Fago & Theo

Alla inlägg den 19 september 2012

Av Cinzia - 19 september 2012 11:52

Nu har jag vart i en tur i Norge igen. Denna gången fick jag trevligt sällskap av Anita och Alonso.

 Vi började det hela på fredagen den 14´e med att vänta..    som vi alla vet är det en av mina favorit sysselsättningar... eller inte   .

  Theo ständigt vid mina fötter väntandes...

Till det roliga!   

Jag och Anita på väg till Norge.. Två utställningar på schemat. Newfoundlands klubben och Norska kennelklkubben.

NNK på lördagen och NKK på söndagen.

Jag är en erkänd kartläsare - dock aldrig sagt att jag är bra   ... sällan rätt har jag. Men jag lyckades guida oss till Moss - färjan över till Horten.

Jag är ju fånig med saker och ting och denna dagen och tiden va det bestämt halvstorm - ( tyckte jag   ) Blåste som tusan..        

Anita visade även sitt rätta JAG på båten

 

Japp Anita är till höger med dväjulshornen.

Detta va den lätta biten. På min fina lilla Karta va vägen till Ogna camping inte specielt krånglig - men jag vid kartan ja då kan de sluta precis hur som helst.

Vi körde och kröde och jag hade Sms kontakt med Tony & Inger. Mörkret började komma och dialogen på sms´en började se ut på följande: norska översatt till svenska   )

Cinzia - Oj va svart det är här , är vi rätt?

Uppfödare - ja här är bäcksvart ni är nog rätt!

Cinzia - här är VÄLDIGT mörkt inga lampor och väldigt slingrig väg.

Uppfödare - jo det är svart ute, ni kanske har kört fel?


Ja... som sagt .. det visade sig att Cinzia kartläsaren jag, hade guidat runt Anita och vi va nu helt plötsligt på väg tillbaka med en liten omväg över lite berg. Så i stället för de timmar vi trodde fick man nu lägga till 3 timmar till..

Slutligen kom vi fram till en fin stugplats nära havet. Tyvärr tog jag ingen bild. Bilderna med min mobil är föga bra.

VÄl framme upppackade, rastad ehundar och rastade oss så gick vi och la oss. Jag tittade en sista gång på klockan 01,32 och klockan va ställd på omkring kl 6.

  Theo är väldigt behov av närhet och inte svek han min sida en sekund. Han tog madrassen intill min säng halva natten och resten av natten blev det golvet intill mig. Han är en riktig gossenalle.

Lördagen nalkades och precis som sist i Norge   regnade det konstant. Det va simkläder på och bara stå ut.. Det va inte särskillt svårt att stå ut för med så otroligt härligt sällskap så glömmer man av regnet.

Jag gillar Norges rasspecialer och dessa små¨utställningar. Förra gången va det ute i ingenstans vid en otroligt vacker veterinärklinik denna gången in igenom ett bostadsområde och på en vanligt liten parkering och bakom ett staket. SÅ otroligt personligt och mysigt. En fin ring och härligt sällskap. Jag och Anita fick låna Pernilla´s tält ( tacka gudarna för det - eller tacka pernilla för det   .

Vi möttes av ansikten jag kände igen från sist samt vackra LEonberger och New foundlands. Jag är ju värdelös på namn och norska på det *skrattar* Då är de inte lätt för mig att komma ihop några namn. Inga namn skrivna inga namn missade...

Det va först Valparnas tur och Inger va så snäll och ställde Alonso. Idag räckte det inte till utan en mindre ull söt valp fick första placering. Alonso är ju i "ful" fasen ... fast han är förbannat söt!

Sedan blev det Inger och Lina´s tur och de gick super bra för dem och det knep en BIM rosett.

JAg borde ju köpa dessa kataloger och jag gör de inte för jag är sniken och snål utan för jag hinner ju inte titta idom ändå. Helt sanslöst hopplös är jag. 

Juniorer mins jag ej hur många det va och helt ärligt mins jag fan inte ens hur många de va i Unghundsklass.  Jag får skämmas helt enkelt!

Theo gick in och tog första plats med CK i alla fall... Sedan va den en liten väntan. Fina hundar va de där.

Sedan va de dags för konkurransen och som vanlgit springer Theo för kung och fosterland och Cinzia bara flänger efter helt sonika hysteriskt - jag måste hitta en teknik!... Vi sprang i mål som först    och fick 1 Bästa hane med cert.

Så häftigt.. Många fina tikar va det sedan och veteran tik blev bästa tik. I ringen blev det Theo på 19 månader och tiken på 8 år tror jag och tiken vann över Theo. Det känns bra när en veteran vinner över Theo och dessutom så fin. Lördagen började med andra ord väldigt bra. 1 Ck. 1 bhk CERT. BIM

 

Foto : Inger Vinje

  detta vann vi. Ni får lägga huvudet på sne för något blev knas med bilden*skrattar*

REgnet fortsatte att ösa ner  men vi packade ihop och åkte hem till.. *namn* för fika. En härlig och rolig pratstund blev det och efter det bar det i väg till en Kina restaurang. Jag är nog bortskämd med våran mat , petig och kinkig är jag  men här va jag mest glad för varm mat. Friterad kyckling beställde jag med sötsursås - in kom det klumpar med sötsursåsen hälld över med stora lök bitar och annanas...   Bara blunda för servitörens smutsiga skjorta och att maten kom ut efter MAX 5 minuter.. tugga och svälj. Bra tips på träning i lydnad blev det och annat hund prat.  Klockan sprang i väg ordentligt så de va bara att åka hem ta en promenad fixa dona packa lite inför söndagen. Vi skulle åka direkt efter utställningen och hem.

Två mycket trötta hundar och två mycket trötta människor kom relativt tidigt i säng.

 

Foto: Anita Henriksson.


Den mys stunden blev kortvarig. Jag hade går dagen innan kännt av kli och irritation i hals och ögon men den natten va ingenting mot vad det blev sista natten mellan lördag och söndag. Först började klia i näsan, sedan i halsen gommen, ögonen. Läpparna började svullna upp och irriterad över detta gick jag ut en sväng i luften - tänkte de skulle lindra. Icke som nicke in igen, drog ut madrassen till vardagsrumm/kök/hallen ...

De blev bara värre och värre. Till slut tog jag och gick ut igen och mötte på en av de vi umgåtts med under dagen som tur va hade hon 1 liten allergitablett kvar som jag fick. Snacka om tur för hur många går omkring med allergitabletter. Det tog en stund innan den hann verka och tröttheten slog in. SKÖNT! Men Alonso i sin tur tyckte livet va hemskt denna natt och satt och gnydde och flåsade. Först tog jag ut honom, ja jag låg ju närmast dörren och kunde ändå inte andas ordentligt så varför inte. Sedan gac jag honom vatten och sedan när han fortsatte ( för ute ville han inget göra ) tog jag in honom till Anita.. Då blev han tyst.. Han saknade sin matte.. lilla vännen.. Theo tyckte att jag som låg på golvet va perfekt tillgänglig för kel och la huvudet vid min sida först för att sedan sakta förflytta sin huvud upp på mitt huvud . markerade tydligt att KELA MED MIG!.. ja det blev som förstått inte många timmars sömn där.

Upp tidigt städa undan packa in och i väg till nästa utställning NKK.

Idag va det lite fler hundar men inte så jätte stor skillnad i antalet men några fler. DAgen till ära va en polsk dommare.

Även i da blev Lina BIM och Alonso 2´bästa hane.

Idag mins jag att det va två i Unghundsklass. Theo va på hugget och vi fick oss en gedigen språng runt i ringen. Domaren va noga med att kolla igenom hundarna och han ville även se uttryck så han kastade en papperslapp eller prasslade lite i fickan.. roligt tycker jag.

Idag räckte inte Theo till i hans tycke och han hamnade på en 2´a plats men ändock med CK. många blåa och gula band delades ut. I konkurrensen åkte Theo ut först.

Detta va en rolig, spännande och kul upplevelse. Träffade återigen många trevliga människor och fick se många fina hundar.

Theo hade kämpat på riktigt bra och inte visat någon trötthet alls i ringen - han älskar verkligen det där.


 

Lina & Theo med dagens rosetter. BIM och Theo´s CK.

Foto: Inger Vinje


 

Theo och sin mor Yuba. Så otroligt söta.

Foto: Inger Vinje.


Nu är vi hemma flaskan med Asti Martini den fina tallriken och muggen + rosetterna står i skåpet. theo har hunnit rulla sig i både lera, grus och gräs och vardagen är återigen här.


Fago har fått vara hos Jonas i hans hus i helgen och fått njuta av att gå trädgården och strosa..


Idag är det rally kurs och trots helgen vart super så är det rätt skönt med vanliga rutiner igen..


KRAM!



Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards