Fago & Theo

Alla inlägg under december 2013

Av Cinzia - 8 december 2013 14:05

Rätt mycket och jag har inte bloggat. Så varning för LÅNGT blogg inlägg...

Mycket av tiden har gått till till träning inför Cert provet i patrullhund.

 

Spår upptag. Sitta 5 minuter och vänta.



 

Spår i medvind på fält. Theo har nosen tydligt ner i marken och jobbar tryggt framåt.

 

Motvind. Högre lyft nos och jobbar med högre hållning..


Vi har tränat spår, ljud och vint i fast bevakning och patrullstig.


Här nedan är en film vad vi tränar inför:


Hur gick cert provet till och hur gick det för oss?

Cert provet varar i ca ett dygn. Vårat upplägg var att vi kom till plats och byggde en bas.

 

Detta blev våran första bas. Theos lilla plats.


Basen är en plats där hunden är uppstallad på utsidan av tältet för soldaterna. Theo skall vara lugn och kunna slapnna av och vila inför kommande uppgifter samt vara tyst så ingen fiende skulle få hört oss.


När Basen var uppbyggd hämtar jag Theo och säger hej till en som skriver protokollet  där efter kommer en annan främmande person och  presenterar sig och ber att få låna Theo. De går i väg en bit och sedan gör en visitering av Theo en grundlig sådan. Lyfta på tassarn, runt huvud osv för att se att han är tillgänglig, social och trevlig. Skulle det vara så att jag blir skjuten eller liknande och någon annan behöver ta över hunden måste hunden vara just tillgänglig och social samma gäller om hunden skadar sig och jag inte är tillgänglig att främmande person ska kunna gå fram och hantera Theo. Hur gick det?

Theo klagade inte på närhet, kärlek och kontakt och tyckte hela proceduren var helt underbar. Sedan överlämnas Theo till bas personalen som stallar inte Theo på sin bas. Där får Theo ligga mellan de olika momenten som ska genomföras. Basen har alltid två stycken basvakter som håller koll så hundarna inte fastnar i kjedjorna och att allt är lugnt, rastar dom, matar och vattnar dom.   

Efter att alla hundar som vart med på denna certning gått igenom samma procedur var det Theo som skulle börja patrullstigen.


Patrullstig: 1 km ( 1000 meter ) stig som ska ligga på ca 30 minuter. På denna stig igenom skogen var det gömda figurant (människa) - ljud( vittrin) , samt Vind ( dött matterial - tröja, skor, väska, klocka osv) . Hunden skall placeras i start position oah i arbetstäcken"pass på" vi sitter ihop och när jag ser att Theo är redo talar jag om för gruppen (domaren i detta skedet) att vi är redo. Vid klartecken från dem bakom börjar vi gå stigen. Här ska Theo markera tyst om han hör, ser eller vittrar något ute i skogen. Hundar markerar olika. Men tydlig markering är om de ställer eller sätter sig i den riktning ljudet/doften kommer i från . Är det låååångt bort är markeringen inte lika kraftig och är det närmare kan hundarna markera väldigt tydligt.  När Theo markerat ska jag sätta mig ner vid hans sida och sedan tala om för soldaterna bakom att min hund har hittat något i skogen. Detta gör jag genom att ta på mitt öra, min näsa eller näsa och i vilken riktning detta är. Sedan sitter vi där tills vi får klartecken från gruppbefälet bakom vad som ska ske. På testet blir de domaren som säger till och vi går vidare och letar vidare.


Hur gick det då?

theo var taggad. Vi satte oss ner. Gav klartecken och gav oss i väg. Theo jobbade på fint, lyssnade, stannade upp och såg sig omkring, vittrade.. Jag blev lite osäker på några ställen om han markerade eller mest lyssnade av och gav lite analyser bak. Vi gick vidare och helt plötsligt tvär nitar Theo och ställer sig rätt in i skogen, lyfter lite på nosen och vittrar.. Han drar  i kopplet och vill UT UT UT till det han fått upp vittring på jag går ner på knä och får kämpa för att hålla kvar honom- Här var en tydlig VIND markering. Tar mig på näsan och pekar ut i skogen i Theo´s riktning.. Sedan fortsätter vi gå. Theo fortsätter jobba snyggt, metodiskt och väl sorterat. PANG! Tvär nit, Theo ställer sig nu till höger och rycker till så jag hamnar ner på knä och nästan på mage. Theo´s öron är riktade spik rakt fram, han spänner hela kroppen och vill bara dit. Jag ser på Theos huvud hållning och på hans öron hur dom nästan skakar.. JAg tar mig på öroat och pekar i den riktningen och skrattar (lågt) vilken underbar känsla. Vi samlade ihop oss och fortsatte stigen. På en raksträcka ser Jag hur theo lyfter upp nosen lite granna och vittrar för fullt samtidigt som han går och lika så tvärnit och markerade in i skogen.. Nästan exakt 30 minuter senare var vi klara på stigen. Glädjen var enorm och känslan går inte att förklara. Min hund KAN patrullera.  

En fin bild vid sjön som låg runt hela platsen.

Kan säga att det blåste som tusan, ekollon ramlade ner om vartannat, snö som ramlade ner från grenarna, ljudet från en sjö som hade massa plaskande vågor, träd som stod mot varandra och gnisslade, löv och grenar osm knäckdes under våra fötter, men han kunde likförbannat den kraftiga blåsten markera två döda ting och höra ljudet av en figurant i skogen. Min lilla älskling älskar detta   

Sedan slutet på stigen kom Mikael som var en av basvakterna och tog emot Theo. JAg fick gå upp till en av bilarna och vänta på mina vänner som skulle göra samma procedur.


Vid skymning senare blev det fast bevakning.

Vad är Fast bevakning / hur går den till?

Fast bevakning på cert prov är att vi blir placerade på en plats. Där ska jag och Theo sitta och bevaka. Vi kan ha ett föremål, en byggnad eller liknande som vi ska bevaka att ingen smyger sig på osv. På cert provet blir vi placerade och skall vara på denna punkt en timme. Theo ska kunna slappna av men arbeta samtidigt. Vara lyhörd på ljud och vittring samt vara tyst och markera detta åt mig så jag i min tur kan markera och tala om med tecken för dom bakom mig vad och vart Theo hört/sett eller vittrat in.


Hur gick det?


Skymningen kom och vi fick vår plats. Redan efter 10 minuter markerar Theo men jag satt och tänkte för mig själv att domaren vill nog ha tydligare så jag markerade inget om det. Tiden gick och helt plötsligt markerade Theo till vänster, sedan till höger och sedan till väsnter igen och sedan till höger. Jag sitter en stund och funderar , "räcker detta".. i ren panik i sista sekund sträcker jag upp min arm ... Theo var först med markera och jag var trögast att säga att min hund kunde detta. Tiden går fort när man sitter där så är det..


När fasta bevakningen var klar gick vi och blev emottagna av basvakterna som tog våra hundar.


Kvällen kom och vi fick bo på Kungsbacka brukshundklubbsstuga. fläskfile och potatis gratäng i goda vännerssällskap.

Hundarna då?

Jo då ny byggd bas då basvakter och bas nsätan blåste bort av orkanen fick nu ligga i snö och sista vändan innan jag somnade var det minst -6 grader ute. Basvakten kom in och sa att de fick tillslut tvinga in Theo i buren.


Sov inge vidare, nervös inför morgon dagen som bestod av spår 1500 meter. + min luft madrass tappade luft.


Nerverna utanpå åkte vi bort mot spåret. 1500 meter spår på schemat.


Spår:

Spåret läggs med spår upptag. Vad är detta?

ska försöka förklara. Tänk er en stig som är ca 20-50 meter som någon gått fram och tillbaka på. Någonstans på stigen åt något håll har personen gått av stigen och ut och fortsatt spåret. Vis tartas vid en punkt och går och ger Theo klartecken och vi börjar patrulleringen. Theo ska hitta upptaget och börja sitt spår. Efter ca 10 meter ber domaren oss stanna. Sätta ner hunden och jag sätta mig ner. Ge arbetstäcken "pass på" och vi påbörjar en fastbevakning ca 5m inuter tills domaren säger att vi kan sela på.  Detta skall vara en liknelse om Theo får upp ett spår att gruppbefälet bakom ska kunna bestämma om vi ska följa upp spåret eller inte.


Hur gick det?

Nervös som tusan. Kämpat som en gnu med Theo. Gick sträckan och jag märkte att han gick ut på några ställen, på ett ställe fick dom plocka tillbaka mig. Theo fick upp ett spår men i samma veva hade en hare legat och tryckt och fick för sig att mitt framför nosen på honom axelerera till MAX och dra förbi. En aning svår retning tyckte Theo och vi missade upptaget. Ledsen kände jag mig och tänkte nu är det kört. Domaren bad oss nu gå tillbaka igen. Theo tittade efter haren några gånger men lyckades ändå arbeta för helt plötsligt sticker hani väg ut åt höger och jag efter. Domaren bad oss sätta oss ner. YES! Rätt...  SELA PÅ hörde jag och nu bar det iväg. Theo körde nosen i marken och körde på. Raksträckan på starten va lite små långsam, kände på min kind att vi hade motvind och Theo hade högre nos samt zickzackade sig fram. Lyckan när han hittade första a      pporten va ENORMT.. att en liten boll kan göra en så glad   

Vi korsade ett dike och ut på ett annat fält. Vi fick fält och ängsspår. Inte de lättaste. PÅ andra fältet var de djupa traktorspår men Theo tågade över tog vinklarna super fint. Allt som allt tog spåret ca 25-30 minuter. När Theo hittar spårslutet och börjar skrapa på en burk går jag fram och läser. SPÅRSLUT.. att jagi nte började gråta av glädje   

Från att han inte spårat 10 meter till ett helt cert prov. En burk peppar kakor...

Tillbaka tillklubbstugan och en väntan och få reda på. Blev han vi godkända?

JA!!!!!

Låt mig presentera.

TjH - Tjänstehund. Patrullhund.

THEO


trötta och glada.. men nu är vi ett hundförar ekipage.. spännande och roligt framför oss.....


STORT GRATTIS TILL:

Nina Björkqvist med Izak som också gjorde snyggt ifrån sig och blev Godkända - henne och Izak träffar ni på My dog i SBK montern för patrullhund Fredag & Lördag.


Kalle Whelin och Viktor som även dom gjorde ett super jobb och fick Godkänt!


Tre ekipage på cert provet = 3 godkända.

Tack Kristina och Per-ARne( Pajen ) Jadepalm för eran stora hjälp och stöttning...


Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards