Fago & Theo

Alla inlägg den 30 september 2012

Av Cinzia - 30 september 2012 15:15

VIltspår Öppenklass - Debut för Theo.


Tog honom och åkte i väg mot Sätila där jag mötte upp ett gäng underbara människor med sina Australien shepard´s.

Dom hade gått ett öppen klass spår förra veckan där alla klarade av det galant så idag va deras andra.

Natten till i dag har det stormat och blåst så in i noden.

Väl mött på plats va de på med Sele och lina mot skogen.

Domaren visar upp vart rutan är och förklarar lite granna om hur rutan fungerar.  Han gick in i skogen och sa Varsegod.


Som ett skott kastar sig Theo ut i skogen och som om han ätit 3 poket dextrosol. De tog inte lång tid innan hitta spåret och drog i väg. Theo är inne i en väldigt trotsig, vet ej, kan inte, bara brudar period nu så jag trodde bestämt faktiskt han inte alls skulle spåra.

Man kan förklara Theo i spåret på följande vis:

Han spårar 5-10 meter super bra Sedan tar han av till vänster och höger med en 10 meter och kollar av läget för att sedan återgå till spåret. Så tar han igenom sig. Idag tog han en vinkel perfekt. Han ringar inte så mycket utan de är dessa utskott han gör. Han ville hela tiden åt ett håll och det förklarade saken när vi kom fram. Han kände klöven på vittring och ville ta en genväg. Lite onödigt enligt han att följa ett spår när han redan visste va den var . Jag läser hans utskott åt sidorna lite som att han vill kolla av så det inte är något mer. Han går spåret en bit sticker ut på sidorna och återkommer till spårkärnan hela tiden. Tror de är lite hans spår teknik. Vet också att han spårar mycket bättre på högt gräs och de känns lite som han är en vittrings gosse före en nosen i backen gosse. Jag tyckte väll domaren va lite för väl snabb att kläcka ur sig vart spåret skulle gå- detta skedde när han ville gena till klöven.

Han förklarade att han va tvungen att göra så annars hade han inte följt spåret och genat förvi vinklar..*hmm*

Theo va jätte glad när han hittade klöven och mallig som tusan.

 


Skottet tog han fin fint inga problem där inte. Idag räckte hans förmåga inte till en 1´a men en mycket fin 2´a fick han. Domaren sa det att detta är mycket svårt då de har rengat minst 10 ml,mm eller va tusan de heter så det är inte mycket kvar av spåret. Han tyckte Theo hade ett behagligt tempo och mycket arbetslust, men att han måste fokusera lite mer på spårkärnan.

Jag trodde inte Theo skulle klara ens hitta starten i dag så jag är så otroligt stolt och i mina ögon i dag är han en .


Det var bara en av 5 hundar i dag som klarade spåret. Som sagt det va otroligt svåra förhållanden så jag är super stolt.


När jag kom hem blev det Fago´s tur för lite jobb.

På med selen och ut för att dra vagn.  Förra året när jag drog vagn tyckte Fago de va pest och pina, han hade tidigare fått en MC donalds påse på sig kastad från en bil  som körde förbi oss och minnet sviker inte där.  Nu kan jag säga att han har äntligen glömt det ( är dete åldern tro    )...

Så på kopplandet av vagnen i dag är inga problem. Riktigt skönt.


Just nu jobbar jag med att få upp styrka och kondition hos honom och jag har ju i detta fall en fördel att bo på "Höjden"... allting går upp. Så två betong pannor och upp mellan bergen blev det.



Väl uppe på toppen så att säga har dom byggt ett nytt dagis- med en relativt OK parkering. Varför inte testa på lite slalom?


Vi har långt kvar men jag hoppas att jag i allafall vågar försöka mig på ett drag prov. Alltid nervös inför nya saker.


Nu ligger det två nöjda hundar och sover gott. Finns inget underbarare en hundar som har arbetat och är nöjda.


Idag kännde jag igen mig själv. Arbeta med mina hundar. Jag ska försöka leta efter detta så de kommer fram mer. För sista tiden har de inte vart mycket jobb med dom, mest flängande.


Nu lite skorpor och en kopp Te.

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards