Fago & Theo

Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av Cinzia - 23 oktober 2011 19:17

 Denna helgen har varit SUPER rolig.  Lördag  & Söndag har varit super kul.


Många bra tips, tankar, AHA upplevelser, ideér, smarta lösningar och inte minst otroligt trevligt umgänge....


Theo och Fago var ju så klart med. Vi själva skulle ju praktisera en del. Lördagen blev intro för Rally lydnad nybörjare för Theo. Ja, om man säger så här. Jag har sagt att Theo skall få vara valp och inte massa krav. Lördagens första AHA! va att ni är det dags med träning...

Han är som en exploderande energi boll som sedan går över till övertrött... Ja och beteendena han har är ungefär lika.. Hoppa, bita, skälla, tugga koppel, rulla runt, trassla in sig, bita mig i byxorna, små naffsa mig på handen, hoppa runt... listan kan göras lång. Passivitets träning är ett måste. MEN inte denna dag.. 

Theo kan inte kontakt vid gående, för då är hela omvärlden ett stort lyckorus, oh det är inte konstigt, jag har ju tillåtit det. Men från detta då till att gå med mig, och göra massa saker. Sitt och ligg är sådant vi tränat på. Men hans frustration, energi, icke kunda.. Ja den där banan va inte mycket till banan.. Men vi gav oss inte och folket runt tyckte ändå det va bra med tanke på utgångs läget.. och också att jag hade tålamodet att inte bara ge upp.


Fago var taggad och med på allt.. Han verkligen bjuder på sig själv i rally. Hans ögon glittrar och han gör det så gärna. Efter genomgångarna av skyltarna innan, pratade vi om fot position. Alltså vart man har fötterna vid svängarna - hur man skall trampa och hur stor yta det handlar om.. Ja då slår det ju syntax error på mig. HIspig, virrig, flamsig och helt borttappad gör jag allting till pannkaka. Det är tur Fago kan läsa mig såpass bra ändå mitt i allt snurrande, och 4 olika kommandon för samma sak. Han gör det jag menar.! Underbart! Jag tappade glöden lite med Tävlandet i lydnaden för jag såg att han tappade lusten sakta men säkert.. Deppig va jag. Men nu ser jag på Fago, hans glädje är tillbaka, motivationen är i topp och han vill verkligen.


Idag gick vi igenom små externa övningar, tips och tricks för kropps övningar ( på hunden ) i olika former...


Detta va mer en övning för Theo och mig. Konsentrera sig på mig, på godisen, och samtidigt upptäcka att man faktiskt har bakbek. Roliga övningar och mycket givande. Han va trött och hanterbar. Han hade ju fått samla sig. Theo var i gång för middagen och Fago efter middagen.

Trött och nöjd efter vart med i klubbstugan och på plan va det dags för hund byte. Theo i bilen och Fago med.


IDag var det fortsättnings skyltar som vi gick igenom. Banan byggdes och många hjälper fick jag. Det är bra när folk tittar och verkligen ger kritik med tips.


Vi avslutade även fortsättningsbanan ... på... JA HÅLL I ER NU!....på höger sida!

JA! Fago och jag gjorde en hel bana på höger sida. Det va slalom långsamt, framför skylter vänster runt sitt, det va - sitt-framför sitt. vänster runt sitt.. det va hopp. Ja jösses..  snurr och rubb och stubb.. Han gick på min höger sida hela tiden. Någon enstakade gång hamnade han lite långt i från mig på ngt sättande. Men han tyckte det va så roligt.. Han har nästan blivit mallig över att upptäcka att på höger sida  får man massa belöning.. SÅ nu på promenaderna testar han detta med jämna mellan rum.. Han lixom smyger upp på höger och tok stirrar på mig och ögonen glittrar av glädje för sin nya höge rupptäckt.


Denna helg har varit super rolig.. Trött är jag men ser i fram i mot hem läxan som komma skall...


Kram

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards