Fago & Theo

Alla inlägg under augusti 2012

Av Cinzia - 19 augusti 2012 23:11

Blogg är roligt att skriva - lite som en dagbok. Men ibland är det ju lite kul om andra läser   .

För att en blogg ska vara "rolig" att läsa är bilder en stor faktor.. och där är skälet till att jag inte bloggat så mycket... ont om bilder...


Men kan köra en liten turbo version..


Jag och Theo har vart i Askersund. Hans debut i Unghundsklass. Kvavt va det denna dagen men vi överlevde. Mycket fart och fläckt i den grabben.. så i ringen hinner jag inte känna efter så mycket om det är varmt eller ej  

Jag och Theo fick sätta våra "små" rumpor i Karolina Adolfssons och hennes Sambos tält. Dom äger Semlan.

Hur gick det?

Theo blev 1 med Ck i ung hundsklass. Domaren tyckte va en helt underbar unghund.

Sedan blev han 2´bästa hane med Cert och Reserv Cacib.

Lite bilder =)

  foto: Karolina Adolfsson

        foto: Lotta Fracke


Jätte nöjda och glada va vi för det.

Idag den 19 har jag hunnit tävla två grenar med vardera hund.

Först började med Rally lydnad. Mästare klass med Fago.

Ja i dag va dete nog rekord vartm, rekord klibbigt och svettigt och kvavt. Det märktes OTROLIGT tydligt på Fago. Han va som en efterglömd kola på ett glasbord. Seg som tusan. Vi kämpade igenom oss banan med nöd och näppe. Han gjorde alla momenten som jar bad honom om men på vissa va det lite segare än på andra. Dock vissa av poängsa vdragen som bris - bristande sammarbete upplevde jag det ingenstans men domare är domare samma att Fago slog i hindret - men det vet jag att han ej gjorde - jag gick ju bredvid    Vi skrapade ändå ihop otroliga 81 poäng denna varma dag och min lilla stjärna fick titeln RLD M. Rally Lydnads Mästare.. och visst är han en liten mästare Fago.. 

tyvärr har jag inget kort på denna varma men underbara dag och tillställning men nöjda va vi för i dag - vill köra på med rallyt tills vi kniper än 95 poäng.. Men nu känner jag att vi ska ge oss på något "nytt" eller ny gammalt.. det märks. Fago är 6½ år gammal pigg vital och alert och behöer nya utmaningar i livet.    Låt mig presentera Fagos titlar:

Se vch, Lp1, Lp2, Rld N, Rld, F, Rld A, Rld M Lordchamp Fago by the devil.

Se vch = Svensk viltspårs champion

Lp1/Lp2 - Lydnads diplom klass 1 och 2

RLD - Rally lydnads diplom

N - Nybörjare

F - fortsättning

A - Avancerad

M - Mästare....


men än är dagen inte över.. Jag fick hem , vädrat byxorna - ja som sagt varmt *skrattar* kastat i mig en smörgås och sedan tagit Theo i kopplet för att bege mig till Sätila för VIltspårs prov - anlag.

Väl där mötte jag upp ett helt underbart gäng med 4 st Australien Shepard.  Sunday, Milou, Rookie, Casper + ägare så klart   . Ja även om klockan va närmare 17.00 så va det fortfarande lika klibbigt, varmt, fuktigt etc...   

Väl påp lats möttes vi upp av 4 stycken dommare. Ett härligt gäng va de. Ut i skogen vi gick. Min domare hade gjort som i ett öppen klass spår. Snitslat in en ruta och någon stans i rutan så började spåret - Jag frågade så klart om inte detta var  så man gjorde i ett öppenklass spår? Hans svar va: Ja så kanske det va?!, men din hund har redan hittat det...

Så bar det i väg. BÖrjade på barrskog rätt tort och vinkel rätt ner för en bergskant mot mosskärr lite små lurigt sedan kom vi till mycket gamla traktor kärr - min domare hade väldigt höga stövlar så förstod ju att de va där de va - Jag trodde det bestämt nämnligen en sekund att Theo ville bara bada   men icke som nicke spåret gick där. Så det va bara att bita ihop och klaffsa på. När vi närmare oss slutet säger domaren: Jag har klämt in en liten extra vinkel..   

I denna vinkel började Theo ringa.. jag såg även på honom att han va helt slut - SOm jag berättat tidigare i bloggen så älskar Theo problem lösningar - så aktiverings leksakerna , qulan etc kan han hålla på med lätt till en timma. Spåret är ju självständigt i den bemärkelsen att jag har ju faktiskt inte den blekaste aning om vart spåret går- han får lösa det själv.  Så han lägger inte gärna av - men nu såg jag på honom att han behövde dricka. Fick vattnat Theo och direkt efter han druckit alltså på micro sekunden tog han upp spåret direkt och till klöven. Det va riktigt häftigt att se.. Både jag och domaren blev imponerade över hur tydlgit det var att det va exakt det han behövde för att orka fortsätta tänka klart.


 

(foto: Linda Andersson - Cinzia Lundgren med Theo, Monika Rundkvist med Sunday, MyKatarina Olsson med Rookie, John Andersson med Casper och fotografen Linda Andersson med Milou.)


Här har vi ett gäng glada ägare och nöjda hundar som fick 5 st godkända anlagsspår. Med våra 4 domare bakom.


En produktiv dag i dag... Två nöjda hundar och en nöjd matte... nu får vi se härnäst vad som väntar.
Finns inget härligare än se nöjda hundar efter en dags arbete..

KRAM!


Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards