Fago & Theo

Alla inlägg den 18 september 2012

Av Cinzia - 18 september 2012 13:32

Jag läste på Facebook  något om Ed belastade hundar som används i avel och flera inlägg kommenterade med att hanhundsägare som låter sina hanar går i avel skall hängas ut med namn och dessa personer kunde se valpköparna i ansiktet...

VIlle kommentera men de dröjde inte länge innan de inlägget va bort plockat. Himla trist. Jag antar de syftades på Ed 1´or.

Jag funderar vad är mest ärligt? Skicka sin hund till andra länder för avel, tik som hane, eller använda den i Sverige?

Att tycka det är OK att avla på hundar med demodex? Att låta sina tik / hane gå i avel fast den har en ärftlig sjukdom? Kan du som uppfödare se dina valp köpare i ögonen och berätta att tiken eller hanen ni använt har dessa sjukdomar? Sshk är en bra riktlinje och man kan väll hoppas uppfödare/täckhundsäagare/valpköpare har kommit fram och röstat ihop de vi vill kännas vid är en bra utveckling för vår ras?... Eller?

Flera uppfödare tycker Ed 1 är helt ok att använda i avel. Men frågan är varför öppnar inte folk munnen? De tisslas och tasslas på sidan om, och snackar om folk som gör det medan jag sitter här en kväll och upptäcker att uppfödare skickar iväg sina tikar till Norge, får valpar där och sedan hem. ÄR det inte va man kallar bullvan? Eller man kanske leasar ut sin hund? Spelar de någon roll? Varför användes inte hunden här i Sverige? Har vi i Sverige bättre hundar än andra länder med vårat sätt? Står Skk inte "över" sshk´s tänk angående ED? Är det bättre att låta en hund som haft hjärnhinneinflammation att gå i avel som sprider denna hemska sak vidare? Att se sin hund lida och dö? Eller demodex där hunden kan klia ihjäl sig mer eller mindre? JAg hoppas ni förstår att det inte är lokal demodex jag skriver om..

Ja jag vet inte men ibland undrar jag. Hundar med C höfter och hundar med Ed 1 kan leva ett långt smärtfritt lyckligt liv.

Men sedan vad är bäst? Använda en fri hund men hela stamtavlan bak är antingen oröntgad eller fylld med ED HD ? Eller en hund som har ED 1 eller C men syskon/stamtavlan bak är bra?... ibland undrar jag vad som är försvarbart och inte och varför folk inte öppnar truten? Kanske för att det oftast finns besevissar som trycker till folk? Eller är det ryktet?
SÅ! nu har jag släppt mina tankar om detta :D



Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards