Fago & Theo

Alla inlägg under januari 2011

Av Cinzia - 27 januari 2011 19:08

Av Cinzia - 26 januari 2011 12:56

Den bästa tassalva jag någonsin provat.

   Trampdynorna blir supermjuka, den lilla "hinnan" som lägger sig över ligger under hela promenaden. Sår han har på ena dynan läker kanon fint med denna. Jag är så nöjd. =)


Nog om det ;)


Jag har inte orkat blogga oh inte så mkt att blogga om. Förra veckan låg jag 5 dagar på Sahlgrenska för att kolla om jag hade insulinom vilket 1 på miljonen enligt läkarna har -detta hade jag inte. De "upptäckte" de jag sagt hela tiden, att mitt hjärta rusar så de skickar en lapp till min läkare att de rekomenderar att min läkare skickar en remis till kardiologin.. Ahh sicken cirkus. Jag skiter ärligtalat i vad dom hittar eller va de kan vara bara detta slutar. trött jämt. Man blir ingen glad person när man ständigt är trött, man har ingen ork eller motivation till ngt. + yr, illamående, sjögång .. ahh listan kan göras lång.


Fago mår fint. En liten lagotto löper i området så nu duger inte mat, eller jo. ALL annan mat än sin egna mat duger bara. Gav upp detta med att ta bort foderskålen och prova senare för efter 24 timmar tog han en nypa och gick igen. Så han fick halva min portion med fattigariddare. Swisch sa det så va dom borta under 3 sekunder. fodret under de fattiga riddarna ;) de fnös han åt och gick och la sig.  Jag tycker ändå efter 1½ timmes promenad och ingen mat på nästan 24 timmar ska få en hund att vilja äta vad som helst. Men herrn har väldigt bestämda åsikter.


Här om dagen började jag träna på ett trix. Skaka på huvudet - så som vi gör när vi skakar ett NEJ. sida till sida. Jag har kört detta ett par dagar och upptäckte under tiden att han lyfter på sitt bruna ben rakt upp i stället på en gång - AHA!! han kopplade det hela så - så nu har jag gått över till att han ska trampa på plats med båda benen. ;) inte samtidigt så klart.  Det roliga är att sista trixet jag lärde honom va att slicka sig på nosen.. Fast ah han kör ut tungan 2 cm tittar i taket och in igen. *skrattar* Så detta görs världigt mycket av nu. Smask säger de och ut kommer tungan, sedan bugas det, skakas de på huvudet, sitts det, vinkas det, pussas, kramas,dansar, snurrar, skäller, ligger , lägger ner huvudet och döööör. Sist meni nte minst någonstans där i mellan försöker jag hinna med att berömma ett lyft ben. . .


Ska försöka få en kompis att filma trixen på ngt fint sätt ngn dag. =) för dom är rätt söta.


Lydnaden har legat på paus. Testade en mkt kort sträcka av "fot" idag. de va inge vackert. Så varesig jag får hyra lokal själv eller med ngn annan måste jag träna lite nu. Vi tappar mkt kontakt också när vi inte tränar.


Nu sitter jag uppsväld här efter 5 stycken fattigariddare. Ja det va la 3 för mycket. Ögonen äter före förnuftet....


KRAM!

Av Cinzia - 16 januari 2011 23:10

I morgon åker jag på en veckas semester.. eller inte.


Blir från måndag till fredag som jag kommer sova på hotellet Sahlgrenska. Där kommer jag serveras 24 rätters vatten med en kopp vatten till efterrätt. 72 under en s.k svälr period som de skrivit så fint på pappret.


Nä ingen socker avvänjning eller bantar vecka.. även om de blir så ändå..


De ska kolla mitt blodsocker.. Antingen får jag skämmas för min kropp får socker abstinens eller så kan det vara insulinom...

Under veckan kommer pappa komma hem och gå en promenad med fago, min granne sanne och Jonas. Blir en hel del siesta för fago....


Jag kommer inte få lämna avdelningen men för övrigt för utan att äta får jag göra vad som helst ;).


Lämnar bloggen för en film om hur man sätter in en Dermal Anchor - sådan piercing jag precis gjort. Om ni drar fram till ca 1 min så ser man hur de går tillväga. KRAM PÅ ER!




Av Cinzia - 13 januari 2011 10:56





Igår va jag i väg och gjorde dessa tre små ploppar =)


Under huden sitter  en platta under varje silver knopp.Dom använder ett biopsi verktyg och gör hålen med. Sedan för dom ner plattan under huden..


jaja lite mer avancerat än så är de kanske inte missat lite ord och verktigs vägar etc.


jag är super nöjd =) Idag gör det inte ett dugg ont. Kliar mest av plåstrena. Detta är den met smärtfria piercinga jag någonsin har gjort!


Av Cinzia - 11 januari 2011 11:29

Historien är enormt lång - och tänker inte gå in på detaljer - eller om vart eller vem!

Jag tänker inte svara på dessa frågor  - de som vet dom vet, och jag önskar den informationen stannar hos dem. Detta för att min blogg inte ska bli ett förtal eller person angrepp. Detta är en blogg för att lätta mitt hjärta efter över en månads dep & sorg. Detta är min historia om 7 kg som lättat från mitt hjärta!


En dag åkte Fago & Jag in till en veterinär klinik. CT-röntgen på schemat.  . Nervös väntade jag hela dagen. Samtalet kom och jag fick äntligen hämta hem Fago. I det lilla mini rummet kommer veterinären in som tagit plåtarna och även läst av dom med 3 st vita A4´a papper. Han visade Fago´s bilder och han visade en annan berner sennens bilder på - - - - hjärnan!


Han visade Fago´s bilder och förklarade att de hittat vätska i ventriklarna. Ventriklarna ligger i mitten av hjärnan kan man säga och dit via ryggmärgen transporteras det vi kan säga mineralter vitaminer etc till hjärnan. Det utrymmet såg för stort ut i hans mening då han jämfört med en annan Berner Sennen´s hjärna - min undran är. Varför har de gjort en CT på en annan Bernre sennen och vad säger att den Berner Sennen har en frisk hjärna. Varför göra en Ct på en frisk hjärna och hur kunde de fastställa att den hjärnan va frisk?Han sa det att det finns två olika vägar. En är att låta Fago somna in, de andra är neuroleptika med vätskedrivande. Helt förstörd gick jag därifrån med Fago tillsynes fullständigt normal. Hans avläsning skikades till "min" veterinär som ringde upp mig och sa det som den förste veterinären hade sagt.


Ord byte försegick och jag grät som en stucken gris. Förtvivlad letade jag runt på olika veterinär kliniker och hittade Strömsholms djursjukhus. Ringde upp dom och berättade hela historien. Remiss skickades dit och två mycket duktiga veterinärer läste av journalen och plåtarna, lyssnade på min historia och jag fick till svar i liknande stil med: - Vi ser inga tecken på att Fago lider av detta. Vi ser inga blockeringar vi ser inget flödes fel och vi ser inget som tyder på att han ska avlivas för detta. Fago ras och storlek visar att detta är en normalitet. Självklart vill vi om du vill att ni kommer upp så vi får Fago under våra händer och möjligen en MR.


gick ca 1 månad till vi skulle åka upp. Jag letade fel på Fago men såg ingenting. Jo att han blivit fet ;) .... My dog kom och vi ställde ut. riktigt underbar dag. Fago visade fortfarande inga tendenser till må dåligt. i går 10 januari åkte vi upp. Resan startade kl 04,00 och 08,20 va vi där. Sicket djursjukhus måste jag säga. Bara plus på!!!  In i rummet kom vi tametusan prick på tiden som va bokad - sådant har aldrig hänt förut. Veterinären såg lite förvånad ut när hon kom ut och bad mig berätta hela historien + ställde lite frågor. Hon förklara att en MR kan vara aktuellt om jag då tyckte det va OK.

Fago hoppade upp på "bordet" lampan tändes och undersökningen började.

* enormt fin i pälsen

* lungor är inget rasel i från , utan bland de finaste lungor jag hört på berner.

* inget rassel från strupe eller övre luftvägar. Öppen och fin.

* Hullet är perfekt , man känner lite kärleks hantag från julbordet ;).

* Öron visar ljus, fina inga tecken på något som skett där.

* Prostatan, ingenting - Får säga att Fago tyckte det va enormt skönt och blev genast väldigt mycket mer kompis med veterinären ;).. snukhummer...

* Testiklarna UA

* Analsäckarna lite lite fyllda.

*Kände över ryggen, nacken , svansen inga tecken på smärta

*Ett rejält böjj prov på leder - han e super mjuk och fin i lederna och hon sa efter ett böjj prov brukar de visa lite tendenser för det varit en enormt belasning - men han visade ingenting.

Hela tiden berömde hon honom för hur fin han va, bra vinklar, bra bull, enormt bra kroppstyp . stor hund. Hjärtat lät perfekt. Han är utomordentligt fin och ett ansikte utåt för Berner Sennen rasen och fått mig att ändra syn på dem. Tack säger jag ;) och så säger hon - det är inte du som skapt honom  och *skrattar** Får man ändå ge eloge till uppfödaren, som måste erkännas har mycket långlivade berner sennen - det får man inte ta i från henne.

Han fick hoppa upp och ner från "bordet" och tittade på han reflexer och andra neurlogiska tester som skulle visa om han hade några som helst symtom på skador i hjärnan eller smärta.


Sedan sätter hon sig ner på golvet, Studerar honom en stund och säger sedan.


Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka detta. . . . .en lång tyst stund - förutom mitt hjärta som slog som en bongotrumma i 190.


Detta är den friskaste Berner Sennen jag haft i hela min karriär. som sagt han är en Berner Sennens framsida. han har inga som helst slitage på rygg eller leder trots sin stora storlek. Han är enormt bra musklad och super kondition. det yttre är suveränt. Han visar inga som helst tecken på att denna hund är sjuk eller skadad eller någon smärta, och jag skulle rekommendera att denna hund går i avel för att ge Berner sennen de den behöver, friska linjer.  Jag förstår om du känner att du åkt hela vägen och inte fått gjort något. Sälvklart kan vi göra en MR men för mig är det totalt obefogat. Detta är en fulltfrisk hund!!!


Med ett lättat hjärta och en totallt över trött Fago efter helgens alla händelser gick vi ut därifrån. . . med en fullt frisk hund.


Detta va för mig, Fago´s "husse" & Fago den dag på slottet ...



Tänk vilken tur jag åkte till Strömsholm – gick på mina magkänsla. Viktigt att veta – om en person lever med sin hund 24 timmar måste andra förstå att ägaren troligtvis , som i detta fallet mig känner sin hund. Oh bara för att det är en veterinär som sätter sin dom , betyder inte det i alla lägen att detta stämmer. Flera sa till mig att tänk på Fago´s bästa även veterinären. Men Fago kom ut från ett av Sveriges bästa djursjukhus med ett friskintyg. Kan vara en lärdom för oss alla..


 


Kram!

Av Cinzia - 9 januari 2011 14:32

Denna helgen har varit My dog till ära.  Anmälan va ju uppdelad i olika perioder med olika priser. Självklart missa jag med 40 min de billigaste och vips blev de 500 kr per dag. Jaja 500 kr  -blått e flått ;) tänkte jag. Ni vet Kvalite :2´a.

My dog ställer jag alltid på, nära och en kul utställning.


Fredags kväll dagen innan vi skulle ställa. Satt jag god troget med min förbaskade ullared fön i 2 ½ timma och fönade honom. Det tar en evighet. + fago älskar ju de och blir enormt avslappnad så hålla han på benen är inte de lättaste. Han blir som en dum fåntratt som inget hör. Ser knappt för han står upp och sover och hela kroppen är som en ragg doll.


Lördagen kom - varmt som satan va det. Vet ej antalet hundar den dagen men vi fick en slät etta - kritiken finns under resultat och sedan klickar man på Off uts , högst upp på den sidan.


vi drog oss hemåt rätt fort - för varmt för stressigt, helt olidligt. Grattis ALLA som blev nöjda med dagens resultat. Förlåt jag inte stanna och hejja på.


Hem äta duscha sova Zzzzzzzz

PIP PIP  - klockan ringer igen. Varje morgon inför My dog har klockan ringt och jag bara velat znosa om. SOVA lockade mer. Men va himla tur jag steg upp idag.

Sen som vanligt i väg med Herr Fago. Idag träffade vi lite mer folk vi kände. Det är riktigt kul =). Det är rätt skönt att inte ha med sig en kompis så. Man har med fokus. Idag hade jag lite lite lite pytte lite mer koll. GRATTIS LENA till Foppa´s super fina resultat. Han e grann den pojken.. Grattis till Er andra som blev nöjda idag med. Alla har vi olika mål. Vissa vill ha placeringar, andra vill bara själva klara av att springa i ringen - nervositet ni vet. Andra vill ha som mål att sin hund ska komma däri från med glädje i minnet som behåll. Jag hade noll förväntningar idag. Kul va det dock =)..


Vet ej exakt mängden hanar i öppen klass men någon sa 13 st. vi sprang och sprang hon klämde kände etc. Ett rött band ... wohoo.. de va kul.. vi är inte så bortskämda med den färgen* skrattar**


In igen. Nu va vi 11 st i konkurransen. Vi sprang och sprang.. fy fan va vi sprang.. ni vet 7 kg extra på kroppen och varmt som tusan. Byxorna åker av, av fel anledning och magen ut.

Hon plockade bort några hundar kom till mig och peka bort mig. Ok va menade hon? Ska jag ut? eller.. nej då. Jag blev utplockad för att få stanna kvar. Fy satan va konstigt de kändes. Det va andra gången i mitt liv, förra gången va med Marias söta Ebba. Men med Fago. Okey!! glad som en fjäder lätt fjäder fick vi springa lite till. Hon plockade bort några till.. oh va FAN! vi stod kvar....  tur de gamla reglerna gällde idag.. sista dagen för vi hamnade på en reserv plats. Fy fan va häftigt. För er som e vana med bättre palceringar kan nog inte förstå den känslan.


Jag kände också idag att trots "bara" en reserv plats snäppte många på näsan. Han va den ända där med nackfläck och så tydlig strumpa + Fago.. ja ni vet den där Fago.. Jag har nog hört ett och annat längs vägen.


Men fy fan.. Idag kom han före många många mycket fina hanar.. Oh tro sjutton de så söt,snygg,go som han e ;).


många kom fram och grattade och tyckte han blivit rejäl - tänk va lite fett ;) kan göra.. tänk om de vore det samma för mig.. Att de kom fram och berömde mitt utseende nu när jag lagt på mig lite*hehe* Jag fick en rätt dryg komentar dock. -: jag blev lite fundersam för Ck borde han väll ändå inte få. . . .

När domaren plockade ut oss och vilken plats vi skulle få.. självklart svarade jag : Det vet man aldrig.. Nja fick jag till svar tillbaka..


Ja det finns då människor till allt..

KRAM!

Presentation


Fago & Theo

Bloggens Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards