Fago & Theo

Alla inlägg under oktober 2012

Av Cinzia - 30 oktober 2012 22:20

Idag va det dags för kurs på Alfahundcenter med Theo. Fago har ju fått sin inlärning den vägen - och täntke why not för Theo också. För super nöjd är jag.


Sagt och gjort debut i dag.. Jag täntke ta upp  - Apport och de olika delarna i friaföljet.

 

Så här tyckte Theo till en början om detta. Inte alls roande. Man kör en och en, och denna enormt "långa" väntan enligt Theo är dryg. Då rullas det, kraffsas i väskan, upp på stols pallen, drar i kopplet, börjar skälla, klänger sig upp i mitt knä för att slutgligen ge upp och i allafall hålla sig på golvet.


Apporten va mindre roande sa han. 4 gånger sedan va det de tråkigaste han någonsin hade gjort. Förstod inte poängen alls.  5´e gången jag tog fram den höll den framför näsan. Rå stirrade han på mig och förstod inte varför den trä klumpen skulle vara i mellan synfältet mellan mig och honom.


Sedan gick tog vi tag i Friaföljet.


Jag började med att säga:

- jag vet inte riktigt om Theo har förståt ordet FOT!

Theo bryter de han höll på med direkt och spänner ögonen i mig..

*host- han fattade visst det, Vi kan släppa de och gå vidare.   


Sitt - Fot possition  - kontakt.

Git - kursledaren. Transporterar sig förbi i olika hastighet ( gående ) och närmare och närmare. Theo vek inte blicken från mig en sekund.

Sista var att Git gick rätt mot oss och han bibehöll kontakten.


Sedan pratade vi ingångar.

Jag säger inte, hit, fot eller hans namn utan jag säger - " gå runt".

Vi pratade om hur man plockar bort hjälperna och de visade sig att Theo satte sig mer i rätt position med mindre hjälper. Ibland är det mycket bra med flera ögon på en.


Sist men inte minst va gåendet. Theo växlar gärna, mellan framför, snett ut med rumpan, bakom , halv meter i från mig. Men fick tips om hur vi ska jobba oss vidare på detta.


Han förvånade mig faktiskt hur duktig han va, och jag har inte lagt speciellt mycket tid på träning med honom. Men tydligen så har det vart effektiv träning.

  Han blev lite trött i slutet och kunde slappna av och titta på de andra hundarna.


Veckan som vart har mest varit att vi njutit av hösten och dess närvarande av minus grader..

           

Älskar när det är så där krispigt i gräset och det ryker från hundarna när man går.


Jag har kännt mig väldigt ensam de sista beroende att jag mår inge vidare men tur är väll dete när man ständigt har sällskap.

 

Fago är väldigt kärglad i mig men han är ingen klisterbomb direkt. Theo han är tvärtom. Han vill helst gärna ligga i knät hela tiden och när matte bara har en soffa med 2 platser får man ju ta fotöljen att sitta i så man kan vara nära matte och se på Tv samtidigt.


Fago klättrade faktiskt upp den kvällen och la sig i mitt knä säkert 1½ timma. Så man är egentligen inte speciellt ensam, man känner verkligen att djuren omkring sig känner hur man mår.


Vad har hänt mer..

Jo jag har sålt min Ford focus och försöker nu få tag i en Berlingo bil till mig och mina små mini hästar   

MIn stackars far kör mig fram och tillbaka till allt.


Danmark väntar runt nästa hörn och jag längtar så.. ska bli så jätte kul.

KRAM!

Av Cinzia - 20 oktober 2012 22:32

Idag ringde klockan tidigt. Debut i drag för Fago och mig. Mötte upp Pernilla och Henrik. Henrik va så snäll och passade Theo hela dagen.


Mot Ängelholm...

 

Bilden gör inte det hela rättvist. Otroligt vacker bok skog på sidorna i alla dess variationer av färger och himlen spräckte upp till sol.

Väl på plats va vädret lika fantastiskt och nästan intill varmt - 16 grader.

  Mysigt va det.


Vi fick en väl genomgång av banan, hur det va tänkt hur den va upplagd och vad som gällde.

Start nummer 3 fick vi.


Jag va inte speciellt nervös. Utan allting kändes rätt så lugnt. Men jag va säkert nervös på ngt plan.

Slalomet ut först..

Det gick inget bra alls. Fago hamnade i någon slags attack?.. jag har inget ord på det för jag har aldrig sätt det förut. Han krökte på ryggen som en ostkrok, tog ner svansen och började gå till höger och vänster och ogillade läget skarpt. När jag väl fick honom på rätt köl så blev han glad igen. Kan vara att han vill så gärna vara till lags och när han känner sig osäker? så visste han inte verken ut eller in?... men släpper de nu för slutligen så släppte han på de och började dra med sin avslappnade vaggande svans etc. Grinden fixade han galant.

Korsningen har han en tendens att vilja gå slalom genom konerna. Sa stanna/stop. han tvärnitar och drog direkt till höger. och i väg.. vi fick en 5´a på det. Det va slalomet och korsningen som oroade mig mest.

Dubbel lasten fixade han bra och även utan last.

 


Jag kände inte så mycket när jag va klar.. Stretchade av Fago vi myste osv. Men sedan efter en stund insåg jag att jag va väldigt nöjd. Vi har inte hållt på så länge jag har egentligen större erfarenhet av det och vi gjorde det bästa ut av det, och det va roligt.


 

En nöjd Fago efter en lång och rolig dag.


Detta va kul.

Nu har jag BARA 6 månader på mig att träna som en galning. Jag ska testa olika metoder och se vad som verkligen fungerar. Tips mottages gärna.


nu e det dags för sängen - i morgon blir det att döma KM i rally lydnad.

Av Cinzia - 13 oktober 2012 14:07

Imorse ringde klockan tidigt... får väll erkänna.. När jag satt och åt frukost, tittade jag på mobilen och önskade att Carina skulle ringa och säga att de blev inställt- ville bara gå och lägga mig igen.


Men som tur va så åkte jag och Theo i väg och  han bjöd på ett givande oc mycket roligt Mh.


 ( skriver upp MH´t på resultat sidan i kväll )


Kontakt och lek va ju det inga problem med. En JÄTTE roligt lek tyckte Theo och svarade direkt på leken och hade jätte kul mellan mig och Daniel, ja även när han fick leka med den själ.V SJÄLV! Han hade väll kanske inte gärna lust att ge mig den roliga leksaken när han väll fått den.


Sedan va de den lilla rosa "haren"... YES sa Theo och kastade sig i väg mot denna rosa sak.. och kom travandes mallig och stolt över sitt fynd mot mig båda gångerna.


Passiviteten så satte sig Theo ner och tittad epå mig och undra va f*n ba detta för lek.. Dö trist!...


Avståndsleken va han heller inte sen på att gå med i lek. Ut kom denna pucklade filur och Theo tittade som att - Oh mannen va har du att erbjuda?... Av flyger huvan och vips springer den roliga och gömmer sig?...

Full fart bort till skyddet och rätt fram till den roliga mannen och lekte.. Han roffade till och med åt sig leksaken och tyckte.. Hoppa du där borta - JAG HAR JU DE ROLIGA!.. Theo tyckte nog han va lite knepig - eftersom Theo hade de roliga och den där mannen borde ju jaga honom inte tvärt om?!..


Ja inkallningen där med den leksaken va heller inte så lätt ( fick reda på att dom tänkte samla ihop och ge mig en inkallningskurs ;) )....


Dumpen som kom flygandes - Så de de DUNS rätt in i mitt ben, tur man är van av berner dunsar.

Nyfiken som FAN sa han och menade på att ta du ett steg så tar jag två.. Han tog ett smakprov av dumpen och tyckte den va en riktigt mysig sak.. så han undersökte mellan benen lite naggande på fickan om de fanns godis kanske?...


Skramlet- ja nyfiken är ju stor hos Theo så vi fick transportera oss förbi 3 gånger innan figgen kunde dra till . Skutt gjorde Theo åt sidan men gick rätt fram och körde ner huvudet och ställde sig i tråget.


Han tycker vi har gjort massa roliga lekar i dag!


Spökena va riktigt faschinerande tycker jag.


Han iaktog dom en bra stund- men vid en viss grens sa han NU FÅR DE VA NOG!

Hoppa till och gav i från sig 3-4 skall med ett avslutande gurgel.

Spökena vänder sig om.. och va gör Theo då?... ja inte som de flesta, undersöker bakdelen..

Theo springer med runt och ställer sig långsträckt med nosen i vittringsläge och tittar Spöket som i detta faller va Marianne rätt i ansiktet... han stod där ett tag och vittrade och tittade henne rätt i ansiktet och när jag kom fram och tog av hatten så tyckte han de: HEEEEEEEEEEEEEJ!... kul att se dig.. va tusan gjorde där under.


JAg blev mycket förvånad ( fast nu när jag tänker efter så inte helt förvånad ) att han tog och löste läget genom att ta rätt mot ansiktet på spöket.  BEskrivaren sa att det är otroligt, ytterst ovanligt och Marianne hade själv aldrig vart med o det. Ja det är Theo i ett nötskal!.


Skotten va ingenting.. han lekte som fan och han totalt oberörd när de sköt.


Hur löd dommen?

Beskrivaren sa att han är en mycket trevlig hund. Att jag har en bra hund i kopplet. En godmodig och trygg herre. I bland pekar han finger åt mig ( inkallningarna ;). Han har mycket bra koncentration då han är fokuserad på sin uppgift som ska lösas. Han är en mycket bra hund helt enkelt..


Jag tror nog han fick en liten fán klubb i dag... om inte minst mig :D

...


Han e trött jag är trött och nu ska jag i väg på Kalas.. detta va ett otroligt roligt MH.


Tack för alla deltagande figgar och beskrivaren + god mat av Carina.


Av Cinzia - 11 oktober 2012 16:32

Nu är deet otroligt mycket runt mig, och tyvärr inte av roliga saker utan mycket som är negativt. LIte av ett idiotiskt hamster hjul är det, hur jag än gör så kommer jag inte ur.. Så idag fick de bli något super avslappnande. Hundarna och svamp plockning.


 


Otroligt skönt! Skogen är mycket vacker, hundarna springer fritt ( men under uppsynd ), Sedan går jag bara där och lullar omkring. Min granne va med i dag som sällskap.

Bjuder på lite dåliga bilder..

                 


Jag spårade här om dagen i samma skog, varav jag inte riktigt förstår va Theo gör. Men ack så fel jag har tagit mig. Det är absolut inget fel på Theos nos, han verkar bara anser att:- jag skiter blanka tusan i spåret, det är målet jag vill till. Sist vi va där hittade han ett horn? Som jag kastade i väg. Idag spårade han upp det direkt.

 

Jag blev så otroligt glad. För jag ropade på honom och han kom raka vägen fram till mig och gav mig det. JÄTTE STOLT!... Självklar belöning fick han och jag trodde mig lite diskret gömma hans fynd i ett träd. Men vänder mig om och han hade lyckats få ner det..


Fago och Theo visade tydligt att dom verkligen älskade denna stund i skogen.. Vissa kanske mer än andra ;)


Han kan inte heller låta bli att jäklas med Fago ;).


Nu ligger dom trötta och nöjda för en stund hör i köket.. och jag ska hugga tag i att städa och möblera tillbaka mina möbler...

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards