Fago & Theo

Alla inlägg den 7 november 2011

Av Cinzia - 7 november 2011 19:27

Debut för Theo i den officiella ringen som Junior. Ja på dagen också. Han fyllde 9 månader samma dag som debuten skedde. 4 november.

Jag och en vän tog oss i väg tidigt denna fredags morgon. Nervös men ändå med stor iver. Jag gillar utställningar...

Allt packat och även hunden va med ;).. Ja jag har en tendens att  glömma det viktigaste i alla iver.


Väl framme tänkte jag att jag är beredd på allt. Ja ny miljö, stressig, högljud miljö. Trång och jävligt. Ja Theo kan ju reagera precis hur som helst.

Ja jag blev ju faktiskt inte specielt förvånad när han intog denna lokal som om han vart där varje dage sedan han föddes. Han verkar ta de mesta med sådan ro.  Vi fick en kanon plats precis bredvid domar bordet. Efter lite div justeringar på grund av miljö påverkan ;) så hamnade vi klara och stationerade. Skönt andas ut....


Jag fick även chansen att träffa En av Fago´s valpar från sista kullen. Super söt va hon och de gick tydligen jätte bra också. Tyvärr missade jag allt då jag själv med Theo va inne i ringen bredvid samtidigt.


Först ut av 7 junir hanar va vi. Domarens engelska va inte den allra bästa så jag höll på att springa i höger varv i stället för vänster ;)...  Han tittade noga på tänder och sedan va de väll inte super mkt mer med det. Vi sprang lite runt och lite fram och tillbaka. Theo uppförde sig helt outstanding!


     

Excellent fick vi.. TJOHO.. eller ah Theo ;) de e tur de inte dömer mig..

Av 7 gossar var de två kvar så vi fick allt gå in igen. TJOHO hör och häpna 1, Ck.

Mer väntan och resten av gossarna som va inne.

   

När Theo får på sig utställningskopplet, vet han precis vad som komma skall .. han e så jäkla duktig.

MIljön påverkade inte honom ett dugg, inte stressad eller uppjagad. Jo trött blev han ju men ingen stress eller rädsla eller reservation.. Helt underbar....

Dags för att placera dagens bästa hane och 4 till..

Men hör och häpna.. de gick fort och Theo blev 2´a bästa hane med Reserv Cert. HAHA sicken debut..

 


DAgen gav många besvikelser också.. Men de som mest gav mig besvikelse va folket som ställde ut sina hundar.


Domaren va rätt tydligt inte riktigt fit for fight i ringen. Han orkade inte böja sig ner och orkade heller inte göra speciellt mkt.

Många blev besvikna. Man åker långa vägar för att få sig en rättvis bedömning. Dagen blev inte som den va tänkt.

Men de finns två sätt att se detta. Folk gnällde om orättvist bedömning, men de som placerade sig... hur hamnade de där? Av ren tur?  Hundarna som placerade sig va ju ändå bra jyckar, bedömningssporten är som den är och de är tycke och smak från utställning till den nästa som skiljer sig åt.

Jag såg att domaren tittade och vände sig om för att se hunden. Jag förstod att många fick likadana kritiker om inte identiska. Kan de va hans dåliga språk som gjorde kritk lapparna så fattiga på variation? Eller orkade hans kropp inte riktigt med? Det kvittar.


Det va en kort stund lite rörigt och ringsekreteraren bad om ursäkt... då fälldes de kommentarer som - det är inte bara de som är förvirrande här och menade tydligt på att domaren inte visste va han sysslade more ore less.

Fine jag kan köpa de , men om man skall vara så sur i luven får man väll baske mig ta de på engelska och till den personen som skall få höra det? Är man så börbenat feg att man bara kan muttra de mot de som inte förtjänar det? Oproffsigt gjort.

Bedömning blev det och placeringar blev det. GRATTIS till ER som klarade Er  igenom dagens Vg slakt. Jag förstår att placeringarna kanske känns skit för alla som klagade runt om. Men man måste få njuta av vinsten. De hade nog inte varit så gnälligt om de som åkte ut på Vg och va vana med Excellent och placering hade fått sin vanlia utdelade vinst. Men så är livet.. kanske dags att röra omkring den lilla trygga grytan??


De jag såg under dagen va även va folket gjorde med sina hundar?... eller? va dom inte gjorde med sina hundar?!

Är man inte där med sin hund? Ett samspel med sin vän? Ser man inte till att jobba med sin hund på ett rättvist sätt i den krävande miljö för dom? Är det Ok att rycka dra så hunden hukar sig? Är de ok att halv hänga upp skallen med stryp koppel eller dra i pälsen påbenen för att de skall flytta på benen? Min undran är - är hund verkligen något för dig?  Utställniung skall vara en lek, ett samspel, en tävling något roligt. Inte fan står man och rycker, drar och säger till sin hund på skarpen så den hukar sig för den inte står rätt med alla fyra benen?!  JA jag vet inte..


Sedan kom jag hem glad som tusan .. helt dött på facebook. Ja .. hmm inte ens ett JÄVLA GRATTIS från de som annars de går bra för.. ja du fan inte ens ett ljud om denna utställning.. Är man så fin i kanten  att man inte kan gratta vinnare ens där?  Så jävla dålig stil.


Pinsamt är det. Jag skulle aldrig behandla någon annan på de viset. Är det ett överlägset sätt att se på saker? Varför inte bar glädjas åt de som de går bra för?


Sedan förstår jag får man en kritik att sin tik ser maskulin ut, är trång fet och kohasig och när hunden i självakopplet inte alls är de och att de uppenbart att de inte är de - ja man blir fett jävla ledsen... när den kritiken egentligen vart menad för en annan.. Ja ordagrant stod de inte fet.. men i runda svängar ;).


Jag va med om detta på Världs utställningen - domaren gick raka vägen förbi mig och Fago. Näe han är inte av världs vinnar utseende kvalite men jag hade betalat de jäkla 700 kr för en rättvis bedömning - jag fick inte de. Jag undrade va för ras han tänkte på när han skrev mig. Jag såg att han flertal gånger satt och skämtade med sina hjälpare medans de sprang och ställde upp sin hund. JAG BLEV BESVIKEN.. men de betyder inte att jag INTE blev glad för dem de gick bra för..  Jag muttrade och sedan jaaja man får rycka på axlarna och så är de inte mer med det....


Jag har skrivit de förr - berner ringen är uppdelad i olika pakter/lag.  Det är svin tråkigt. Det klappas inte om de inte är de "rätta" hundarna i slutet i ringen. de tas inte kort eller grattas inte för den delen heller!...

Pinsamt så jävla pinsamt-  de är stramt och oproffsigt.


Jag är glad för min placering och tråkigt för Er som fick en sådan lam kritik lapp - men de kommer flera tillfällen och en frågan är..

Hade ni trevligt när ni va där? Eller va de bara själva vinsten som va nice.? Umgicks ni med folket omkring, jag menar 68 berner så de va ju i allafall 60 personer med berner sennen intresse.. vi alla borde haft massa trevligt att prata om.. eller?...


Jag hade skit trevligt och brukar i regel ha skit trevligt - vare sig de är blått, gult eller rött.. jag har grymme kul med mina hundar, så jävla trevligt med mina vänner.


Men tillsak - Theos debut va kanoners =) .. Inoff är bra placering = mer träning mer lek.. Officiella placeringar = mer träning mer lek..

Samma hund du kom med är samma hund du har med dig hem  - och man ska inte rycka och dra i sin hund så den sjunker ihop..

KRAM!


p.s TACK TILL ER ALLA SOM GRATTADE DET VÄRMER. NI VET VILKA NI ÄR. d.s

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards