissa hur poppis jag tyckte det va.... Så Fago  & Theo hamnade själa fast satta i min nya krok och jag fick guida tre noviser i rally. Stackarna - ja jag fick ju tala om att jag ingen intruktör va, och banor är jag värdelös på att bygga de lyckas alltid bli skeva och annat, denna blev inget undantag... Jag svarade på så många frågor jag kunde men ja jag vet inte, känns inte som de fick så mycket hjälp. tyckte inte det va rättvist mot dom alls. De kom för de anmält sig till rally med intruktör men hamnade med veliga mig som inte ens kan förklara hur man sätter i gång en Tv utan att de låter svårt... + jag kom dit för att träna, men de blev inte mö tränat..


Under tiden vart fall Ser jag hur Theo har tömt hela ryggsäcken med saker och har riktigt super roligt med allt de, medans Fago ligger på rygg och har jätte roligt för han har trasslat in sig. Ja , det är en av Fago´s roligaste saker han vet. Trassla in sig!  Fick så snällt gå bort plocka bort allt utan ett ben och en ful sådan tras knut som de kunde leka med.. går i väg men dumma mig ;) Vatten skålen är ju tuggbar så den hade Theo vält oh låg stolt och gnagde på!


Sedan  den korta stund jag hann med oss själva va det ren cirkus som vanligt. När jag hade Fago, låg Theo och pep och när jag hade Theo hittade Fago på små hyss eller såg till att på ett eller annat sätt att jag var tvungen att komma... 

Ohhh den där super bra kroken, va helt värdelös, den hade ju böjt sig och gett vika...  Ja jag säger då det!


övrigt så förutom att Fago är en söt knubbsäl så är Theo ful.. Ja så där ful söt nu.. Han har långa bakben, långa öron, stort huvud liten kropp ja ni vet. Helt åt fanders ;) Tur han e så söt - och snäll. Men en jäkel på att busa... I förr går va han inte poppis. Då hade han suttit i soffan med sina fynd. 4 st nya toarullar. EFter jag varit ute med fago hade han lyckats norpa åt sig en till fast jag gömt odm ( trodde jag) och den låg i miljoner bitar i vardagsrummet.  åkte i väg och kommer hem, då har han valt ut lite div reklam ur tidnings sorteringen och de ligger som en snö storm gårr över vardagsrummet med reklam bitar... Ut med Fago och in igen senare på dagen då har han hittat min Schol kräm för psuckna hälar.. God va den tydligen för tömd va den... kvälls kissen bestod av att kissa och sedan rulla sig i kattbajs, för att sedan få syn på grannen och hennes setter. Då drar han i väg sitt fortaste och springer efter dit.. Ja då va jag faktiskt bra trött på honom och under några sekunder va han riktigt billig och att hamna på blocket... Va bara lyfta upp honom  upp och in i badrummet och i badkaret.. Bada honom och torka honom... Sedan  innan vi la oss kravlade han sig upp och la sig på min mage och förstod inte alls varför jag vart så trött på honom...


Sådana här dagar inser man hur förbannat snäll och duktig fago är.. =D


Men nu är idag idag... Idag har vi gått 1 timma i skogen, blåbärs ris, hallon snår, döda kvistar och grenar , högt gräs upp och ner.. letat kantareller. Två nöjda hundar efteråt och en mindre nöjd mig... De kantareller som gubben ( min överambitiösa pensionärs granne ) lämnat kvar hade svart sniglar kalasat på för att sedan sexa sig precis in till.... så blev inte mycket till smörstekta kantareller.. Sitter här med ett glas cola light och en skål choklad pudding...  men har två nöjda hundar och det känns riktigt bra. För roligt hade dom....


Dom är helt underbara mina små liv. Dom är som natt och dag - oh jag får mig många skratt. Det finns ingen grå zon på dem.. Theo är allt och Fago är inget.. Fago är vit och theo svart.. Ropar jag kommer Theo innan jag tagit första tonen som ett skot, medans Fago fortfarande går i sin lilla värld där borta... ;)... Fago petar i matskålen, Theo har ätit upp den innan jag hinner blinka och sitter och tittar på Fago ihopp om att psyka bort Fago ;)... Dom förgyller min dag och fyller mina tomrum i hjärta och själ till fullo.. mina "små" änglar..


over and out!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cinzia - 23 november 2014 16:51

sitter och tittar på gamla filmer från i sommar.. Jag ler varje gång jag ser detta.. VIlken underbar upplevelse att få springa och stå där med en av sina bästa vänner i ringen.. Glädjen när jag ser detta går knappt att beskriva. Trots värmen spr...

Av Cinzia - 16 april 2014 12:53

En sväng på klubben med Pojkarna. Basar upp dom med varsin skål vatten och inträder rallybanan somm in vän Lena byggt upp. Jag har haft en paus. Tröttnat på rallyn men täntke se om jag kunde väcka lusten igen.   Fago får starta. Slappt tar jag...

Av Cinzia - 8 december 2013 14:05

Rätt mycket och jag har inte bloggat. Så varning för LÅNGT blogg inlägg... Mycket av tiden har gått till till träning inför Cert provet i patrullhund.   Spår upptag. Sitta 5 minuter och vänta.   Spår i medvind på fält. Theo har nosen t...

Av Cinzia - 26 september 2013 09:56

https://www.facebook.com/Bozita.se/app_172163342907991?sk=app_172163342907991&app_data=1554   klicka eller kopiera länken ovan.. man klickar sedan på det svarta hjärtat för att rösta.. snälla :D ...

Av Cinzia - 24 september 2013 00:27

vi fick en dag av Malin Bäcklund hundbefäl en rolig bana både på utsidan och insidan i ett hus. Lite filmar från olika av dessa momenten.. Theo lyfts över...   Theo och jag ska krypa ihop?... theo åker ett litet fordon?   ...

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards