Fago & Theo

Alla inlägg under oktober 2008

Av Cinzia - 30 oktober 2008 18:43

Har vi inte gjort så mycket. Men dock har Fago hunnit bjuda på flera goda skratt. Tyvär kunde jag inte ta kort på detta. Men jag kan försöka förklara.


Längs gångbanan här hemma ligger det ut placerade säckar. Sådana stora pappsäckar. Fago fick ju självklart syn på dessa och greppar tag i en och börjar trava i väg. Som tur´va, så hade ci cyklat och han va kopplad för denna säcken stod rakt upp och över hans huvud. Han såg ingenting. Men malligt och stolt travade han på med denna gigantiska papperssäck över huvudet och i blindo.  Va rätt svårt att sluta skratta men samtidigt undrar man vad och OM han tänker på. FÖr jag fixk jhu styra honom med rösten för ananrs hade han travat rakt in i cykeln eller ut över vägen. Jisses va jag skrattade.


Jo vi cykalde till affären. Eller jag cyklar han travar. En gigantisk pinne hittas och den ska han ha bärandes hela vägen, de eller slut enden på kopplet*Ingen aning varför men nästa gång vi ska hem får han bära påsen. FÖr han släpper inte pinnen försen vi stannar och jag säger Loss.


Fago.trä.cykel

Nix Fago är inte bunden kopplet ligge rom lott räcker han går så ramlar de ner. Men de ger en trygghet till dom som går förbi att den stora stygga bjönen är kopplad. PERsonligen litarj ag på min nalle till 110% att om jag säger ligg kvar ligger han kvar " vad som än sker" nästan.


Höst är de ju nu. Och va tvungen att inviga min nya mobil kamera( som jagi nte alls gillar lika mycket som den gamla)


Det röda fina är min vante.*skrattar**



Många kramar från oss i Lerum

Av Cinzia - 28 oktober 2008 22:05

Så här känner jag mig. Detta kan jhu tänkas vara endast en hund blogg. Men det serru e fel. Detta är en gnällig blogg. För jag är en gnällig bitter kärring* Alla har vi olika gränser. Olika nivåer. Olika allt....


Jag är omringad av personer som inte lyssnar. Man tror dom lyssnar, men man blir avbruten av en fråga- för de visar sig att den personen lyssnar inte.


FOlk som inte förstår hur jag mår, trots ajg "varnat" dom tar illa vid sig. Mötte en sådan person idag. Jag är trött på att ursäkta mig. ELler förkalra mig. Eller försvara mig.


JAg är en person som är omringad av problem. Drar jag mig till det? Eller de dras till mig? INTE FAN VET JAG!

Men nu e det så.


Sjuk har jag varit länge. De tär på krafterna. Och några årtionden av erfarenheter har jag inte.  SÅ jag blir bitter.


Ledsen,besviken, orkeslös, ångestfylld etc...


Nu tror dom itne att de är min galla längre utan min "sköldkörtel" Jag skiter snart va tusan dom tror att de är. Bara dom tar reda på  VAD det är!

Jag har tappat 2/3 delar av mitt hår. JAg äter som en häst, SOver om jag fick välja själv. dygnet runt. Orkeslös. Omotiverad. Ont i ryggen i benen i ischas nervern, magsår,magkatarr, ledvärk. Ochi nte tal på allt som tynger mig i hjärnan. Herre jisses.....


hund världen är en härlig värld så länge man får lov att vara anonym.

Var i hund resans väg har jag valt att inte våga gnälla fritt på nätet? Hmm är nog mitt själv valda läge kanske.


När man mår dåligt blir man egoistisk. Ni som läst psykologi elelr mått så dåligt själv eller haft någonn ära som mått så dåligt vet vad jag menar.

Och om man ser i från sitt egno för ens tund och försöker finnas och tänka påandra och göra rätt för sig, blir det egot man bara tänkt på sig själv ännu mer trasat.


Oj vilket vimsigt bloggande. Men jag är lättad.


Nu ska jag bara råna en bank också för att ha mat i 4 veckor.



Av Cinzia - 27 oktober 2008 17:53


Jag är lättirriterad, gnällig, bitter och på dåligt humör. Så kan jag tolkas i andras syn. Vilket är helt förståligt. För det är så jag uppför mig utåt!


Jag är trött, omotiverad och inge vidare humör.

Men idag fick jag tummen ur och la ett spår. Igentligen skulle jag inte gjort de, men då min hund har blivit Minus i stiumulering fick jag tvinga mig ut till detta ändå.

Men jag tycker de är SÅ fruktansvärt tråkigt. Och kom nu inte och säg. - Man ska inte göra de om man inte tycker de är kul..

Nä men om så va fallet hos mig skulle min hund inte ens komma ut. Så då blir de till att tvinga sig.

Sagt och gjort. JAg tog på min gummi stövlar, och ryggsäck. Sista blodet och en äcklig klöv. Cyklade bort. Tro mig under de 25 min det tog att lägga detta spåret använde ajgm ig av alla fula ord som finns och inte finns i ordlistan. Klöven är böjd. Klart tusan den ska fastna i allting. HÅlet som jag använder för att droppa blod kletade igen sig, påsen med banden va i vägen, klöv fanskapet fastnade i grenar, pinnar,gräs, snöret om den gick av, JAg trampade rakt ner till knät med ena benet så gummistövlen va jhu meningslös. Nä jag verkligen avskyr att lägga de förbannade spåret. Och sa minst 10000 gånger att ajg ska absolut inte göra detta igen.


25 min senare hade jag lagt ett 758 meters spår med 20 meter blod uppehåll och en återvändsgränd :D.  Ligg tiden va från 09,48 - 16,20

Och jag trampade igenom, fastnade,snubblade,fick blod över allt, klöven kom ur snöret, plogade mark och ryggsäcken fastnade i alla grenar den kunde etc.


Sedan åkte ajg till hööks med min mor. Köpa en billig sele. Men de sket sig för de hade bara S kvar. Så fick bittert åka hem igen. Snålt med pengar har jag och täntke jaja ingen sele får ta den hundralappen till mat.

Jag kom hem med två påsar med kexchoklad en påse med frysta kanelbullar och en lättfil. MEN HALLÅ! Så nu sitter jag här och suktar efter all min frukt.


Efter ha klämt i mig en hel påse med kex choklad på mindre än 1 st timma. Kom jag hem till en över ambitiös Fago. Alltid lika glad. Jobbigt att se en glad indevid när man inte alls förstår varför.*puss puss blev de coh så ut i skogen

Självklart UTAN gummistövlar då den ena står uppochned på i min diskho.

Jo de märks att jagi nte gått spår med honom på ett tag. Han får en dålig start. Kom in på ett annat spår så jag fick bromsa upp honom redan i början* De går mycket vilt där. Över bäcken två gånger ut på hygge och in i snår över en stig och upp för en massa. Ca 15 min tog de.

Och en promenad hem.


VÄl hemma möter jag en tjej som aldrig slutar prata. Och hon har en sådan där gnällig utdragen röst. *suck* DUuuuuuuuuuu din katt har attacekrat min dotter.

Jo men visst precis va jag behövde.

dialogen löd:

-Din katt attacekrade min dotter!

-(jag)- Jaha. Här ute?

-Nej, i sotrarummet inne hos mig.

-(jag).- men va FAN gör han inne hos dig*med ett falsk leende*

- Jag öppnade balkongdörren. Men en katt ska jhu inte göra så!

-(jag). Nä men då är de inte mina problem. Och min katt attackerade INTE din dotter. så mycket vet jag..

Och så gick jag och hörde hennes sega dryga utdragna gnälliga röst där bort.a

- haha ohoho han är så söt.


Förbannade gnällkärring( hon e yngre än mig)


Jag har nämnligen huvudvärk varje dag för min älskling GOliat. Han ställer allt till de. Eller nää området ställer till de. De lockar in honom och stänger dörren. Och jag undrar vart han e. Dom matar honom så han spyr etc. Så jag med panik o hjärtat har frågat vänner om de visste ngn som bor på landet.

Slutet av den historian va att min granne Kim ( som jag för övrigt ska övertala att börja träna med mig ;D ) kom över med sin syster, sin pojkvänn och två små barn. Men en klump i halsen berättade jag om Goliato ch de skulle tänka på det. fy helvete för störda människor. Arg**


jaja.

Nu e jag här i allafall ännu en halv påse kexchoklad mindre. Längtar efter clementiner och inser jag borde plugga. Med en måttlgit road hund i stora rummet.


Tänk om man hade en lycko knapp.!


KRAM

Av Cinzia - 21 oktober 2008 15:43

Fago älskar skogen, OCH skogen älskar han! Eller låt mig skriva om.

Fago älsakr skogen, OCH skogens ouppskattade invånare älskar han.


Dessa för****de fästingar. Är det statens expriment som misslycakts, och en och annan varelse har rymt?

Är de våran påverkan på naturen som fått en spindel att mutantiskt explodera och bli en äcklig onödig filur.

Jag verkligen HATAR den förbannade spindeln. Äckliga spindeldjur är dom.

Dom har ju inga osm hellst naturliga fiender. Och allt den gör är att förpesta MITT LIV. Säkert inte bara mitt. Och min hund. 4 st Borelia omgångar har han haft. Stackar hund. Men visst- stark individ är han. Då han klarat sig från kroniska besvär. Tacka "gudarna" för de.

Vetrinärerna längs vägen har berättat för mig att just Berner Sennen tillhör den rasen då slutet inte är så gott. Och de äckliga lilla djuret har lyckats ta dö eller tillförge liv med smärta.

Inga djur äter dom. DOm snålåker på våra vilda djur. För att sedan skutta av och vänta in ngn indevid att hoppa på. Gräva sig ner och bita sig fast. FÖr att suga sig stor som en äcklig ärta. Ramla av på valfri plats. Ligga där fet.

Trampar ngn på den. händeri ngenting. Efter ett tag sitter den på ngn annan. Lyckas den undvika detta. Ja då kymper den ihop och fortsätter sin resa. TIllråga på detta är det jhu tvunget att den ska spy när den bits och tillför en jäkla skumdoms historia.

Mig har den kostat MINST 15000 Kr och Fago har de kostat med smärta.

För många år sedan mins jag pratet om myggen upp i landet. Sälen etc..

De va ett himla rabalder hurvida dom skulle försöka sänka antalet om man nu kan säga så. Och de öste ut ngn slags pulver eller liknande över sjöar etc..

Min fråga är. Varför i h****te gör dom inte de med fästingar?

Jo djur blir resistenta. Se bara på våra djurs inälvsmaskar. Herre ghud ett tag sa dom att de skulle bli receptbelagt. För att folk använder de i onödan och de skulle bli resistenta.

men för tusan. Ngt måste finnas att göra. Vi har jhu inte ens försökt ta dö på dom. Det ända vi kan göra är att med gift på ngt sätt dränka våra djur i detta för att hoppas att fästingen tycker de är lite äckligt.

Fästingen är det djur som INGEN i naturens vägar uppskattar. De tillför ingen nytta och inga djur vill ens äta dom.


Nu i dag plockade jag en fästing på Fago´s huvud och häromdagen hade en sattsig på hans kind så han hann klia sönder både den och kinden.


Fan va förbannad jag är på de äckliga äckliga krypen...


Av Cinzia - 19 oktober 2008 14:37

Idag va vi ute bland de nya husen de bygger. VÅran skog låg där tidigare. Men allt är bortsprängt. Jaja vi gick upp där i allafall. Mycket berg och annat. Min hund vet va upp och ner är. Höger och vänster är en annan femma XD.

Iallafall. De ringde och jag svarade och jag pratade en stund. Fago sköter sig så bra själv. Jag la på  och hmmm va tusan är min hund*lite vimsigt* Herre jesus. Han va högt högt upp på ett berg. Jag har inte den blekaste hur han kom upp. Men gladare hund får man leta efter. Men han hittade en nerväg. Haha jag hade i samtalet förkalrat vägen hem till mig. Och Upp förbacken sades. Då min hund har varit brutalt underaktiverad och sjutusan så busig. Nappade han tag i detta och klättrat upp för berget. Sedan blev hela promenaden upp skick ibland berg och mossa. Tok roligt. Eftersom dom bygger där ligger de jhu plankor och annat jox där och de va tokigt roligt att springa på och balansera på.

Han e för söt. Särskillt när han faktis för en gång skull tar egna insiativ.

Undra om man kan använda sig att klättrandet till ngt. Man ska ju följa sin hunds kunskaper och ta nytta av dom. Men klättring veti tusan.

jaja ben muskler får han. Och rolgit har han. Och de får nog räcka med det.


Kram kram


Av Cinzia - 15 oktober 2008 16:37

Tudelu...

Efter 2 timmars power walk som jag kallar de. Med Fago i regn och rusk är jag helt död. Men jag fick faktis ett sådant där*happy moment* när jag va ute. In med mp3 spelaren och trask i väg. Jag försöker hålla uppe fasren så Fago får trava hela tiden. Vilket innebär att jag är helt död efter 10 min*skrattar*

Trots regn och rusk så på vägen tillbaka känner jag en nos på mitt ben och rumpa. Lilla Fago. Han gör så när han är på myshumör. Han lixom duttar med nosen på sidan av låret och rumpan. Tittar man ner just då ser du en hund med världens keligaste utryck, runda ögon, och lugna rörelser och bara gossi utryck. Så självfallet smälter jag och duns ner på huk och vi gossade lite. Men regn och rusk piska på så va abra att resa sig upp och börja gå. Då blir han tok busig. Han går bakom mig och lixom lägger om mina ben med sina tassar. BÖrjar små plocka i kopplet. Men eftersom jag inte gav ngn respons på de började han "gå fot". Jag säger då de. den hund som vill leka och tycker leken är "fot" ja ajg vet inte vad jag ska säga. Vad är de för konstigt monster jag skapat. SÅ himla kul säger han. Han går glor som den och går i exakt position. Jag springer och han hänger på. Jag stannar och duns ner med rumpan jag vänder helt om i jätte temp o och drar i väg igen och han hänger på. Kunde jhu nite annat än skratta och låta han få sitt koppel och bus. så mitt i allt regn och rusk fick jag verkligen ett "hapy moment". Söta hund. Nu ligger han helt utdragen i storarummet och snarkar och drömmer.


AJg oh andra sidan sitter här mos i skallen efter 2 timmar psykologi läsande. Jisses va information de är på de små sidorna. mins nog inte hälften. Eller jo mins allt men inte under vilken rubrik*skrattar**

nu är de matdags... Flingor och fil? Låter väl som ett utmärkt mål.


KRAM!

Av Cinzia - 15 oktober 2008 01:15

Japp, ni läste rätt på rubriken. Min mamma brukar säga så ibland när de är knasigt värre. Och jag brukar säga de med lite fånig ton för att inte förmedla hur mycket de egentligen handlar om.

Men,: -"jag mår som en potta skit."


Mycket sker i våra liv. Erfarenheter byggs på goda och mindre goda. Men allt har en god utgång. Det ger alltså alltid ngt gott med sig.

Man gör inte om misstaget. Man lär sig och vet hur man ska hantera en liknande situation etc....


Men jag är en grubblare och de som kommer in kommer inte ut. Man är med om ngt hanterar de och går vidare.

Jag är med om ngt hanterar det och går vidare men de ligger alltid lätt tillgängligt o minnet. För lätt.

Mycket har jag varit med om. Inte i närheten av andra. Om man ska jämföra. Men en hjärte match sedan liten liten till idag. Va jhu inne på sahlgrenska för en början på huvudvärk slutade på morfin på magen och en remiss för ultraljud på gallan. Vilket slutade med att ett magsår har kommi till. Ett i ledet. Etc... Mm ingen motivation till ngt - ja säkert fler som läser detta som känner igen sig.

Jag vill som sakt inte lägga ut hela mitt liv. Men ibland behöver man bara få sagt. Jag mår som en "potta skit". Lite somm an svär högt när man slår i tån. Känns genast lite bättre...


Till detta hör min hund. Alltså han är nog det snällaste djur på denna jord.

Han accepterar att jag helt enkelt vill inte.Orkar inte. Han kommer och lägger huvudet på min mage i soffan nästan skelar med ögonen av att man klappar och tar huvudet ännu mer mot mitt ansikte så jag ska pussa och göra puss ljud och gosa mitt på pannan eller på sidan av nosen. När jag sitter på huk kommer han lungt vankandes och går rakt in imellan mina armar och jag får krama han länge länge....

Han bara ligger här. Tittar på mig suckar lite för de är tråkigt. Men är super glad om så de blir en kort promenad till när jag letar fram den där extra  energin och hittar på ngt.

Han begär verkligen ingenting. Jag kan lätt och enkelt och tryggt säga, rätt ut från mitt hjärta. Han är den bästa vän jag någonsin haft!


Idag ställde han glatt upp på mina ovetande, impulsiva upptåg. Drog min mega löv i skogen.

Cyklade hem och gick en runda och sedan in i skogen där mitt 70meter lång blodfria klövspår låg.

4 min och 54 sekunder tog de. Med 3 vinklar. I lättvind i löv och snår.

Härligt att märka av när man börjar förstå sin hund. Läser av honom...

Men de hemska i detta är attjag underhela tiden tänker på att få komma hem och bara sitta av tiden. Medans tankarna ihuvudet är ledsna för att man inte uppskattar de tillfällen som ges. Fast det sitter en liten manik inom än som skriker. " din dumma fan, njut"


Jaja...


ska bli analytisk mitt i allt grubblande och filosoferande och skit mående.

Min psykologi kurs började nu i måndags. 13 okt.

Har läst om SIgmund Freuid( kan inte ens stava hans namn), och de psykodynamiska principen och psykoanalys etc. Och jesus-jag som har läs och förståelse problem. Poletten ramlade ner igår. Haha snacka vara tankespridd. Rätt dumt att ta en distanskurs*XD


Men nu är de som de är och får göra de bästa av de möjliga. Är tävlings människa och komer garanterat sura för jagi nte får maxade betyg, fast jag inte har kapasiteten till de*skrattar*

NÄ usch kl är halv två. Borde sova. Alla de andra sover.

Fago, GOliat och lilla Tuff. Självklart så nära mig som möjligt(på skrivaren när ajg sitter här)


Krama kudde dags.

Natti natti



Av Cinzia - 11 oktober 2008 14:31

Igår morse steg en mycket trött och omotiverad Cinzia upp. Jag är ingen morgon människa.

Sagt och bli gjort. Jag skulle lägga tre st spår. Akira, Sweety och till Fago.

Kl 8 fick jag kliva upp och börja ordna blod, snäöre till klöv etc. Och stod iskogen kanske hmm 08,30. Två sorters spår skulle läggas. Ett special designat för Akira. Och två lite ordinärare.

 Kl 10,55 SKulle jag befinna mig ngn annanstans för jag va även anstäld chauför.  KNata, spran goch gick igenom skogen här hemma.

Steg räknaren flög i väg. Huvudvärk och illamående. Blod på skorna och klöven fastna i grenar. Spåren blev lagda och i väg åkte jag.

Hemma 15.20 och Pernilla med hundar kom runt 16,15.

Allting slutade bra. Vi hittade våra tre klövar.


Fago´s spår va dumdristiskt. LÅg på och intill ett hygge hela tiden. Och i går blåste det, regnade det. Fago´s liggtid blev ca 10 timmar och 30 min.

Innan hade vi liggtid på en MAX 3 timmar. Va anlagets tid va på vet jag ej, ngt mellan 2-5 timmar.

Jaja sagt och gjort. Mina spår va inte dom lättaste.

Fagos spår låg på en680 meter ungefär enligt min stegräknare.

Utspätt blod och regn. Inga höga förväntningar.

Alla hans vinklar utan vinkeln innan mål så att säga va i drag. Så han hade bekymmer i varje. Han gick lite runt omkring och letade , rätt symsimatiskt måste jag säga. Han gav inte upp. Och motiverad va han. Han gillar verkligen att använda näsan.

Men men! Bra blev de han hittade klöven stolt tillslut.24 min och50 sek. På hygge 10 timmar liggtid, reg och blåst. Jag är jätte stolt. Ca 10 meter blod uppehåll. Där han tyckte de va bekymmer samt.


I mina ögon och vad jag har för mål. Är han inte redå för ett öppenklass spår. Vill inte ha för brottom.


Trött som få va jag. 6 spår fick jag gå. Stolt ändå. Va jhu skönt på kvällen att ligga i soffan med en fet pizza och glo på film.


Nu har vi precis kommit hem från titt på Cross banan. Jag är trött. Men betvivlar han är. han har varit skogs busig hela dagen.


Minus i detta är. Jag hittade en fästing på honom.*rackarns*


Trött som bara densom sagt. VI hörs en annan dag KRAM!

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards