Fago & Theo

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

Theo - debut i lydnads träningskurs.

Av Cinzia - 30 oktober 2012 22:20

Idag va det dags för kurs på Alfahundcenter med Theo. Fago har ju fått sin inlärning den vägen - och täntke why not för Theo också. För super nöjd är jag.


Sagt och gjort debut i dag.. Jag täntke ta upp  - Apport och de olika delarna i friaföljet.

 

Så här tyckte Theo till en början om detta. Inte alls roande. Man kör en och en, och denna enormt "långa" väntan enligt Theo är dryg. Då rullas det, kraffsas i väskan, upp på stols pallen, drar i kopplet, börjar skälla, klänger sig upp i mitt knä för att slutgligen ge upp och i allafall hålla sig på golvet.


Apporten va mindre roande sa han. 4 gånger sedan va det de tråkigaste han någonsin hade gjort. Förstod inte poängen alls.  5´e gången jag tog fram den höll den framför näsan. Rå stirrade han på mig och förstod inte varför den trä klumpen skulle vara i mellan synfältet mellan mig och honom.


Sedan gick tog vi tag i Friaföljet.


Jag började med att säga:

- jag vet inte riktigt om Theo har förståt ordet FOT!

Theo bryter de han höll på med direkt och spänner ögonen i mig..

*host- han fattade visst det, Vi kan släppa de och gå vidare.   


Sitt - Fot possition  - kontakt.

Git - kursledaren. Transporterar sig förbi i olika hastighet ( gående ) och närmare och närmare. Theo vek inte blicken från mig en sekund.

Sista var att Git gick rätt mot oss och han bibehöll kontakten.


Sedan pratade vi ingångar.

Jag säger inte, hit, fot eller hans namn utan jag säger - " gå runt".

Vi pratade om hur man plockar bort hjälperna och de visade sig att Theo satte sig mer i rätt position med mindre hjälper. Ibland är det mycket bra med flera ögon på en.


Sist men inte minst va gåendet. Theo växlar gärna, mellan framför, snett ut med rumpan, bakom , halv meter i från mig. Men fick tips om hur vi ska jobba oss vidare på detta.


Han förvånade mig faktiskt hur duktig han va, och jag har inte lagt speciellt mycket tid på träning med honom. Men tydligen så har det vart effektiv träning.

  Han blev lite trött i slutet och kunde slappna av och titta på de andra hundarna.


Veckan som vart har mest varit att vi njutit av hösten och dess närvarande av minus grader..

           

Älskar när det är så där krispigt i gräset och det ryker från hundarna när man går.


Jag har kännt mig väldigt ensam de sista beroende att jag mår inge vidare men tur är väll dete när man ständigt har sällskap.

 

Fago är väldigt kärglad i mig men han är ingen klisterbomb direkt. Theo han är tvärtom. Han vill helst gärna ligga i knät hela tiden och när matte bara har en soffa med 2 platser får man ju ta fotöljen att sitta i så man kan vara nära matte och se på Tv samtidigt.


Fago klättrade faktiskt upp den kvällen och la sig i mitt knä säkert 1½ timma. Så man är egentligen inte speciellt ensam, man känner verkligen att djuren omkring sig känner hur man mår.


Vad har hänt mer..

Jo jag har sålt min Ford focus och försöker nu få tag i en Berlingo bil till mig och mina små mini hästar   

MIn stackars far kör mig fram och tillbaka till allt.


Danmark väntar runt nästa hörn och jag längtar så.. ska bli så jätte kul.

KRAM!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cinzia - 23 november 2014 16:51

sitter och tittar på gamla filmer från i sommar.. Jag ler varje gång jag ser detta.. VIlken underbar upplevelse att få springa och stå där med en av sina bästa vänner i ringen.. Glädjen när jag ser detta går knappt att beskriva. Trots värmen spr...

Av Cinzia - 16 april 2014 12:53

En sväng på klubben med Pojkarna. Basar upp dom med varsin skål vatten och inträder rallybanan somm in vän Lena byggt upp. Jag har haft en paus. Tröttnat på rallyn men täntke se om jag kunde väcka lusten igen.   Fago får starta. Slappt tar jag...

Av Cinzia - 8 december 2013 14:05

Rätt mycket och jag har inte bloggat. Så varning för LÅNGT blogg inlägg... Mycket av tiden har gått till till träning inför Cert provet i patrullhund.   Spår upptag. Sitta 5 minuter och vänta.   Spår i medvind på fält. Theo har nosen t...

Av Cinzia - 26 september 2013 09:56

https://www.facebook.com/Bozita.se/app_172163342907991?sk=app_172163342907991&app_data=1554   klicka eller kopiera länken ovan.. man klickar sedan på det svarta hjärtat för att rösta.. snälla :D ...

Av Cinzia - 24 september 2013 00:27

vi fick en dag av Malin Bäcklund hundbefäl en rolig bana både på utsidan och insidan i ett hus. Lite filmar från olika av dessa momenten.. Theo lyfts över...   Theo och jag ska krypa ihop?... theo åker ett litet fordon?   ...

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards