Fago & Theo

Alla inlägg under november 2009

Av Cinzia - 30 november 2009 15:15

vi tog en liten promenad i skogen vi.. Brist på annat!!!!!


 

Av Cinzia - 28 november 2009 00:11

Fick ett mail idag som berörde mig kraftigt.. innehållet va av starkt innehåll... Men sedan frågade jag mig detta!!!


Jag klarade av att se 10 sekunder på en av filmerna. Mer klarade jag inte av!

En namn insamlings lista vidarebefodrades. Men räcker det? Nej inte en chans. Vi måste försöka, man får inte ge upp! Jag är grymt tacksam för att de finns människor där ute som angagerar sig så kraftigt som dessa människor gör. Men räcker ett mail med namn underskrifter nej. Marknaden är enorm. Beloppen de tjänar p ådetta är långt över va vi kan förstå. Visst kan vi stoppa hitan och ditan. Men slutar vi kämpa då? För vi inte har resultatet av farmarna i vårat land? Blir de att blunda då? Fast visst går fler länder ihop kanske chansen är större.


Funderar! Undra va Inderna tänker när vi slaktar kossor. De är ändå ett heligt djur för dem. Jag menar, ni tror väll inte varje köttbit som ligger i kyldisken har levt ett idylliskt liv som på bode söker fru, eller i reklam kampanjerna? Ni tror väll inte alla slakterier håller kraven som ställs. Missar bulten djuret bultas inte djuret om, puls ådern skärs av och djuret förblöder till döds. Fast ahh vad vet vi? Är detta värre då? Djur som djur lixom? Intelektuell, hus djur osv. Jo tamhunden kom till för människans behöv den har alltid ställt upp, men kossan då? Eller grisen vi alltid säger är bland de smartaste djur som finns, den grisens rumpa ligger på de flesta julbord snart.

Pälsarna ni går förbi i butikerna. Är de mink? Tror ni alla minkar dödas lagligt? Är de ändå ok att döda minken för vi vill ha päls? Va är då skillnaden mellan mink och hund? I vissa länder äter dom Katt, i vissa länder är marsvin en delikatess, grod lår. Vart går gränsen för vad som är OK? ska vi släppa alla gränser nää verkligen inte. Men man får fråga sig själv ändå. Vi som människa har vi rätten att värdera andras liv mer eller mindres värde? SKulle vi tycka de va mer ok om hunden avlivades först? I vissa länder har de uppfödning av St Bernard för köttet skull, vad säger de om dem? Men va säger de om oss som äter Rosa på reklamen när indierna ser de som heliga? 


Nu undrar ni hur fan jag kan tänka så här.  Jag har varit vegan i 11 år. En dag kände jag för att äta flinta stek. visst 5 dagar på sjukhus. Idag äter jag kossa, jag äter rosa från reklamen. Jag vet att köttbiten jag äter inte har någon garanti på att den har slaktats död. Denna biten kan komma från ett djur som levt ett hemskt liv, transporterats halva sverige en sommar dag i 40 grader och trampat på varandra. De kan också varit en ko som betat ängarna runt huset. Menj ag står för de. Jag har varit i ett slakteri. Djuren vet att dom ska dö. Ni har väll hört uttrycket. Lik häst? Jo visst... men inte tränar man en häst för de, alla djur reagerar kraftigt på dött. De är levnads instinkt. Djuren står ihop trängda eller i led med ett plast gummi skynke och den lilla tunna biten skiljer de djuren mellan liv och död. Är de mer ok? 


Hemskt att de kan stampa en hund på skallen, flå den levande, skriker av smärta! Jag skulle kunna *censur* varje människa som håller på så där. Är fan inte klokt. Människan är ett överlevnads primärt djur. Vi dödar först frågar sedan.

Har odm rätt att göra som dom gör nej! är de humant nej. men har vi ändå rätt att värdera vissa djur mer än andra?


Finns aktivister för allt, träd, myror, instekter, djur osv.. tacka gudarna för dom. Vissa av dom...  Fast prepparaten vi stoppar i oss, diskmedlet vi diskar med, golv medel. Hur vet man svaret på om man fått i sig de om de är farligt eller ej, eler om läkemedlet gör som de ska? De är djurens del där med. Men frågan är. Är de mer humant att ett stort läkemedels företag kan pumpa olika rengöringsmedel i buken via en slang för att se hur den reagerar, eller utföra div expriment på råttor. Fast ahh råttor e ju bara råttor lixom. Och människan behöver ju hjälp att överleva så djuret gör jhu en tjänst! ??


Är de mer ok? För de är en städad miljö? och för att djuret kanske gör en nyttig sak. som att en beagle får diskmedel i magen så man vet att ditt barn som kanske dricker ur flaskan inte blir förgiftad. Visste ni att hundarna avlivas vid 1 års ålder.


Nej detta är hemskt, det är vidrigt. Mitt namn är med på listan. Och jag önskar mitt mesta att en lista eller 1000000 listor gör någon skillnad. JAg anser inte något djur ska behöva hänga på ett klädesplagg för vår skull. Visste ni att över 18 miljon ton kött slängs varje år. De äts inte upp.


Visste ni att stor mängd kläder i butiken är från just vad vi kallar husdjur!


Jaja mina tankar sätter igång enormt nu. Jag är en öppen tänkar vrider och vänder gärna på saker och ting. Inget liv ska plågas! inte för något eller någonsskull.  Detta är vidrigt hemskt men ligger nog i samma hög hos politikerna som resten av div djur plågeri djur handel.. Först när deras namn är sammanlänkade med aktionen av djur våld. De är då de sker ngt!

människan är girig, en pappers lapp eller ett mynt är mer värt än djur i bur.... Vi är konsumenterna av djuren på filmen. Varför skulle de annars försekomma!


Det är viktigt att varje indevid gör sin sak. Varje röst är värd mer än en mindre!!...

Kram!


Här är länkarna till filmerna. Jag vill VARNA för mycket kraftiga scener. Som sagt 10 sek tittade jag!


Video



Om mailet når er! Hoppas jag ni skriver på!




Av Cinzia - 22 november 2009 03:35

Är här tills Pernilla och Henrik kommer hem i från USA....


                 

Vi har varit på små äventyr. Hälsat på min bästa kompis som har Goliats dotter jojje. Jojje är kattens om ÄLSKAR Fago som syns på bilderna. Akira tyckte Jojje också va rätt söt...


Vi ha varit i skogen och dykt i all sorts gegga. och jag blev delaktik eftersom de alla kommer till mig eller skenar förbi och skvätter...


Vi har gått ner till Aspen så de fick rusa omkring på sanden och i vattnet...


Vissa dagar har vi bara varit inne när regnet inte alls lockat ut mig...


I morgon blir de Gråbo och grusgropen... samt hjälpa min mor med trädgården!


Skrattande

Ni som undrar om min skeva hemsida har dött...

Så kommer de när min sista kurs är slut...

KRAM!


Resten av alla bilderna finns på Facebook.




Av Cinzia - 10 november 2009 13:08

http://www.lerumstidning.se/nyhet_visa.asp?id=11324&sidnamn=NYHETER


Där det står


-" vi kommer inte göra något åt att den varit synlig. DEt är bra med observationer, men den får vara där. Vargen är en del av svenska faunan...."



Av Cinzia - 5 november 2009 21:33

 

Så kan de gå när man leker med lilla Fago... Smack sa de över handen... Va bara att le och låtsas som ingenting.. han kan väll inte hjälpa att jag flaxar med händerna högt och lågt.. allt han vill e ju hugga tag i saken jag håller i*skrattar****

Av Cinzia - 5 november 2009 21:03

Satt här och rullade tummarna..... trött och slapp... gnällde om hur lat jag va och borde egentligen varit ute med Fago.. Sagt och gjort.. Fick tummen ur... och trampade i väg. Tanken i början va en kort runda. Lixom bara få det överstökat. Men när jag väl gått några meter kände jag ääsch går den där rundan jag hittade förra veckan... Men någonstans mellan de ögonblicket och början på en ny stig tänkte jag. men jag e ju ändå ute, och inget specielt gör mig ändå. Kanske kan jag och Fago hitta en ny fin väg som sist.....


I början va de rätt kul Faktiskt...

  Fago fick äntligen raca i lite gegga.. Inte vågat oss ut i skogen för alla fästingar... Han hade verkligen super roligt.. Vilken skillnad man ser på promenad och promenad lixom..  

Han va laddad redan från start när vi gick åt de hållet för han verkligen gillar den upphittade skogs slingan.. men detta va ju något extra pluss. Vimsa omkring i ny skog högt och lågt.. Han dök upp från ingenstans bakom en stor sten, försvann runt och kom sedan springandes från ett helt annat håll....

Jaaa till en början va de kul i alla fall... Sedan mitt i allt hann jag precis stanna honom då han va i full karriär ut på vad jag först trodde va en gång vägs bro.. Sådana de kan finnas i bland över ställen där de är blaskit och blött.. Men hann precis se att de va det inte. I slutet på den va de stop och ett gigantiskt Kärr... höll på att behöva svälja migg egna hjärta... BROMS tog de men han gled en bra bit..

  Livs farligt.. Va tusan e detta lixom?

De hade kunnat sluta illa...

men de "roliga" slutade inte där... vi traskade lite till... helt plötsligt delar stigen upp sig 4 vägar.. vi testade först två men insåg att de bara va fullt med älg spår.. på vägen tillbaka tog vi en väg och upptäckte mitt i bland alla granar att där gick jhu en sandad fin stig... Så denna följdes... och följdes... och följdes tills...

  Jag insåg att va FAN e jag?....

Stigarna började bli täckta med mini kärr sedan blev stigen korsad av troligen vandrings leder för vilt.. så de fanns ingen stig kvar...

tro mig att jag svor högt och lågt efter att rantat om kring i 2 timmar..

  Så här såg du ut med jämna mellan rum.. Jag fick se om jag kom över först sedan va de bara att ropa på Fago.... Inte tackar han nej till springa genom sådan gojs.


 

Men men.. tiden gick... jag gick över välta träd... stigarna försvann.. och såg ut som rinnande mini bäckar.. helt plötsligt i ingenstans dök en sjö upp.. en SJÖ?  då blev jag lite rädd tittade mig omkring och de fanns ingenting så långt ögat kunde nå.. Va tusan.. Att vända kände jag de hann jag nog inte.. För klockan började ticka på och de började bli mörkare...

Tillslut beslöt jag mig att be Fago hitta hem.. Så triggade igång honom och han satte igång ... med mini jogging hittade Fago Eljusspåret som är 10 km längs kortsidan på sjön.. insåg då att vi hade ca 6 km kvar och de började svartna.. Bara bita ihop och jogga vartannat och gå... vi hann med råge till spåren med belysning för knappt en kvart efteråt va de kol svart... De började mysigt.. men de va en hemsk känsla i mitten... Va tusan.. jag vill ha karta. Gps och pannlampa..


nu är vi hemma... vi har båda ätit.. och går runt trött.. eller ahh jag går runt trött. Fago tycker detta va världens roligaste upplevelse och skulle nog mer än gärna göra om den i morgon igen...

inte en chans........

Av Cinzia - 3 november 2009 21:30

ja jag fick en våg av pyssel känsla... tänkte ooohooo detta kan bli kul... De va kul tills jag insåg.. klippa och klister.. nää inte specielt kul.


     

Och specielt fint blev de inte heller... Men nu har jag testat de...Blev inte mycket klokare för de men de va kul =) tills jag insåg pysslet i de hela....'skrattar****

Av Cinzia - 3 november 2009 14:01


Ja nu lär jag väll få en hel del åsikter om min åsikt. Men de gör inget.


Vargar börjar att synas lite över allt i sverige konstateras det. Precis sätt detta klipp och vet inte annat än att säga: typiskt människan!


Människan har invaderat djurens plats. Vi har föst och skrämt i väg djur eller tvingat djur att anpassa sig efter våra vilkor.

Vi bygger på älg stråk och blir arga för de kommer älgar vandrandes som e arga för de vill skydda sina ungar så då skjuter vi dom. Fåglar i stats miljö, och djur i bur..


regn skogens huggs ner och djur utrotas.


Och nu så vargen. Vargen är ett kött ätande djur, vi skjuter av div djur eftersom tydligen är det vi som bestämmer vem vad hur och när när de gäller allt.


På filmen får vi se får som blivit dödade. Förlåt mig för att låta en aning vulgär men vargen behöver jhu mat. Vem har talat om för honom under hans vilda liv att människans MAT  får den inte röra. Den ser ett lovande byte och inget mer. Kanske kan sätta upp en skyllt?


jisses... Mannen säger att fåren kan ha lidit innan de dog. Jo tyvär har nog de stor sannolighet gjort detta men har vi glömt naturens gång? Tro tusan kossan och grisen och fåret och hästen etc lider när vi missar med bult pistolen, eller de står uppraddade efter varandra på slakt med ett skynke mellan liv och död.. men hmmf de verkar vara mer ok?


Självklart ska vargen skjutas. De är människans enda kunskap .. Döda de som inte kan hanteras! fan va arg jag blir!


Sätt upp el stängsel då!. Ha fåra hund vakt.. ta in dom... you name it.. nää men gå ut och skjut ett av de få vilda djur vi har kvar... helt absurt..


Vargen har lika stor rätt att leva här som vilket djur som helst. Det är ett vackert,s tåtligt och vilt djur. Jag tror att med största sannolikhet kommer min generations barn alt våra barnbarn läsa om dessa konstiga djur i sagor. För så som människan håller på lär de bara finnas tamboskap eller "vilda djur på Zoo"... s.k avels programm... fast ahh inte planteras de ut varg i våra skogar inte ;)... dom är kvar på djurparken..


människan generelt är enkelspårig, egoistisk. Vi har glömt avv vi tagit deras plats.  arg som ett bi är jag...


Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards